رهبر و نامزد حزب راست گرای افراطی «جبهه ملی» در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه اکنون با فاصله قابل توجهی نسبت به رقبا پیشتاز و امیدوارتر از همیشه به پیروزی است؛ به گونه ای که گمانه زنی ها در مورد پیروزی احتمالی وی پررنگ تر شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، هفته نامه انگلیسی اکونومیست در گزارشی نوشت: رهبر جبهه ملی فرانسه صدرنشین نظر سنجی اخیر مربوط به دور اول انتخابات در این کشور شده است.

از زمان آغاز سال 2017، رهبر جبهه ملی فرانسه همواره در اولویت بحث های انتخاباتی در این کشور که قرار است 23 آوریل برگزار شود، قرار داشت. هر چند هیچ نظرسنجی در سال جاری میلادی نشان نداده است که وی ممکن است در دور دوم انتخابات که قرار است هفتم می برگزار شود، برنده خواهد شد. در سایه انتخابات ریاست جمهوری دو مرحله ای در این کشور، او نیاز دارد تا اکثریت مطلق آراء را برای پیروزی به دست آورد. این اتفاق بسیار بعید است، اما می تواند رخ دهد.

آخرین باری که لوپن در انتخابات ریاست جمهوری در سال 2012 شرکت کرد، 6.4 میلیون رای و یا 18 درصد از آراء را به دست آورد. مشارکت در انتخابات فرانسه به نوبه خود همواره بالا و در حدود 80 درصد از 46 میلیون نفری است که ثبت نام انتخاباتی (الکترال) داشته اند. با فرض این که در انتخابات پیش رو هم میزان مشارکت در همین رقم باقی خواهد ماند، لوپن برای پیروزی در دور دوم انتخابات و دستیابی به پست ریاست جمهوری، نیاز دارد که حمایت بیش از 17.4 میلیون نفر از رای دهندگان را به دست آورد. برای دستیابی به این رقم لوپن باید شمار حامیان خود را نسبت به سال 2012 تقریبا سه برابر کند.

برای اینکه ببینید این کار می تواند چقدر سخت باشد، به نظر سنجی های فعلی نگاهی بیاندازید که بر آن اساس پیش بینی شده لوپن حدود 9 میلیون رای یعنی 26 درصد آراء را در دور اول به دست خواهد آورد. حتی اگر وی به این رقم دست یابد، باز هم به بیش از هشت میلیون رای دیگر برای پیروزی در دور دوم نیاز خواهد داشت. سناریوی سخاوتمندانه تر بر اساس رای 42 درصدی است که وی در دور دوم انتخابات منطقه ای در سال 2015 است هنگامی که لوپن ناحیه «اُ-دو-فرانس» در صدر ایستاد. این منطقه که معادن در فرانسه در آنجا واقع است، به ویژه برای جبهه ملی منطقه مطلوبی محسوب می شود و لوپن در مبارزات انتخاباتی در آنجا سابقه دار است. بسیاری از مناطق دیگر در نوار جنوبی فرانسه کمتر به این جبهه گرایش دارند. به هر حال وی در مطابقت با این سهم از آراء در کل کشور در ماه مه، 14.6 میلیون رای به دست خواهد آورد. با این حال هنوز هم این رقم تا حدی بالا نیست که بتواند به اندازه کافی و تحت مشارکت سنتی بتواند امنیت اکثریت مطلق آراء وی را تضمین کند.

با این حال چه خواهد شد اگر رای دهندگان از سوی جایگزین های لوپن - چه «فرانسوا فیون» (راست میانه)، «امانوئل ماکرون» (میانه رو)، و یا به بنوا هامون (سوسیالیست) – دل آزرده شوند و تصمیم بگیرند به جای متحد شدن پشت حریف دور دومی وی، به شکل گسترده ای در خانه بمانند؟ به منظور به دست آوردن اکثریت مطلق در محافظه کارانه ترین فرضیه (9 میلیون رای)، مشارکت به حدود 40 درصد کاهش خواهد یافت. اگر لوپن موفق به مدیریت آمار بالاتری شود (14.6 میلیون رای)، میزان مشارکت به نوبه خود باید به 63 درصد، و یا در صورت محاسبه آراء مخدوش به حدود 68 درصد برسد. این اتفاق از سال 1958 هرگز رخ نداده است. پیروزی مارین لوپن در انتخابات فرانسه بعید است، اما غیر ممکن نیست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.