این اوج حماقت است که برخی از حاکمان عرب مسلمان به ترامپ که دو نهاد قوی در آمریکا یعنی نهادهای رسانه ای و امنیتی با او می جنگد و به شدت به دنبال تضعیف پایه های حکومتش هستند،تکیه کنند علاوه بر آن این اوج حماقت آنهاست که با نتانیاهو که تجسد شنیع ترین چهره نژادپرستی اسرائیل است و شب و روز در زمینه یهودی سازی شهر اشغالی قدس فعالیت می کند، هم پیمان شوند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت:هر کسی سخنان پی در پی ای که این روزها«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «مایک پنس» معاون اولش درباره «خطر ایران» که آمریکا و هم پیمانانش را در منطقه تهدید می کند، می زنند، پیگیری کرده باشد به این باور می رسد که جنگ بسیار نزدیک است و موشک های مجهز به کلاهک های هسته ای آماده ضربه زدن به اهدافی در عربستان سعودی و سرزمین های اشغالی است.

پنس روز گذشته ما را سورپرایز کرد زمانی که تاکید کرد که دولتش تمام تلاش خود را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای که اسرائیل را تهدید می کند به کار می گیرد و نمی دانیم ایران چگونه این سلاح را به دست می آورد در حالی که پایبند به توافقنامه هسته ای با شش کشور بزرگ است که غنی سازی اورانیوم با درجه بالا را به مدت 15 سال آینده محدود می کند؟

پرسشی که ما را سردرگم می کند و برای مان دشوار است که پاسخی برایش پیدا کنیم مربوط به دلایل و توجیه هایی است که باعث می شود دولت جدید آمریکا  بر طبل جنگ بکوید و ائتلفا های نظامی و سیاسی در منطقه برای مواجهه با ایران شکل دهد این در حالی است که از روی کار آمدن این دولت فقط سه هفته می گذرد، آیا این دولت خطرهایی را دیده که دولت سابق  و به همراهش همه کشورهای اروپایی که با ایران به مدت بیش از دو سال برای امضای توافقنامه هسته ای مذاکره  کردند، ندید؟

 ما بر این باوریم که چیز ی به نام خطر ایران وجود ندارد بلکه تلاشی برای احیا و بزرگ کردن آن توسط دولت جدید با تحریک بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل است به منظور ایجاد «خاورمیانه دید» بر اساس پایه های متفاوت است که عنوان برجسته آن تشکیل ائتلاف جدید با مشارکت کشورهای سنی اصلی که بیشترشان کشورهای از حاشیه خلیج فارس هستند علاوه بر مصر و اردن و ترکیه است امری که منجر به «ذوب شدن» مساله فلسطین یا پایین بردن آن در پایین ترین رتبه سلسله اولویت های منطقه و جهان است.

نتانیاهو «فیلسوف» این خاورمیانه جدید و نظریه پرداز آن در گفت و گو با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت که وی صلح فراگیر در خاورمیانه میان رژیم اسرائیل و کشورهای عربی را می خواهد و افزود که کشورهای عربی زیادی هستند که دیگر اسرائیل را دشمن خود نمی دانند بلکه هم پیمانی برای مواجهه ایران و داعش می دانند!

ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که  آن چه «نزدیکی منطقه ای» نامید و نتانیاهو از آن دم زد را در پیش گرفته است  و «دیوید فریدمان» سفر جدیدش در تل آویو حامی بزرگ سیاست شهرک سازی تأکید کرد که عرب ها و اسرائیلی ها نگرانی از ایران آنها را متحد می کند!

نمی دانیم این عرب هایی که به دلیل نگرانی و وحشت از ایران  خواب به چشم شان نمی آید چه کسانی هستند،آیا الجزایری ها ، مراکشی ها ، مصری ها ، اردنی ، لیبیایی ها ، سودانی ها و بیشتر سوری ها و عراقی ها هستند؛ یعنی اکثریت قاطع عرب ها هستند که در عمل از خطر ایران نگران هستند و می ترسند و به طور مثال اسرائیل را منجی و رهاننده خود می بینند؟

ما منکر این نیستیم که برخی از خاندان های حاکم در حاشیه خلیج فارس و در رأس آنها خاندان آل سعود این نگرانی را احساس می کنند و تلاش می کنند که این نگرانی را به ملت های خود صادر کنند دقیقا همانطور که همین نگرانی را از جمال عبدالناصر رئیس جمهور مصر احساس کردند یا اختراع کردند و طی دوران شاه در ایران که عرب ها را تحقیر می کرد و به روابط استراتژیکش با اسرائیل مباهات می کرد، در اوج آسودگی خاطر و خوشحالی و رفاه بودند.

ترامپ و  نتانیاهو هم پیمانش طرف های معادله مذهبی اسلامی یعنی سنی ها و شیعیان را علیه خود و علیه هم پیمانان عربی که تحت عنوان خاورمیانه جدیدشان که می خواهند ایجاد کنند، متحد می کنند.علاوه بر آن تندروهایی را متحد می کند که در واکنش به این ائتلاف جدید به وجود می آیند؛ ائتلافی که باور نداریم که دلایل قدرت و منطق برای ادامه کارش و موفقیتش در رسیدن به اهدافش را داشته باشد.این ائتلاف ما را به یاد سرنوشت پیمان بغداد مشابه آن می اندازد.

حمله سخت عربستان سعودی برای خنثی کردن سفر احتمالی «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران به الجزایر از طریق بازوهای رسانه ای اش در تویتر و شبکه های اجتماعی دیگر قابل توجه بود حمله ای که به سرعت و بلافاصله پس از رسیدن آقای روحانی به پایتخت های کویت و عمان در حاشیه خلیج فارس بخار شد و این بازتاب دهنده دشواری این کار تحریک آمیز عربستان در آینده است.

چیزی که باعث می شود بیشتر به این یقین برسیم که این ائتلاف جدیدی عربی-اسرائیلی با مقامت سرسختانه ای رو به رو می شود تکیه نکردن آن بر پایه های عادلانه برای حل مساله فلسطین و مطرح کردن جایگزین هایی است که چه بسا کشورهای کاندید برای پیوستن به آن را منفجر می کند و منظورمان در این جا اردن و مصر به طور خاص است.س

راه حل مطرح شده به عنوان جایگزین دو کشور چیزی که به شکل خجولانه ای اخیر بر سر زبان ها افتاده و آن ایجاد یک کشور فلسطینی در سینا برای توسعه نوار غزه و الحاق کرانه باختری به اردن است و ما بر این باور نیستیم که ملت مصر که با قدرت و اکثریت قاطع اش از چشم پوشی از دو جزیره«صنافیر» و «تیران»متروکه در مدخل خلیج«عقبه» و واگذاری آنها به عربستان سعودی مخالفت می کند این راه حل را بپذیرد. علاوه بر آن، ملت فلسطین نیز چنین راه حل های جایگزینی را نمی پذیرد.

اما سخن گفتن درباره قرار دادن جنبش «اخوان المسلمین»در فهرست تروریسم توسط دولت آمریکا به عنوان پاداش همپیمانان عرب جدید اسرائیل، به نفع ایران است و باعث می شود این جنبش روابطش را با ایران مستحکم کند، روابطی که در گذشته قوی بود و یقین داریم که این جنبش در هر اردوگاهی قرار می گیرد  که با اردوگاه «عبدالفتاح السیسی»رئیس جمهور مخالف باشد.

به نظر ما این اوج حماقت است که برخی از حاکمان عرب مسلمان به ترامپ که دو نهاد قوی در آمریکا یعنی نهادهای رسانه ای و امنیتی با او می جنگد و به شدت به دنبال تضعیف پایه های حکومتش هستند،تکیه کنند علاوه بر آن این اوج حماقت آنهاست که با نتانیاهو که تجسد شنیع ترین چهره نژادپرستی اسرائیل است و شب و روز در زمینه یهودی سازی شهر اشغالی قدس فعالیت می کند، هم پیمان شوند.

این ائتلاف عربی اسرائیلی جدید در صورت ایجاد آن بمبی را در منطقه منفجر می کند و چه بسا در خود کشورهای تحت لوای آن منفجر می کند و این بمب از بمب هسته ای ایران که برخی توهم آن را دارند بسیار خطرناک تر است...طی روزهای آینده باز هم به این موضوع بر می گردیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.