گوشی قدیمی سامسونگ مدل گلکسی اس 3 رئیس جمهور آمریکا بحث و جدل های بسیاری را در کاخ سفید، کنگره و سرویس های امنیتی به راه انداخته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گروه رسانه ‌ای گیزمودو در آمریکا در گزارشی نوشت: دیروز ترامپ باز هم با استفاده از تلفن همراه قدیمی و نا امن آندرویدی خود پیامی را در صفحه توییتر خود به اشتراک گذاشت. این اتفاق سه روز پس از آن رخ داد که «تد لو» نماینده کنگره و 14 نماینده دموکرات دیگر با ارسال نامه ای به کمیته نظارت مجلس خواستار رسیدگی به این اقدام ناامن شدند. همه با این امر موافقند که این کار واقعا احمقانه ای است.

اما آیا کنگره واقعا می تواند ترامپ را وادار به کنار گذاشتن این ماشین خطرناک توییتری کند؟ متاسفانه، نه. آیا سرویس مخفی می تواند او را متوقف کند؟ خیر. اف بی آی و جامعه اطلاعاتی آمریکا چطور؟ آن هم خیر.

ترامپ می تواند تا زمانی که می خواهد از گوشی قدیمی سامسونگ گلکسی اس 3 خود استفاده کند. لو به گیزمودو گفت که تحقیقات او برخی مقامات خاص را وادار خواهد کرد تا در برابر کنگره در مورد شیوه های امنیتی رئیس جمهور شهادت دهند تا در نتیجه کمیته بتواند گزارشی را با امید فشار آوردن بر کاخ سفید برای تغییر مسیرش منتشر کند. با این حال کنگره نمی توانید رئیس جمهور را مجبور کند.

لو در مصاحبه ای گفت: «رئیس جمهور آمریکا می تواند برای راحتی خود از گوشی ناامن هوشمند قدیمی را انتخاب کند اما با این کارش، خود را در اولویت و آمریکا را در جایگاه دوم قرار می دهد. آیا این کار جنایت است؟ نه، اما رفتاری احمقانه است که امنیت ملی ما را تحت تاثیر قرار می دهد.»

این رفتار در واقع به چند دلیل احمقانه است: در یک سطح بسیار اساسی ممکن است هکرها با نفوذ به حساب توییتری وی پیام های جعلی و ترسناک برای 25.4 میلیون فالوئر وی ارسال کنند. برخی هم استدلال می کنند که توییت های رئیس جمهور در حال حاضر امنیت ملی آمریکا را به خطر می اندازد، اما این ایده که بازیگر خارجی می تواند حساب ترامپ را برای اهداف مخرب استفاده کند قطعا ترسناک تر است.

دیگر مسئله در مورد استفاده ترامپ از تلفن اندروید نا امن شامل درک وسیع تر رئیس جمهور از امنیت می شود. امکان دارد که ترامپ به سادگی نداند که گوشی نا امن در کاخ سفید یا در هر نقطه دیگری که رئیس جمهور در مورد اطلاعات حساس بحث می کند، چقدر می تواند خطرساز باشد. هکرها با استفاده از نرم افزارهای مخرب می توانند بدون اینکه کاربر متوجه شود، به گوشی نا امن آندرویدی راه یابند و به دوربین و یا میکروفون آن دست یابند. (آسیب پذیری گلکسی اس 3 رفع نشده و در صورت عدم به روز رسانی نرم افزاری، امکان سوء استفاده از آن وجود دارد.)

شما ممکن است عکس ترامپ و «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن را در ویلای وی در ایالت «فلوریدا» به خاطر بیاورید. شما می بینید که برخی به صورت ناخواسته دوربین های هوشمند خود را به سمت اسناد حساسی گرفته بودند. (کاخ سفید بعدا تکذیب کرد که اسنادی طبقه بندی شده روی میز قرار داشته است.)

مشخص نیست که آیا ترامپ واقعا درک نمی کند که این کار از دیدگاه امنیتی چقدر احمقانه بود. از سوی دیگر ترامپ به عنوان رئیس جمهور اساسا مجاز به تصمیم گیری در مورد هر نوع اقدام مناسب امنیتی در هر زمانی است. «کوری لویی» مدیر پیشین امور امنیت اطلاعات کاخ سفید به نگرانی های امنیت سایبری رئیس جمهور می پرداخت اما چند هفته پیش از کار خود برکنار شد. اگر مقامی پاسخگو نباشد، کارشناسان امنیتی و یا مردم آمریکا نمی توانند هیچ کاری در قبال رویکرد بی پروای ترامپ در مورد اطلاعات حساس انجام دهند.

«ژاک گلدمن» مدیر اجرایی مرکز قانون و امنیت در دانشگاه نیویورک به گیزمودو گفت: «این رئیس جمهور هر کاری بخواهد انجام می دهد. اگر او تصمیم بگیرد اسناد طبقه بندی شده را در ملا عام بخواند، من نمی دانم سرویس امنیتی می تواند کاری برای متوقف کردن او انجام دهد یا خیر.»

گلدمن در ادامه امتناع ترامپ برای استفاده از یک تلفن همراه امن را با امتناع وی برای انتشار اظهارنامه مالیاتی اش مقایسه کرد. مشخص نیست چه کسی می تواند او را مجبور به کنار گذاشتن عادت خطرناک توییتری اش کند.

همه ما با نگاه به آینده باید بدانیم که این مشکل امنیت سایبری رفع نمی شود. جامعه اطلاعاتی موافق این مسئله است که هکرهای روسی تلاش کرده بودند در انتخابات آمریکا نفوذ کنند. در حال حاضر چه کسی می گوید ارتش سایبری روسیه دوباره این کار را تکرار نخواهد کرد؟

لو گفت: «این واقعیت که رئیس جمهور آمریکا حمله سایبری روسیه به آمریکا را جدی نگرفت، به این معنا است که اکنون فصل کار هکرهای روسی است. این یک مسئله حزبی نیست، بلکه یک مسئله امنیت ملی است.»

ترامپ تجربه زیادی در کار با رایانه و یا امنیت ملی ندارد. اما خوشبختانه بسیاری از مقامات دولتی به این موضوع حساس اند. بیایید امیدوار باشیم آنها بتوانند کاخ سفید را به سمت اقدامات محتاطانه تری سوق دهند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.