اردن هم وارد خط اجرای نظریه مناطق امن در جنوب و بادیه شرقی سوریه که مرزهایش را با مرزهای عراق مرتبط می کند، شد.الاخبار از برخی منابع آگاه مطلع شده است که امان گام بزرگی برای هماهنگی با مسکو و با رضایت واشنگتن برای ایجاد این منطقه به واسطه هزاران فرد مسلح هوادار این کشور، برداشته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه الاخبار در گزارشی نوشت: ضروری است که نبرد حلب را به عنوان نقطه عطفی در جنگ کنونی در سوریه در نظر گرفت. کشورهایی که در بحران سوریه دست دارند، محاسبه های خود را بر اساس این نبرد انجام می دهند. بیشتر آنها از تحولات نبرد بزرگ در شمال سوریه درس و عبرت گرفته اند تا اقدام های بعدی سیاسی و میدانی خود را مورد بررسی قرار دهند.

امروز همه به این نتیجه رسیده اند که نیاز دارند که برای هماهنگی درباره پروژه های خود یا نقش شان در سوریه باید به مسکو بروند. همچنین برخی هستند که از درک این مساله استفاده می برند که روسیه نیاز به هماهنگی با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور جدید و کنار آمدن با او نیاز دارد. این حالت باعث رفتن برخی به سمت طرح هایی شبیه آن چه در منطقه «الباب» به طور مثال رخ می دهد، شده است با استناد به آتش بس کنونی و آغاز سیر راه حل سیاسی.

بعد از حلب، ریف شمالی حلب داغ شد. آنکارا تلاش می کند که از طریق اشغال شهر الباب منطقه امن خود را تثبیت کنند این در حالی است که کردها مواضع خود را با هماهنگی با واشنگتن به منظور بسترسازی برای نبرد الرقه، حفظ کرده اند. لیکن دمشق در بستن راه «ما بعد الباب» و ترسیم خطوط تماس با دشمنان تعجیل کرده است تا گامی در نبرد الرقه بردارد  تا دست بالا را در شمال کشور که برای مدتی طولانی کوتاه بود را داشته باشد.

مسکو نیز به نوبه خود مانعی در گشودن آغوش خود به روی همه نمی بیند البته تا زمانی که این کار پیروزی حلب را تضعیف نکند و کشور سوریه را در نظرش تهدید نکند. این گشایش امروز به سمت اردن است حتی رایزنی ها و اقدام های عملی چندی نیز در این زمینه صورت گرفته است.

در این زمینه باید تاکید کرد که آن چه سیاست های اردن را متمایز می کند این است که آینه تمای نمای رویکردهای آمریکایی در منطقه است و نمی تواند هیچ گامی را خارج از چتر و حمایت آمریکا بردارد.

به سوی میدان «جنوب»

پس از حلب نگاه ها به سمت «منطقه سرد»:به جنوب نشانه رفت. تل آویو صدایش را درباره خطر پیش رو در مرزهای فلسطین اشغالی پس از تعیین سرنوشت نبرد پایتخت شمال بالا برد. چندین پیام میدانی و سیاسی درباره خطوط قرمز ارسال کرد: «اجازه نمی دهیم پایگاه های ایرانی در مرزهای شمالی مان ایجاد شود به ویژه در بلندی های جولان. حزب الله و سپاه پاسداران در مرزهای ما جایی ندارند».

جنبه عملی در راهروهای امان ظاهر شد. اردن می خواهد تجربه ترکیه را به شیوه خودش لیکن با آگاهی مسکو نسخه برداری کند. این عملکرد اردن باعث می شود که تل آویو دخالت مستقیم نکند. اردن منافع اسرائیل را به نیابت از این رژیم تامین می کند و آن چه می خواهد را برایش برآورده می کند و از افراد مسلح زیر چترش استفاده می کند.

روزنامه الاخبار به نقل از برخی منابع، مطلع شده است که امان به مسکو اطلاع داده است که آماده است ایده مناطق امن در شرق سوریه در مرزهایش تا بخش بزرگی از مرزهای عراق و نیز در بخش شمالی مرزهایش با جنوب سوریه را عملی کند.

اردن برای این تصور بازاریابی می کند که مناطق امن در جنوب راحت تر قابل اجراست برعکس تداخل بزرگ در شمال سوریه که داعش ، النصره ، کردها ، ارتش سوریه و دیگران در آن حضور دارند. اما به نظر اردن در بادیه شرقی و جنوبی سوریه مناطق انتشار واضح تر است و اردن برای خودش جماعت هایی را دارد.

یکی از مسئولان بلندپایه اردنی می گوید:« الرقه اکنون در حال محاصره شدن است و داعش خانواده های عناصرش را به سمت القائم در عراق و بادیه به سمت اردن منتقل کرده است.»این مسئول می افزاید که با تشدید محاصره، حرکت به سمت بادیه در نزدیکی اردن بیشتر می شود و این امر« باعث می شود که ما تدابیری برای حمایت مرزهای ما و ثبات اتخاذ کنیم.»

یک مسئول بلندپایه اردنی دیگر نیز می گوید که «از شهر السویداء تا مرزهای عراق برای ما منطقه امن به شمار می رود آن هم با وجود ارتش آزاد سوریه و برخی از عشایری که از حمایت ما برخوردار هستند.با روس ها بر سر بمباران نکردن این مناطق به توافق رسیدیم.»

این مسئول با یادآوری حادثه «التنف» می گوید این حادثه تکرار نمی شود. یعنی زمانی که هواپیماهای روسی در ماه ژوئن فرودگاه نظامی التنف در نزدیکی مرزهای اردن همان جایی که گروه «ارتش جدید سوریه» که مورد حمایت آمریکا، اردن و انگلیس است را بمباران کردند. این مسئول از 40 هزار فرد مسلح مورد حمایت اردن و و در خدمت طرح این کشور سخن به میان آورد.

اقدام های هماهنگ امان با مسکو از زمان سفر ملک«عبدالله دوم»به روسیه در 25 ژانویه گذشته ظاهر شد به طوری که با مسئولان روس بر سر چندین طرح از جمله تفکیک اتاق عملیاتی«موک» و نیز آغاز تشکیل و سازماندهی گروه های وابسته به ارتش آزاد در چارچوب رویارویی با داعش و النصره به توافق رسید.

هدف امان از نزدیکی به مسکو ایفای نقش اساسی اردن در مذاکرات است، علاوه بر ایجاد منطقه امن در واکنش و پاسخ مثبت به درخواست های«ترامپیستی» در این زمینه است.این رویکرد با ارسال دو فرمانده گروه های مسلح جنوب سوریه به مذاکرات آستانه که وابسته به امان هستند،  ظاهر شد.

خط مسکو-دمشق

طرف روسی در دیدار فرماندهان نظامی با سوریه درباره فحوای دیدارها با طرف اردنی را اطلاع داد و به این فرماندهان این مساله را منتقل کرد که امان« خطر پیش روی داعش و جبهه النصره در مرزهایش را احساس کرده است به ویژه پس از آن که همه تلاش های گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه در جنگ با داعش و وادار کردن این گروه به عقب نشینی در منطقه حوضچه «الیرموک» با فلسطین اشغالی و اردن هم مرز است، با شکست رو به رو شد.»

طرف روسی به سوری ها ضرورت و اهمیت رفتن به سمت آشتی ملی به شکل بزرگتر و نیز توافق ضمنی با اردن بر سر متحد کردن گروه های مسلح در جنوب سوریه برای جنگ با داعش و النصره که متعاقبا صورت می گیرد، تاکید کرد.

همچنین به فرماندهان سوری تاکید کرد که در گفت و گو با طرف اردنی بر ضرورت انحلال اتاق موک به طور کلی و رفتن به سمت مذاکره با ارتش آزاد برای متحد کردن گروه های جنوب سوریه  و سپس مشارکت در مذاکرات جاری درباره سوریه تا در نهایت امر به جنگ با تروریسم به توافق برسند، تاکید کرده است.

مسکو به طرف سوری این را نیز گفت که بمباران مواضع داعش در حوضچه الیرموک که اخیر توسط اردن صورت گرفت یکی از اقدامات این کشور برای نشان دادن حسن نیت بود. همچنین این را نیز مطرح کرد که  در بیانیه گروه «نیروهای جنوب» که اخیرا شکل گرفته آمده است که این گروه و گروه های زیر مجموعه اش مساله «مبارزه با ترویسم» را مطرح کردند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.