نیروهای عراقی که از جنوب بخش غربی موصل عملیات را آغاز کرده ‌اند اکنون در آستانه ورود به مرکز این بخش و محل اصلی ترین ساختمان دولتی هستند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد نیروهای عراقی به اصلی ترین ساختمان دولتی در غرب موصل نزدیک شده اند.

در عین حال نیروهای بسیج مردمی (حشد الشعبی) اعلام کرده است که توانسته 12 روستا را در محور «تلعفر» آزاد کند. در منطقه «حمام العلیل» در جنوب موصل نیز نیروهای امنیتی یک گور جمعی پیدا کرده‌ اند و احتمال می‌ دهند که مربوط به اعدام ‌های جمعی داعش است. هنوز آمار دقیقی درباره قربانیانی که در این گور هستند، در دست نیست.

نیروهای تیپ نهم زرهی ارتش عراق به همراه حشد الشعبی به کار پاکسازی مناطق آزاد شده نیز می‌ پردازند.

«عبدالامیر رشید یارالله» فرمانده عملیات آزادسازی موصل در بیانیه ‌ای از آزادسازی کامل مناطق «الطیران» و «الجوسق» و پل چهارم خبر داده بود.

با آزادسازی پل چهارم از سوی نیروهای پلیس فدرال و واکنش سریع، نیروهای عراقی از این پس می توانند از قسمت شرقی موصل نیز پشتیبانی دریافت کنند.

همچنین با آزادی این منطقه، پیشروی به سمت منطقه «الدواسه» - که ساختمان ‌های استانداری و شورای استانی در آن قرار دارد - سریع ‌تر صورت می گیرد.

در حال حاضر نیروهای پلیس فدرال آماده ورود به الدواسه هستند.

نیروهای ویژه ضد تروریسم نیز پس از آزادی منطقه «المامون» در منطقه «وادی حجر» با تروریست‌ ها درگیر شدند.

رسانه‌های عراقی پیشتر اعلام کرده بودند که در ادامه پیشروی های نیروهای عراقی در بخش غربی موصل، نیروهای امنیتی این کشور موفق شدند که نیروگاه اصلی شهر موصل را به طور کامل آزاد کنند.

به گفته منابع عراقی بیش از 800 هزار غیرنظامی در غرب موصل با کمبود مواد غذایی و آب آشامیدنی مواجه هستند و همین مساله نگرانی ‌هایی را در مورد به مرگ افراد بر اثر گرسنگی و تشنگی افزایش می‌ دهد. داعش برای تنگ کردن عرصه بر ساکنان غرب موصل، از وارد کردن مواد غذایی خودداری می‌ کند.

در سایه شرایط وخیم انسانی در غرب موصل، نهادهای بشردوستانه خواهان ایجاد گذرگاه‌ های هوایی برای انداختن مواد غذایی در میان ساکنان هستند.

پس از پایان عملیات در بخش شرقی، عملیات آزادسازی بخش غربی موصل با مشارکت حدود 100 هزار نیروی عراقی و با دستور «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق از اوایل هفته گذشته آغاز شد.

العبادی در تاریخ 17 اکتبر سال 2016 دستور آغاز عملیات آزادسازی موصل را صادر کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.