جو شورای امنیت ملی آمریکا به قدری مسموم شده که بسیاری از کارشناسان در این شورا امیدی به بهبود آن پس از انتصاب «هربرت ریموند (اچ.آر) مک مستر» ندارند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: رئیس جمهور آمریکا «هربرت مک مستر» را به عنوان مشاور امنیت ملی جدید خود منصوب کرد؛ فردی که به دلیل به چالش کشیدن تفکرات مرسوم در ارتش آمریکا و حضور در جنگ عراق شناخته شده است.

ترامپ این انتصاب را در تعطیلات آخر هفته در ویلای خود در «پالم بیچ» در ایالت «فلوریدا» اعلام کرد.

مک مستر - یک ژنرال سه ستاره و استراتژیت پیشین ارتش آمریکا - جایگزین «مایکل فلین» می شود که به دلیل مکالمه پنهانی با سفیر روسیه مجبور به استعفا شد.

بر خلاف فلین که سال گذشته به عنوان مشاور کارزار انتخاباتی ترامپ خدمت کرده بود، مک مستر هیچ ارتباطی با  ترامپ نداشته است و احتمال نمی رفت که بتواند جایگزین وی شود. مک مستر به عنوان کهنه سرباز جنگ خلیج فارس و جنگ دوم عراق به عنوان یکی از مستقل ترین افسران ارتش آمریکا محسوب می شود.

انتخاب مک مستر به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ، جمهوری خواهان را که طرفدار وی بودند، خوشحال کرد و برای متقاعد کردن  ترامپ برای انتصاب وی تلاش هایی در پشت صحنه صورت گرفت. کلید این انتخاب، سناتور «تام کاتون» از ایالت «آرکانزاس» به عنوان یک کهنه سرباز ارتش بود که زمانی تحت ریاست مک مستر خدمت کرده بود و او را به کاخ سفید پیشنهاد کرد. شماری دیگر از محافظه کاران امنیت ملی، از جمله دستیار ارشد سناتور «جان مک کین» از ایالت «آریزونا» همچنین برای او انتخاب وی لابی گری کرده بود و «جیم ماتیس» وزیر دفاع نیز مک مستر را تشویق به پذیرفتن این سمت کرده بود.

این انتخاب، ادامه اتکای ترامپ به افسران نظامی عالی رتبه محسوب می شود امنیت ملی را راهنمایی کند.  فلین یک ژنرال سه ستاره بازنشسته و ماتیس ژنرال چهار ستاره بازنشسته است و «جان اف کلی» وزیر امنیت  داخلی هم یک ژنرال بازنشسته نیروی دریایی است. انتخاب های دیگر ترامپ برای انتصاب این پست نیز همگی مقامات کنونی و پیشین بودند.

یک مقام ارشد دولت به شرط ناشناس ماندن گفت ژنرال مک مستر هاله ای از اختلالات را داشت که  ترامپ در چند نفر از وزرای کابینه اش برای آن ارزش قائل است.

مک مستر 54 ساله از منتقدان ستاد مشترک ارتش به دلیل عملکردش در طول جنگ ویتنام بود و بعد از آن از دولت «جرج بوش» به دلیل راه اندازی جنگ عراق انتقاد کرد.

او به عنوان یک فرمانده توانست با نشان دادن اینکه چگونه یک استراتژی ضد شورش می تواند به شکست تروریست ها در عراق منتهی شود، برای خود اعتبار خریداری کند.

مک مستر با وجود داشتن صفات هوشمندی و ملایمت با یک حس شوخ طبعی و با وجود تمام تجربه های جنگی اش، در مرور سیاست واشنگتن سابقه کمی دارد که این مسئله می تواند به چالشی برای او در سمت جدیدش در تیم امنیت ملی محسوب شود.

وظیفه او در حال حاضر مدیریت شورای امنیت این کشور است که در سایه رهبری فلین ضعیف شده و جایگاه آن با توجه به منافع سیاست خارجی «استفان بانون» رئیس سابق خبرگزاری بریتبارت و مشاور ارشد رئیس جمهور نامشخص است.

بسیاری از کارکنان شورای امنیت ملی آمریکا از کارشناسان حرفه ای تشکیل شده اند که اغلب به صورت محرمانه از این موضوع شکایت داشته اند که از بسیاری از تصمیمات مهم بی اطلاع می مانند. دستیاران  ترامپ با سوء ظن به بسیاری از این افراد می نگرد و آنها را در درز اطلاعات مقصر می دانند. جو شورای امنیت ملی به قدری مسموم شده است که برخی از اعضای این شورا گفته اند که نگرانند که هدف جاسوسی قرار بگیرند.

چندین نفر از مشاوران شورای امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه گفتند انتصاب مک مستر نشان می دهد که همان شیوه فلین ادامه خواهد یافت. اما مک مستر  مزیت حضور در جنگ عراق در کنار برخی از مقامات را دارد که در حال حاضر کارکنان شورای امنیت ملی هستند. «درک هاروی» و «جوئل ریبرن» دو تن از این افراد هستند.

ترامپ گفت «کیت کلاگ» یکی دیگر از ژنرال های بازنشسته ای است که به عنوان رئیس کارکنان این شورا باقی می ماند. کلاگ از زمان استعفای فلین در هفته گذشته مشاور موقت شورای امنیت ملی بوده و یکی از چهار نامزدی بود که روز یکشنبه توسط ترامپ  برای احراز پست دائم مصاحبه شد. ترامپ هیچ اشاره ای به «مک فارلند» معاون مشاور امنیت ملی و اینکه آیا او در این سمت باقی می ماند یا خیر، نداشته است.

نامزد دیگر «جان بولتون» نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد در دوره ریاست جمهور بوش بود. این دومین باری بود که بولتون برای احراز یک پست رده بالا در دولت ترامپ نامزد می شد. ترامپ روز دوشنبه از بولتون تقدیر کرد و گفت سمتی برای او در نظر خواهد گرفت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.