عملیات آزادسازی غرب موصل از بامداد امروز با فرمان «حیدر العبادی» آغاز شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، بالاخره ساعت صفر عملیات آزادسازی غرب موصل فرا رسید و نخست ‌وزیر این کشور دستور آغاز این عملیات سخت را صادر کرد.

نیروهای شرکت کننده در این عملیات از بخش جنوبی غرب موصل و از منطقه «حمام العلیل» حرکت خود را به سوی روستاهای اطراف شهر آغاز کردند.

تاکنون خبرها از آزادی هفت روستا خبر می دهد.

تیپ نهم زرهی ارتش عراق در اولین موفقیت خود صبح امروز روستای «باخیره» را آزاد کرد. نیروهای پلیس فدرال نیز توانستند روستاهای «عذبه» و «اللزاکیه» را به کنترل خود در آورند. همچنین روستاهای «البجواری» و «الجماسیه»، «سیطره العقرب» و «الساده الحیالیین» در جنوب بخش غربی موصل نیز آزاد شدند.

منابع وابسته به الحشد شعبی عراق نیز از درهم شکستن استحکامات داعش در منطقه «العربید» خبر دادند.

یک منبع محلی در استان نینوا نیز اعلام کرد: داعشی ها در حال خارج کردن خانواده های خود از برخی مناطق غرب موصل هستند. مشخص نیست که خانواده های داعشی ها دقیقا به کجا می روند.

«حسن سبعاوی» عضو شورای استانداری نینوا ترکیب جغرافیایی و وجود انبوه کوچه‌ های تنگ و باریک و محله‌ های قدیمی را عامل سختی این عملیات برشمرد.

حدود یک میلیون غیر نظامی در بخش غربی موصل در محاصره هستند که این مساله نیز به دشواری عملیات می ‌افزاید.

برنامه نجات کودکان سازمان ملل نیز اعلام کرده است که بیش از 350 هزار کودک در غرب موصل حضور دارند.

بنا بر اعلام وزارت دفاع عراق، جنگنده‌ های ارتش عراق میلیون ‌ها اعلامیه را که درباره شروع این عملیات بود روی محله‌ های غربی موصل ریختند.

در این اعلامیه ‌ها که در شبکه ‌های اجتماعی وزارت دفاع عراق منتشر شده، آمده است نیروهای امنیتی عراق حرکت خود را به سوی محله‌ های غربی موصل آغاز کرده‌ اند.

وزارت دفاع عراق در این اعلامیه‌ ها خطاب به ساکنان موصل گفت: «آماده باشید تا از فرزندان نیروهای مسلح خود استقبال و با آنان همکاری کنید، همانطور که برادران شما این کار را در بخش شرقی انجام دادند، تا تلفات کاهش و سرعت عملیات افزایش یابد.»

این وزارتخانه در اعلامیه ‌هایی دیگری نیز به تروریست‌ های داعش هشدار داد که «سلاح‌های خود را زمین بگذارند و تسلیم شوند.»

عملیات آزادسازی موصل از اکتبر 2016 و با مشارکت ده‌ ها هزار تن از نیروهای ارتش و پلیس عراق و با همراهی نیروهای داوطلب مردمی و پیشمرگه کرد آغاز شد. در مراحل ابتدایی این عملیات، عناصر داعش بین شهرهای موصل و «رقه» در سوریه تردد می‌ کردند اما در حال حاضر مسیرهای تدارکاتی آنها قطع شده است.

نیروهای عراقی ماه گذشته بخش‌ های شرقی موصل را بازپس ‌گرفتند. در این عملیات حدود 60 هزار نیروی ارتش و پلیس عراق با همراهی نیروهای بسیج مردمی و پیشمرگه‌ های کرد در حال مبارزه علیه تروریست‌ ها هستند.

در صورت آزادسازی عملیات موصل، آخرین پایگاه  مهم داعش در عراق آزاد خواهد شد و از آن زمان به بعد احتمال می رود عناصر این گروه در دیگر مناطق دست به عملیات انفرادی موسوم به «گرگ های تنها» بزنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.