تمامی اقدامات رئیس جمهور آمریکا از روز تحلیف به بعد، زمینه را برای استیضاح و حذف وی از قدرت آماده می کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه هافینگتن پست آمریکا در گزارشی نوشت: این تفکر رو به رشد وجود دارد که در مورد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بسیاری از امور درست نیست. توییت های زیاد رئیس جمهور، تمرکز عجیب وی بر سخنرانی ها و رتبه بندی های تلویزیونی، و تقلب در روند انتخابات او، همگی مردی را نشان می دهد که کنترل کامل بر اوضاع خود ندارد.

با این حال یک مشکل عمیق تر هم وجود دارد: دونالد ترامپ با هزینه های عمومی در حال بهره برداری از ریاست جمهوری خود است. این کار غیر اخلاقی و خلاف قانون اساسی است و زمینه را برای استیضاح وی فراهم می آورد.

از دیرباز نشانه هایی در مورد سوء استفاده احتمالی ترامپ از پست ریاست جمهوری اش وجود داشت. در سال 2000، اوبه مجله فورچون گفت که «من می توانم نخستین نامزد ریاست جمهوری باشم که از آن پول در می آورم.» در تمام طول مبارزات انتخاباتی سال 2016، او با استفاده از کمک های مالی کارزارهای دیگران کارزار خود را تامین می کرد.

اما این یک بازی کودکانه بود. ترامپ 144 شرکت در 25 کشور را یا مالکیت می کرد و یا درآمد مجوزهای آنها را دریافت می کرد.

به این ترتیب یک دولت خارجی می تواند با تهدید به آسیب رساندن به منافع تجاری ترامپ، وی را تحت نفوذ خود نگاه دارد. برج های  ترامپ در شهر «استانبول» در ترکیه را در نظر بگیرید. در طول مبارزات انتخاباتی که ترامپ خواستار ممنوعیت ورود مسلمانان به خاک آمریکا شد، رئیس جمهور ترکیه پیشنهاد کرد که نام ترامپ از سر در ساختمان ها برداشته شود. اما بعدا که ترامپ از رئیس جمهور ترکیه در پی کودتای نافرجام دفاع کرد، این موضوع حل شد.

آیا این امور اتفاقی است؟ ترامپ خود اذعان کرده است که «من دغدغه های کمتری دارم زیرا ساختمان های بزرگی در استانبول دارم.» آیا ترامپ از رئیس جمهور ترکیه به دلیل منافع آمریکا حمایت می کند یا برای محافظت از برج های خود ؟ ممکن است ما هرگز متوجه نشویم.

سپس هنگامی که ترامپ فرمان اجرایی ضدمهاجرتی خود را صادر می کند، هفت کشور عمدتا مسلمان تحت الشعاع قرار می گیرند. اما جالب این است که کشورهایی از جمله عربستان سعودی، مصر، و یا امارات متحده عربی که 18 مورد از 19 تروریست حادثه 11 سپتامبر 2001 از این کشورها هستند، از این فهرست حذف شده بودند. دلایل بسیاری برای حذف یک سری از کشورها و افزوده شدن برخی دیگر وجود دارد اما یکی از عوامل رایج این است که عربستان سعودی، مصر و امارات متحده عربی با تجارت های ترامپ در ارتباط اند.

آیا این امر هم اتفاقی است؟ ممکن است ما هرگز ندانیم.

هر تصمیمی که رئیس جمهور می گیرد - از جمله ارسال نیروهای خود - همان سوء ظن ها را در پی خواهد داشت. نه مردم آمریکا، و نه متحدان ما، و نه حتی جهان در مقیاس وسیع تر قادر نیستند که بفهمند ترامپ در جهت منافع آمریکا حرکت می کند و یا در جهت منافع شخصی خود.

هتل بین المللی جدید ترامپ در شهر «واشنگتن دی سی» را در نظر بگیرید. قبل از انتخابات اتاق های این هتل به سختی پر می شد اما پس از انتخابات، ترامپ به نیویورک تایمز گفت که «برند این هتل داغ تر از گذشته، و رزرو اتاق در اینجا با ارزش تر از قبل شده است.»

این هتل اکنون نه تنها اقامتگاهی برای گردشگران، بلکه برای نمایندگان سیاسی خارجی است. برای یک دولت خارجی، این کار راه مناسبی برای جلب نظر ترامپ است. همانطور که یک دیپلمات آسیایی توضیح داد، «چرا من در این هتل که فاصله اندکی با کاخ سفید دارد اقامت نداشته باشم تا بتوانم به رئیس جمهور بگویم چقدر هتل شما دوست داشتنی است! آیا بی ادبی نیست که من به شهر او بروم و بگویم من در هتل رقیب شما اقامت می کنم؟»

دونالد ترامپ با ادامه کسب و کار خود در حالی که او رئیس جمهور است، دو ماده مستقل از قانون اساسی آمریکا را نقض می کند. او از دولت های خارجی پول می گیرد، و خود را از خزانه عمومی غنی می کند.

برخی می گویند که ما باید به رئیس جمهور یک فرصت بدهیم. اما آمریکا به او در طول 10 هفته بین پیروزی در انتخابات و برگزاری مراسم تحلیف فرصت داده بود و متخصصان قانون اساسی و کارشناسان اخلاقی دولت بارها و بارها به او در این خصوص هشدار داده بودند. او تصمیم گرفت این مشکلات را رفع نکند و در عوض در حالی که ممکن است کنترل تجارت های خود را به فرزندانش منتقل کرده باشد، مالکیت همه چیز را حفظ کرده است. او نمی تواند چک هایی را که کشیده می شود را امضا کند، اما چک هایی که وارد می شوند را سپرده گذاری می کند.

و در عین حال طرز رفتار او در همین دوره کوتاه مدت حضورش در کاخ سفید، یک بی تفاوتی گاه به گاه به قانون اساسی آمریکا را نشان می دهد. به عنوان مثال، ایالت «ویرجینیا» می توانست علیه ترامپ اقدام کند زمانی که دولت وی از حکم دادگاه فدرال در مورد دیدار وکلا با شهروندانِ با اقامت دائم و قانونی که به خاطر فرمان اجرایی ضد مهاجرت بازداشت شده بودند، تخطی کرد.

تمامی این اقدامات ترامپ زمینه را برای حذف وی آماده می کند. به همین دلیل جنبش «استیضاح دونالد ترامپ» در حال حاضر از مجلس نمایندگان خواسته است تا اجازه رسیدگی به استیضاح را صادر کند. در کمتر از یک ماه بیش از 850 هزار نفر به این جنبش پیوسته اند و در تاریخ 17 فوریه طومار امضا شده توسط این افراد به «جمی راسکین» نماینده مجلس آمریکا ارائه شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.