رئیس جمهور آمریکا در یکی دیگر از سخنرانی‌ های جنجالی اش در شب گذشته، در حالی از وقوع حادثه ‌ای در جمعه شب در سوئد خبر داد، که در اصل هیچ اتفاق خاصی در این شب در این کشور نیافتاده بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «دونالد ترامپ» دیشب در سخنرانی در جمع هوادارانش در ایالت «فلوریدا» مدعی شد که روز جمعه در سوئد یک حمله تروریستی رخ داده است.

ترامپ در جمع هوادارانش در فلوریدا گفت: «ببینید در آلمان چه اتفاقی افتاد. ببیند دیشب در سوئد چه اتفاقی افتاد. سوئدی ‌ها، باور می کنید چنین حادثه ‌ای اتفاق افتاده باشد. آنها (سوئدی ‌ها) اکنون با مشکلاتی روبرو هستند که قبلا احتمالش را هم نمی‌ دادند.»

در پی انتقادات مقامات سوئدی از این اظهارات ترامپ وی در حساب توئیتری خود نوشت که سخنانش درباره حمله تروریستی در سوئد براساس یکی از گزارش های شبکه فاکس نیوز درباره نگرانی های مهاجرتی سوئد بود.

این گاف وی، به صدر عناوین خبری امروز روزنامه ها و خبرگزاری های جهانی تبدیل شده است.

 

نیویورک تایمز: افتضاحی که باید جمع شود

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: سوئدی ها با تمسخر، خشم و سردرگمی به ادعای مبهم ترامپ در مورد اتفاق وحشتناکی که گفته می شد در کشورشان رخ داده، گوش دادند.

«سارا هاکابی ساندرس» یکی از سخنگویان کاخ سفید تلاش کرد این افتضاح را جمع کند و گفت منظور ترامپ الزاما حمله تروریستی که جمعه در سوئد رخ داده نبوده بلکه منظور وی جنایات به طور کلی در سوئد بوده است.

«هنریک سلین» کارشناس سیاسی و معاون انسیتو سوئد گفت از سخنان ترامپ گیج شده است.

او در مصاحبه تلفنی گفت: «من نمی دانم منظور او از این حرف چه بود. شاید به این دلیل باشد که گزارش های منفی بسیاری در مورد سوئد پخش می شود.»

«آنا کینبرگ باترا» رهبر حزب مخالف میانه رو سوئی با انتشار بیانیه ای گفت: «رئیس جمهور ترامپ باید از خودش بپرسد این سخنان را بر اساس چه حقایقی بیان کرده است.»

 

یو اس ای تودی: ترامپ حمله فرضی ساخت

روزنامه یو اس ای تودی هم نوشت: ترامپ با ایجاد یک حمله فرضی به سوئد باز هم خبرساز شد.

در حالی که آلمان و بلژیک شاهد حملات تروریستی بودند، چرا باید ترامپ نام سوئد را به میان بیاورد؟

 

رویترز: ترامپ باز هم بدون منبع حرف زد/ تنش در روابط واشنگتن - استکهلم

خبرگزاری رویترز گزارش داد: اظهارات ترامپ استکهلم را گیج کرده و «کاترینا اکسلسون» سخنگوی وزارت خارجه این کشور گفته است «ما در تلاش برای روشن شدن موضع هستیم.»

سفارت سوئد در آمریکا از واشنگتن خواسته است در این خصوص به استکهلم توضیح دهد.

ترامپ بارها به دلیل اظهارات بدون منبع خود بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است.

 

گاردین: حتی آمریکایی ها هم شوکه شدند/ واکنش چلسی کلینتون

روزنامه انگلیسی گاردین نوشت ادعای ترامپ در مورد حمله تروریستی در سوئد نه تنها سوئدی ها بلکه آمریکایی ها را هم گیج کرده است و کاربران توئیتر به شدت در این شبکه اجتماعی فعال شده اند.

«چلسی کلینتون» دختر «بیل و هیلاری کلینتون» نیز نوشته است: «جمعه شب در سوئد چه اتفاقی افتاده است؟ آیا آنها مهاجمان بولینگ گرین را بازداشت کرده اند؟»

دونالد ترامپ درحالی درباره حمله فرضی در سوئد اظهارنظر کرده که چندی پیش مشاور ارشد او در گفتگویی تلویزیونی برای دفاع از فرمان ممانعت از ورود شهروندان هفت کشور٬ مثالی از کشتاری زد که هیچگاه اتفاق نیفتاده است (اشاره چلسی کلینتون نیز به همین کشتار است). «کلی ‌آن کانوی» که از مدیران ارشد ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ بود٬ گفت که در پی دستگیر شدن طراحان «کشتار بولینگ گرین» که عراقی بودند٬ «باراک اوباما» رئیس جمهور وقت آمریکا شش ماه ورود پناهجویان عراقی را به آمریکا ممنوع کرد. اظهارات کانوی شدیدا مورد انتقاد قرار گرفت٬ چون نه تنها دولت اوباما هیچگاه ممنوعیتی برای ورود پناهجویان عراقی در نظر نگرفت٬ بلکه هرگز کشتاری در بولینگ گرین در ایالت «کنتاکی» رخ نداده است. با این حال کانوی با دفاع از سخنان خود گفته است که «بیشتر مردم از این کشتار بی ‌اطلاع هستند چون هرگز پوشش خبری صورت نگرفت».

 

خبرگزاری آلمان: خشم سوئدی ها از ترامپ

در پی این سخنان ترامپ، سفارت سوئد در واشنگتن از وزارت خارجه آمریکا خواسته است تا در مورد این اظهارات او توضیح دهد.

این سخنان ترامپ که معلوم نبود به روشنی به چه حادثه ‌ای در جمعه شب در سوئد اشاره دارد، با واکنش شمار زیادی در توئیتر روبرو شد. از جمله این افراد «کارل بیلت» نخست وزیر سابق سوئد بود. بیلت در توییتی نوشت: «سوئد؟ حمله تروریستی؟ او (ترامپ) چی زده بود؟»

 

روزنامه نروژ: ترامپ اخبار خود را از رسانه های راست گرا می گیرد

«مارتین گلین» روزنامه نگار نروژی در روزنامه «داگنس نیرینگسلیو» نوشت: به نظر می رسد رسانه های راست گرای افراطی منابع اخبار ترامپ باشند زیرا آنها همیشه گزارش می دهند که سوئد به دلیل پذیرش زیاد مهاجران، به سمت فروپاشی کامل می رود.

ترامپیسم ها به این افسانه معتقدند که پناهجویان از خاورمیانه سوئد را دچار هرج و مرج کرده اند.

 

روزنامه سوئد: کاربران توئیتر ترامپ را به سخره گرفتند

روزنامه سوئدی «آفتونبلادت» نوشت: کاربران توئیتر فورا دست به کار شدند و اظهارات ترامپ را به سخره گرفتند.

ترامپ این اظهارات را در راستای سیاست مهاجر هراسی که از همان ابتدای کار در پیش گرفته بیان کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.