​​​​​​​«ویتالی ایوانوویچ چورکین» دیپلمات باسابقه روسیه در سازمان ملل متحد روز دوشنبه به طور غیرمنتظره ای در محل کار خود در شهر «نیویورک» درگذشت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از شبکه راشا تودی، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد و یکی از پرتجربه ‌‌ترین دیپلمات‌ های این کشور در حوزه بین‌ الملل درگذشت.

این حادثه یک روز پیش از شصت و پنجمین سالروز تولد وی اتفاق افتاد.

چورکین از سال 2006 تاکنون نماینده روسیه در سازمان ملل بوده است.

وزارت خارجه روسیه با اعلام خبر مرگ چورکین، به خانواده و دوستان او تسلیت گفته است.

از جمله فعالیت ‌های دیپلماتیک چورکین، همکاری درازمدت با وزارت خارجه روسیه، فرستاده ویژه روسیه به کشور یوگسلاوی پیشین، سفیر روسیه در بلژیک و سپس در کانادا و عضویت او در شورای هماهنگی میان روسیه و ناتو بوده است.

وی از سال 1992 تا 1994 معاون وزارت خارجه روسیه، از 1994 تا 1998 سفیر این کشور در بل‍ژیک از 1998 تا 2003 سفیر روسیه در کانادا و از 2003 تا 2006 سفیر ویژه در وزارت خارجه روسیه بود.

چورکین برای صراحت لهجه و سخنرانی های آتشین اش در سازمان ملل متحد شهرت داشت و به دلیل تجربه و مهارت ‌های بالای دیپلماتیک مورد احترام دیپلمات ‌های غربی بود.

چورکین دارای درجه دکترا در رشته تاریخ بود و تحصیلات خود را در انستیتوی دولتی روابط بین ‌الملل مسکو به پایان رسانده بود.

وی به زبان ‌های روسی، مغولی، فرانسه، و انگلیسی مسلط بود.

 

پیام های تسلیت

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین اعلام کرد «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه مراتب تسلیت و تاثر عمیق خود را نسبت به مرگ ناگهانی ویتالی چورکین نماینده دائم این کشور در سازمان ملل ابراز کرد.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز درگذشت نماینده دائم کشور خود در سازمان ملل را تسلیت گفت و آن را فاجعه بزرگی برای روسیه دانست.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در پیامی به «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نوشت: روسیه یکی از بارزترین دیپلمات های خود را از دست داد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی درگذشت ویتالی چورکین را تسلیت گفت.

«پیتر تامسون» رئیس مجمع عمومی سازمان ملل نیز ضمن عرض تسلیت، از تشکیل جلسه ای غیررسمی به مناسبت درگذشت نماینده روسیه در این مجمع خبر داد. وی همچنین به احترام چورکین در جلسه سازمان ملل یک دقیقه سکوت اعلام کرد.

«فرحان حق» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز گفت: «از شنیدن این خبر شوکه شدیم و با خانواده، دوستان و همکاران و همچنین دولت روسیه ابراز همدردی می کنیم.»

«بشار جعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل نیز درگذشت چورکین را تسلیت گفت.

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در این سازمان نیز درگذشت چورکین را تسلیت گفت.

«متیو رایکروت» نماینده انگلیس در سازمان ملل در حساب توئیتری خود نماینده روسیه را «یک دیپلمات ویژه با شخصیتی متمایز» توصیف کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.