گرچه ترکیه خط مشی جدید آمریکا علیه تهران را دنبال کرد و از سوی دیگر واشنگتن می کوشد رویکرد مسکو را در قبال ایران تغییر دهد، اما هیچ یک از این تلاش ها نتیجه ای در پی نخواهد داشت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، پایگاه خبری میدل ایست آی در گزارشی نوشت: رئیس جمهور ترکیه این ماه در بحرین ادعاهای ضدایرانی را مطرح کرد. سپس وزیر خارجه این کشور ایران را به دخالت در جنگ فرقه ای در منطقه متهم کرد.

این موضع گیری تند «رجب طیب اردوغان» با موضع هشدار «دونالد ترامپ» در قبال ایران و همچنین تلاش او برای تیره کردن روابط مسکو با تهران همزمان شد.

تمامی این اقدامات به مذاق عربستان خوش آمد اما تحلیلگران هشدار می دهند که آنکارا پیش از طرح هرگونه ادعایی علیه ایران و شرکای سابق اش باید از سمت دوستان خود اطمینان حاصل کند.

ایران و ترکیه هرگز متحدان بدون حاشیه ای نبوده اند. با این حال این دو از وزنه های سنگین منطقه هستند و حتی در موارد مشکل ساز نیز روابط خوب خود را با یکدیگر حفظ می کنند.

تحلیلگران به میدل ایست آی گفته اند موضع گیری آمریکا و روسیه در قبال ایران بر موضع کشورهای منطقه نظیر ترکیه تاثیرگذار است اما هم تهران و هم آنکارا باید به دقت رفتار خود را ارزیابی کنند.

«احمد قاسم هان» استاد روابط بین الملل در دانشگاه غدیر در شهر «استانبول» به میدل ایست آی گفت: آنکارا ممکن است در دیدار با مقامات عالی رتبه آمریکا از جمله رئیس سازمان سیا در هفته های گذشته متقاعد به تغییر موضع خود شده باشد.

هان گفت: «این احتمال وجود دارد که طی این دیدارها به ترکیه اطلاعات خاصی ارائه شده باشد که این کشور را به اتخاذ موضع گیری های ضد ایرانی سوق داده باشد اما باید به خاطر داشته باشیم به رغم این شعارها و ادعاها، خود آمریکا نتوانسته هیچ اقدامی ضد ایران انجام دهد.»

با این حال او افزود که اشتباه است که این اقدام ترکیه را صرفا به مواضع دولت ترامپ در قبال ایران ربط دهیم.

او گفت: «ترکیه مدتی است که احساس انزوا می کند. همکاری های ایران در عراق و سوریه تا حد وسیعی آنکارا را عصبی کرده و این کشور را وادار کرده تا به این شکست سیاسی واکنش نشان دهد.»

هان ادامه داد: «شاید آنکارا اکنون فرصت را برای خروج از انزوا مهیا ببیند اما باید توجه داشته باشد که موفقیت های سیاست خارجی اندک خود در سال های اخیر را از بین نبرد. مهمترین سوالی که باید پرسیده باشد این است که آیا می توان به ترامپ اعتماد کرد؟»

در عین حال گمانه زنی هایی در مورد تلاش های آمریکا برای وادار کردن مسکو به تغییر رویکرد مسکو در قبال تهران صورت گرفته است.

«دیمیتری بِچِف» از شورای آتلانتیک به میدل ایست آی گفت: «روسیه و ایران هر دو بازیگران مهمی در منطقه هستند بنابراین هر گونه رقابت احتمالی میان این دو محدود خواهد بود.»

هانس گفت: ضرورت حضور ایران برای حل بحران سوریه را نیز نباید نادیده گرفت.

بچف و هان هر دو معتقدند که اتحاد ایران و روسیه بر سر سوریه تضعیف نخواهد شد و مسکو هیچگاه ایران را به قیمت داشتن روابط بهتر با دولت ترامپ نخواهد فروخت.

بچف گفت: «ایران به روسیه بسیار نزدیک شده که این اقدامی استراتژیک علیه یک جانبه گرایی آمریکا است.»

تحلیلگران در عین حال انتظار هیچ تنش جدی میان ترکیه و ایران را ندارند. هان گفت: «من باور ندارم که مشکل جدی در روابط ایران و ترکیه به وجود آید. در صورت لزوم، ایرانیان مسیر دیپلماتیک متفاوتی را در پیش خواهند گرفت.»

او گفت: «هر دو کشور تجربه چنین درگیری های لفظی را قبلا داشته اند و می دانند روابط دو جانبه جدای از روابط منطقه ای است.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.