پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

روزنامه الاخبار در گزارشی نوشت:

جنگ اول ترامپ، در یمن آغاز شد

عملیات آمریکا در استان البیضا در یمن تبدیل به آزمونی شد که دولت دونالد ترامپ پس از آن تصمیم بهآغاز چیزی شبیه«جنگ» تحت عنوان حمله به «القاعده» شد.ترامپ با این عملیات می خواهد «عملیاتی جهانی» را شروع کند که از یمن صحنه ضعیف و مناسب آغاز می شود تا به دوران دخالت نظامی مستقیم به شکل جنگ های افغانستان و عراق و حتی به شکل عملیات هوایی در سوریه یا در عراق با هماهنگی بغداد، برگردد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی نوشت: به رغم جنجالی که درباره موفقیت عملیات پیاده کردن نیرو طی جنگ در یمن در ژانویه گذشته به راه افتاد و همچنان ادامه دارد و پس از کمتر از 24 ساعت از عملیات دوم پیاده کردن نیروی در دو روز پیش در استان«ابین» در جنوب یمن که با سلسله بمباران هایی در دیگر مناطق همراه شد، منابع محلی اعلام کردند که نیروهای آمریکایی بامداد دیروز حمله ای را به منطقه «موجان» در شرق شهر«شقره» انجام دادند که در آن از بالگرد و پهپاد استفاده کردند و این حمله  شدید ترین حمله ای بود که آمریکا انجام داده است.

بر اساس این اطلاعات عملیات با گلوله باران شدید کوه های موجان توسط ناوشکن های جنگی آغاز شد سپس نیروهایی توسط چندین بالگرد پیاده شدند و به مدت بیش از یک ساعت با عناصر القاعده که در این مناطق کوهستانی سنگر گرفته اند، درگیر شدند.همزمان با این پیاده کردن نیرو حمله موازی دیگری توسط یک یگان نظامی-که هویت آن مشخص نیست- به مواضع القاعده در منطقه «صعید» در استان«شبوه» صورت گرفت.

به رغم آن که القاعده از مقابله قهرمانانه با آمریکایی دم زد اما این گروه روز گذشته تصاویری از فرماندهانش منتشر کرد که در حمله ابین و بمباران های شبوه کشته شدند. در بیانیه گروه القاعده آمده است که این فرماندهان در بمباران آمریکایی در زمان نماز عصر کشته شدند که از جمله آنها «رؤف البریکی» ملقب به «الزبیر العدنی»،«اسامه حیدره» ملقب به «ابوالبراء العدنی» و « سراقه، رصاص و رضوان العدنی» هستند.

اخبار درباره وقوع عملیات پیاده کردن نیرو ضد و نقیض است در حالی که برخی منابع گفتند که وقوع پیاده کردن نیرو از هوا رخ داده است برخی منابع نظامی گفتند که پیاده کردن نیرو از طریق دریا و با استفاده از کشتی های جنگی صورت گرفته است که  در سواحل ابین مستقر هستند لیکن پنتاگون از وقوع 20 حمله هوایی بدون پیاده کردن نیرو سخن گفت.

در همین راستا، پایگاه اینترنتی دیلی بیست به نقل از برخی مسئولان آمریکاایی نوشت که کاخ سفید تفویض اختیارات بیشتر به وزارت دفاع برای استفاده از چراغ سبز در «عملیات جنگ با تروریسم»را بررسی می کند. این پایگاه اینترنتی نوشت که این اقدام بخشی از شدت دادن جنگ علیه داعش است و دونالد ترامپ اشاره کرد که می خواهد به «جیمس ماتیس» وزیر دفاع از آزادی برای اجرای ماموریت های حساس با سرعت، برخوردار شود؛ این یعنی فرایند موافقت با این گونه عملیات ها که در سایه دولت«باراک اوباما»رئیس جمهور سابق آمریکا به پایان می رسد،فرایندی که منتقدانش باور دارند که این فرایند ماموریت های زیادی را برای چند ساعت یا چند روز متوقف می کند.

این اجازه در مناطق درگیری و جنگی ساری می شود به طوری که فرماندهان نظامی آمریکایی اختیارات اجرای این گونه ماموریت ها را پیدا می کنند. لیکن خارج از این مناطق در هر منطقه ای که خارج از کنترل دولت یا بی ثبات است مانند سومالی، لیبی و یمن می توان موافقت دفتر کاخ سفید را برای انجام حملاتی با استفاده از پهپادها یا از طریق نیروهای ویژه به دست آورد.

در مقابل، روزنامه نیویورک تایمز به نقل از«شون اسپنسر» سخنگوی کاخ سفید نوشت که وی این اقدام را بیش از آن که تغییر در سیاست باشد فلسفی می داند. اسپنسر می افزاید که ترامپ بر این بارو است که کسانی که روی زمین هستند در آن چه باید کرد، کارشناس هستند.

از سوی دیگر، منتقدان بر این باورند که دادن اختیارات بیشتر به ارتش ممکن است باعث نتایج مشکل داری شود و به ماموریتی که نیروهای ویژه آمریکا در یمن انجام دادند جلب توجه کردند و به عملیات ماه ژانویه که منجر به کشته شدن شش نیروی دریایی آمریکا به علاوه شماری از غیرنظامیان شد، اشاره کردند.این منتقدان منظورشان این است که این پنتاگون است که در صورتی که همه چیز به نحو نادرستی پیش رفت، مسئول است و باید سرزنش شود.

در همین بین، شبکه سی ان ان به نقل از مسئولان آمریکایی اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا اکنون تلاش می کند که مکان های صدها نفر از کسانی که اطلاعات شان را در جریان حمله ماه پیش در یمن که القاعده را هدف قرار داد،به دست آورده را مشخص کند و آنها را زیر نظر بگیرد. باور بر این است که برخی از این اشخاص در غرب هستند لکین نه در ایالات متحده آمریکا.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از برخی مسئولان آمریکایی نوشت که رایانه ها و موبایل هایی که در عملیات ویژه نیروهای آمریکایی به آنها دست یافتند، اطلاعاتی درباره حملاتی که ممکن است القاعده در آینده انجام دهد ارائه کرده است و نیز اطلاعاتی درباره مواد منفجره که این گروه می سازد و شیوه های آموزش جدید که به آن تکیه دارد، ارائه کرده است.

در همین زمینه« میکا زینکو»ی پژوهشگر در گزارشی که در وبلاگش که به «شورای روابط خارجی» آمریکا وابسته است منتشر کرد  تاکید کرد که تا همین جا هم می توان گفت که «ترامپ بیشتر از اوباما دست به دخالت نظامی زده است»وی به «اجازه دادن برای بمباران با استفاده از پهپاد و حملات نیروهای ویژه در مکان های غیر جنگی مانند یمن و پاکستان و سومالی اشاره کرد. زینکو تصریح کرد که در دو دوره ریاست جمهوری اوباما، وی با 542 بمباران با اهداف مشخص شده موافقت کرد یعنی میانگین یک بمباران در هر 5.4 روز این در حالی است که ترامپ از زمان منصوب شدن تا به امروز با 25 بمباران توسط پهپاد یا حملات هوایی موافقت کرده است یعنی هر 1.6 روز یک بمباران.»

زینکو به این مساله نیز اشاره کرد که ترامپ« زمانی که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بود درباره نوع عملیات نظامی که ممکن است از آن حمایت کند، کاملا گمراه کننده عمل کرد.» وی این را مثال آورد که  ترامپ مدعی شد که با حمله به عراق مخالفت کرده است این در حالی است که از آن حمایت کرده است و نیز مدعی شد که با دخالت نظامی در لیبی مخالفت کرده است این در حالی است که با قدرت خواستار این دخالت شده بود.»

این پژوهشگر آمریکایی افزود:« ترامپ و هوادارانش بارها به این مساله اشاره کردند که وی در مقایسه با اوباما و وزیر خارجه اش یعنی هیلاری کلینتون، از جنگ های پرهزینه خارجی و خونین کمتر حمایت می کند.» وی این نکته را نیز گفت که « این امر تا حدودی درست است لیکن کاخ سفید اعزام نیروهای آمریکایی بیشتر به سوریه و کاهش پایگاه ها برای حملات هوایی و نیز افزایش حجم کمک های نظامی به گروه های مسلح در سوریه را مورد بررسی قرار می دهد.»

زینکو در پایان گفت که «ما امروز سومین دولت پس از حملات 11 سپتامبر را می بینیم که سیاست های مشابهی را دنبال می کند؛ سیاست هایی که در کاهش تعداد افراد مسلح تندرو شکست خورده است.»وی افزود:«جنگ جهانی  علیه تروریسم بدون در نظر گرفتن اینکه چه کسی در کاخ سفید ساکن شود، توسط واشنگتن مورد محاسبه قرار نمی گیرد.» زینکو در واکنش به عملیات نظامی در یمن از طریق توییتر از کنگره، خبرنگاران و منتقدان خواست «میزان گسترش بی سابقه دخالت آمریکا در یمن»را بفهمند.

در همین حال، جنبش انصار الله یمن تظاهرات بزرگی را در میدان «باب الیمن» در صنعا پایتخت برگزار کرد و این تظاهرات در سایه پرواز گسترده پهپادهایی صورت گرفت که وزارت دفاع دولت«نجات ملی» چند روز پیش از آنها پرده برداری کرد.

ترجمه: کریم پورزبید

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.