«مارین لوپن» نامزد راست‌ گرای افراطی انتخابات ریاست‎ جمهوری فرانسه هرگز تا این حد به قدرت نزدیک نشده بود بنابراین احتمال تکرار شگفتی هایی نظیر برگزیت و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا دور از ذهن به نظر نمی رسد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله اکونومیست در گزارشی نوشت: جنبش راست افراطی جبهه ملی فرانسه هرگز تا این حد به قدرت نزدیک نشده بود. در نظرسنجی های صورت گرفته در خصوص نتیجه دور اول انتخابات فرانسه مارین لوپن رهبر این حزب از رقبای احتمالی خود «امانوئل ماکرون» و «فرانسوا فیون» پیشی گرفته است. فیون در رسوایی مالی گرفتار شده و متهم است که مبلغ کلانی به همسرش در ازای فعالیت در شغل ساختگی پرداخته است. ماکرون نیز در سفری که به الجزایر داشت، استعمار فرانسه را در این کشور «جنایت علیه بشریت» نامید. او پس از انتقادها نیز حاضر نشده است از سخنانش عقب نشینی کند.

اکونومیست برای ارزیابی پیروزی احتمالی لوپن، نظرسنجی های کنونی و قدیمی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را جمع آوری کرده و از آنها برای تهیه یک مدل پیش بینی آماری استفاده کرده است. ما دریافتیم که اگر امروز دور اول انتخابات برگزار می شد، لوپن 26.1 درصد آراء را کسب می کرد. دیگر راه یافتگان احتمالی به دور دوم، ماکرون با 20 درصد آراء و فیون با 19.5 درصد آراء خواهند بود.

هیچ پیش بینی ای قطعیت کامل را ندارد و هیچ تضمینی وجود ندارد که موقعیت کنونی لوپن به پیروزی او در دور اول منتهی شود. اما این عدم قطعیت نیز با توجه به خطای رای گیری در فرانسه، الگوی تجارت رای هر جفت از نامزدهای انتخاباتی و نظرسنجی های فرضی قابل اندازه گیری است. بر اساس این داده ها، ما 10هزار شبیه سازی رایانه ای از انتخابات را در نظر گرفتیم و چگونگی پیروزی هر نامزد را ارزیابی کردیم.

برای دور اول نتایج کاملا به نفع راست گراهای افراطی است. لوپن در رقابت با ماکرون و فیون در 93 درصد از شبیه سازی های ما برنده دور اول محسوب شد. در حالی که این رقم برای ماکرون 51 درصد و برای فیون 46 درصد بود.

با این حال موانع بسیاری بر سر راه یک رئیس جمهور پوپولیست در دور دوم انتخابات وجود دارد. رأی دهندگان حامی هر جنبش سیاسی در فرانسه در نظرسنجی ها گفته اند برای توقف کارزار لوپن با هم همکاری خواهند کرد؛ همان کاری که در سال 2002 با «ژان ماری لوپن» پدر مارین لوپن در دور دوم انتخابات کردند. نظرسنجی ها نشان می دهد لوپن در صورت رقابت با فیون رای 42 به 57.6 و در صورت رقابت با فالکون رای 40 به 60 درصدی را به دست خواهد آورد. اگر رای گیری دور نهایی همچون انتخابات قبلی فرانسه باشد، شانس لوپن برای رئیس جمهور شدن کمتر از 5 درصد باقی می ماند.

پس از شوکه شدن بازارهای شرط بندی از نتیجه همه پرسی برگزیت و پیروزی غیر منتظره «دونالد ترامپ»، اکنون فعالان در این بازار شانس پیروزی لوپن را در رقمی بین 28 تا 43 درصد پیش بینی کرده اند. ممکن است آنها بدون تمرکز بر نتیجه نظرسنجی ها بر روی احتمالاتی چون یک حمله تروریستی دیگر، افشای رسوایی دیگری برای فیون و حتی انتشار اطلاعات هک شده حساب کرده باشند.

مردم اغلب فکر می کنند در آینده امکان بروز وقایع غیر محتملی وجود دارد. پس از موفقیت غیر منتظره نیروهای ضد جهانی شدن (پوپولیست ها) در سال  2016، پیروزی لوپن در انتخابات فرانسه ممکن است اجتناب ناپذیر به نظر برسد. تاریخ جبهه ملی پر از آرزوهای برباد رفته در دقیقه نود است همانطور که نمادهایی از آن در زمان شکست پدر مارین لوپن و همچنین عملکرد مایوس کننده جبهه ملی در انتخابات محلی 2015 دیده شد. برای جنبش راست افراطی ممکن است تاریخ تکرار شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.