در حالی که پوپولیسم راست افراطی در اروپا در حال گسترش است، این نگرانی وجود دارد که این قاره به سمت گذشته تاریک خود پیش رود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه هافینگتن پست در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از زمان آغاز به کار دولت خود رهبران جهانی را از مکزیک و استرالیا گرفته تا مقر اتحادیه اروپا در شهر «بروکسل»  نگران و گیج کرده است.

اما یک حوزه است که همچنان با اشتیاق از رئیس جمهور آمریکا حمایت می کند. آنها راست گرایان افراطی در اروپا هستند که معتقدند در مسائل گوناگون از محدود کردن مهاجرت مسلمانان و احیای ناسیونالیسم اقتصادی گرفته تا انطباق با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با ترامپ وجه اشتراک دارند.

«مارین لوپن» رهبر جبهه ملی فرانسه پیروزی ترامپ را یک  «پیروزی برای آزادی» خواند. «گیرت ویلدرز» که ریاست حزب آزادی هلند را بر عهده دارد و کسی که می خواهد تمامی مساجد را تعطیل و قرآن را در هلند ممنوع اعلام کند، گفت که آمریکا حاکمیت ملی خود را به دست آورد. «نایجل فاراژ» رهبر سابق حزب استقلال انگلیس که در مبارزات انتخاباتی در کنار ترامپ ظاهر شد، گفت که هیچ چیزی به اندازه پیروزی ترامپ این چنین او را خوشحال نمی کرد.

روز پس از مراسم تحلیف ترامپ در ماه گذشته، رهبران راست گرای اروپایی و صدها تن از حامیان آنها در تلاش برای نمایش قدرت و وحدت در شهر «کوبلنتس» آلمان با یکدیگر دیدار کردند.

لوپن پیش بینی کرده است که سال 2017، سال پیشرفت مردم این قاره باشد. ویلدرز اعلام کرد «جهان در حال تغییر است. دیروز، یک آمریکای آزاد؛ امروز کوبلنز؛ و فردا اروپای جدید.»

ظهور راست افراطی

طی سال ها، این گروه های راست گرا در حاشیه جریان اصلی سیاست اروپا قرار گرفته بودند. اما حمایت از آنها به تازگی افزایش یافته و پیروزی ترامپ، پوپولیست های اروپایی را گالوانیزه کرده است. پیروزی ترامپ همچنین به آنها اعتبار بخشیده است. برخی ادعا می کنند که انتخابات آمریکا، قبح رای گیری برای یک خارجی ضد نظام را از بین برده است.

نظرسنجی ها نشان می دهد در آستانه انتخابات ملی 15 مارس در هلند، حزب آزادی پیشتاز است. پیش بینی شده است که حزب او 32 کرسی از 150 کرسی پارلمان هلند را به دست آورد که در مقایسه با 15 کرسی مربوط به انتخابات قبلی با افزایش روبرو خواهد شد. انتظار می رود شمار کرسی های حزب راست میانی «مارک روته» نخست وزیر فعلی نیز از 41 کرسی به 23 مورد کاهش یابد.

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که برای ماه آوریل و می برنامه ریزی شده، کاملا غیرقابل پیش بینی باقی مانده است. اتهام فساد به شدت وجهه «فرانسوا فیون» نخست وزیر سابق را مخدوش کرده است؛ این در حالی است که تا یک ماه قبل او برنده حتمی انتخابات به نظر می رسید. لوپن در حال حاضر در نظرسنجی ها پیشتاز است و انتظار می رود با راهیابی به دور دوم، با فیون یا به احتمال بیشتر، «امانوئل ماکرون» میانه رو به رقابت بپردازد.

حزب جناح راست جایگزین برای آلمان (AFD) به رهبری «فراوک پتری» و «یورگ مویتن» در حال حاضر در 10 پارلمان ایالتی از 16 مورد از پارلمان های ایالتی آلمان برتری دارد و انتظار می رود برای اولین بار در ماه سپتامبر وارد بوندستاگ (مجلس فدرال آلمان) شود. این حزب می تواند به سومین حزب، پس از حزب دموکرات مسیحیِ «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و سوسیال دموکرات ها تبدیل شود.

در هم شکستن اجماع بعد از جنگ

این رهبران اروپایی ویژگی های پوپولیسم ترامپ را به اشتراک دارند. همگی آنها از سرخوردگی رای دهندگان با احزاب سیاسی تغذیه می شوند.

این رهبران مخالف «جهانی شدن» و مهاجرت دسته جمعی هستند و ادعا می کنند که هویت و فرهنگ ملی در محاصره قرار دارد. برای مثال لوپن مبارزات انتخاباتی خود را با توصیف جهانی شدن و اسلام به عنوان «دو توتالیتاریسم» که به دنبال «انقیاد فرانسه» است، آغاز کرد.

آنها همچنین مخالف اجماع بعد از جنگ در آمریکا و اروپا هستند: ادغام اقتصادی و سیاسی، نهادهای بین المللی و کثرت گرایی فرهنگی. آنها می گویند که اتحادیه اروپا یک تهدید برای حاکمیت ملی است و از همه پرسی ماه گذشته در انگلیس استقبال کردند.

اروپا بر لبه تیغ

در حالی که پوپولیسم راست افراطی در اروپا در حال گسترش است، این نگرانی وجود دارد که این قاره به سمت گذشته تاریک خود پیش رود.

عواقب این رویداد قابل توجه خواهد بود اگر این جنبش در هلند و فرانسه به عنوان دو موسس پیشرو در اتحادیه اروپا قدرت بگیرد.

در حالی که اتحادیه اروپا خواهد توانست ماه آینده پیروزی ویلدرز را جشن بگیرد، پیروزی لوپن در ماه می می تواند سرآغازی برای پایان این بلوک محسوب شود. فرانسه به یکی از دو موتور اصلی ائتلاف اتحادیه اروپا تبدیل شده است و اتحادیه اروپا بدون فرانسه غیر قابل تصور است.

سال آینده نشان خواهد داد که آیا لوپن، ویلدرز، و دیگر پوپولیست ها می توانند پیروزی به سبک ترامپ را رقم بزنند، و یا مجبور خواهند شد به عنوان چهره های منتقد همچنان در حاشیه قرار بگیرند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.