با بسته شدن جاده موصل – تلعفر، آخرین مسیر فرار داعش قطع شد؛ این در حالی است که سرکرده داعش به شکست این گروه تروریستی در جنگ موصل اذعان کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد یک فرمانده نظامی عراق امروز چهارشنبه در مصاحبه تلفنی گفت نیروهای ارتش تنها یک کیلومتر با ورودی شمال غربی موصل فاصله دارند.

به این ترتیب نیروهای عراقی به اصلی ترین ساختمان های دولتی غرب موصل نزدیک شدند.

این فرمانده عراقی ادامه داد: «آتشبار ارتش باعث بسته شدن جاده موصل به شهر «تلعفر» شد. ما به شکل موثری این جاده را تحت کنترل داریم.»

طی عملیات آزادسازی موصل، تعداد زیادی از مردم این شهر و روستاهای اطراف آن با کمک نظامیان عراقی از دست داعش فرار کرده و پس از رسیدن به مناطق تحت کنترل نیروهای نظامی عراق در اردوگاه های نگهداری آوارگان اسکان داده شده اند.

با این حال نگرانی ها در مورد استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی توسط داعش وجود دارد. نهادهای حقوق بشری هشدار می ‌دهند که حدود 750 هزار نفر همچنان در این منطقه گرفتار شده ‌اند. خطوط تامین مایحتاج اولیه انسانی به غرب موصل قطع شده است و وضعیت مردمی که در این منطقه گرفتار شده‌ اند اسفبار گزارش می‌ شود. مردم در غرب موصل از کمبود آب، گاز و غذا رنج می‌ برند و سیستم ‌های گرمایشی هم قطع شده است.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه شامگاه سه شنبه گفت شرایط انسانی در شهر موصل بدتر از شرایطی است که در بخش شرقی حلب در سوریه حاکم بود.

وی گفت:«ما به شرکای غربی خود درباره این مسئله تذکر داده ایم زیرا اوضاع انسانی در موصل، بسیار بدتر از اوضاعی است که در شرق حلب وجود داشت.»

در عین حال «شاکر جودت» فرمانده نیروهای پلیس عراق از فروپاشی صفوف داعش و فرار سرکردگان ارشد آنها از شهر موصل خبر داد.

وی در این خصوص گفت: در حال حاضر تروریست های داعش به دلیل شکست هایی که متحمل شدند دچار نوعی سرگردانی هستند.

«ابوبکر بغدادی» سرکرده داعش به شکست این گروه تروریستی در جنگ موصل اذعان کرده و از اعضایش خواسته تا به مناطق کوهستانی فرار کنند.

یک منبع محلی در استان نینوا اعلام کرد: خطبه البغدادی همچنین شامل دستوراتی به اعضای داعش است مبنی بر اینکه اگر توسط نیروهای عراقی محاصره شدند، خود را منفجر کنند.

«حیدر العبادی» نخست وزیر عراق در تاریخ 17 اکتبر سال 2016 دستور آغاز عملیات آزادسازی موصل را صادر کرد و گروه‌ های مختلف در این عملیات، ارتش عراق را پشتیبانی می‌ کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.