سیاستمداران اروپایی همواره نگران تهدیدات رئیس جمهور جدید آمریکا در مورد خروج از توافق هسته ای ایران بوده اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه ساندی تایمز در گزارشی نوشت: مقامات انگلیسی در مورد شعارهای بسیار تهاجمی آمریکا در قبال ایران ابراز نگرانی کرده و آن را موجب تحریک یک بحران جدید در خاورمیانه می دانند.

به گفته برخی دیپلمات های غربی، آنها سعی کرده بودند از زمانی که «ترزا می» نخست وزیر انگلیس به عنوان نخستین رهبر با رئیس جمهور جدید آمریکا دیدار کرده بود، در مورد سیاست خارجی آمریکا اطلاعاتی کسب کنند. با وجود این اروپایی ها همواره نگران تهدیدات «دونالد ترامپ» در مورد خروج از توافق هسته ای بودند.

 «مایکل فالون» وزیر دفاع انگلیس در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که او با ژنرال «جیمز ماتیس» همتای آمریکایی خود موافق بود که ایران باید به طور کامل به توافق هسته ای متعهد باقی بماند.

فالون در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا اقدام نظامی علیه ایران انجام خواهد داد یا خیر، گفت که ترامپ برای این کار ابتدا باید حمایت کنگره را به دست آورد. او افزود: «اما من نمی توانم به شما در این خصوص کمکی کنم.»

«مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در مونیخ مدعی شد ایران حامی تروریسم است که توافق هسته ای منابع مالی بیشتری در این خصوص در اختیار این کشور قرار داده است.

سیاستمداران اروپایی در کنفرانس مونیخ از موضع تند پنس در قبال ایران و نام نبردن وی از اتحادیه اروپا آزرده خاطر شدند.

یک دیپلمات اروپایی گفت: «ما نمی دانیم چه کسی واقعا مسئول سیاست های آمریکا است یا چگونه می توان آنچه را که گفته می شود، تفسیر کرد.»

یکی از دیپلمات های اروپایی که روز گذشته با پنس صحبت کرده بود، گفت: «او در گفت و گوهای خصوصی هم تفاوتی با دیدارهای جمعی نداشت. او فرستاده رئیس جمهور آمریکا است. ما امیدواریم که تنها شاهد حملات لفظی باشیم.»

مواجهه با ایران می تواند تلاش ترامپ را برای چانه زنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه که دوستی بسیار نزدیکی با تهران دارد، با مشکل مواجه کند.

ایران و روسیه از حامیان «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه هستند.

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا وظیفه تطبیق موضع خصمانه ترامپ در قبال ایران را با انعقاد قرارداد با روسیه برعهده دارد. یک سیاستمدار اروپایی که با وزیر خارجه دیدار کرده بود، گفت تیلرسون که رئیس جمهور روسیه را از زمان برعهده داشتن ریاست شرکت «اکسون موبیل» می شناسد، از اهمیت محور تهران - مسکو برای پوتین آگاه است.

او افزود: «پوتین دیگر نباید کنار زده شود ... او به استراتژی خروج از سوریه نیاز دارد.»

او ادامه داد: «روسیه به وضوح نمی تواند، و نمی خواهد هزینه بازسازی این کشور را بپردازد. . . این می تواند یک فرصت واقعی برای پایان دادن به این کابوس باشد.»

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز این احساسات را با تاکید بر لزوم روابط با آمریکا بر اساس عمل گرایی، احترام متقابل و مسئولیت پذیری جهانی منعکس کرد.

با این حال لاوروف در عین حال فرصتی یافت تا بر سردرگمی در غرب پس از انتخاب ترامپ تاکید کند. وزیر خارجه روسیه گفت که امیدوار است «رهبران مسئولیت پذیر» به سمت نظم جهانی ورای غرب حرکت کنند.

در مونیخ همچنین نشانه هایی در خصوص رویارویی بین آمریکا و متحدان اروپایی اش در ناتو در مورد هزینه های آنها در بخش دفاعی وجود داشت.

پنس در آنچه که وی پیامی از سوی رئیس جمهوری خواند، گفت آمریکا در تعهدات خود به هر ائتلافی «تزلزل ناپذیر» است. اما پنس همچنین با انتقاد از 23 عضو از 28 عضو ناتو که نتوانسته اند به تعهدات خود برای صرف کردن دست کم دو درصد از تولید ناخالص داخلی در بخش دفاعی عمل کنند، انتقاد کرد.

او گفت: «این تعهد از سوی بسیاری عملی نشده و به ائتلاف ما آسیب می زند.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.