مصر با نقض خطوط قرمز کشورهای حاشیه خلیج فارس علیه حزب الله لبنان «پیام های دوستی» به این حزب ارسال کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه «الدیار» لبنان  در گزارشی نوشت: برخی منابع دیپلماتیک در بیروت گفتند که دولت مصر «ممنوعیت» و خطوط قرمز  کشورهای حاشیه خلیج فارس علیه حزب الله لبنان را نقض کرد و چندین پیام دوستی به حزب الله لبنان فرستاد که آخرین این پیام ها از طریق یک شخصیت سیاسی نزدیک به حزب الله فرستاده شد که اخیرا به قاهره سفر کرده بود.

این روزنامه لبنانی نوشت:به گفته این دیپلمات ها این شخصیت در فرودگاه بین المللی قاهره توقیف شد و برای دیدار با یک «مسئول امنیتی»بلندپایه احضار شد و در این دیدار بدون هیچ گونه پیچشی این مسئول امنیتی با این شخصیت به عنوان فرد نزدیک به حزب الله صحبت کرد.

الدیار در ادامه نوشت: این شخصیت از بیم پیامدهای ارتباط با حزب الله تلاش کرد که این ارتباط را «انکار» کند اما مسئول امنیتی بلندپایه مصری  به وی اطیمنان خاطر داد که این رابطه مضر نیست بلکه مفید نیز هست و دولت مصر هیچ نیتی برای اتخاذ تدابیر منفی علیه وی ندارد بلکه از این ارتباط وی با حزب الله برای رساندن»پیام» به رهبران حزب الله لبنان استفاده می کند که مفاد این است که مصر با حزب الله در جنگ با گروه های تکفیری در «یک اردوگاه» قرار دارد و دیدگاهش نسبت به جنگ در سوریه نیز با دیدگاه حزب الله یکی است، علاوه بر آن مشترکاتش با حزب الله بیش از اختلافتش است.

این روزنامه لبنانی نوشت: در این گفت و گو مسئول بلندپایه امنیتی مصری بر تنش در روابط مصر با عربستان و رویکرد نزدیکی با طرف ایرانی تاکید کرد.

الدیار نوشت: خلاصه این نشست دوستانه، اقدام های عملی درپی خواهد داشت همانطور که این افسر بلندپایه امنیتی مصری گفت که پس از آن نیز روابط «دوجانبه» در پایان ماه جاری شاهد تحولی منحصر به فرد می شود و پیش بینی می کند که درجه گفت و گوها به بالاترین سطح خود برای رایزنی درباره مسائل معلق مانده برسد.

این روزنامه لبنانی همچنین نوشت:مساله از سر گیری پخش برنامه های شبکه تلویزیونی المنار روی ماهواره« نیل ست» یکی از نشانه هایی است که پیشرفت این تماس ها یا به مشکل برخوردن آن را نشان می دهد.

الدیار نوشت: به گفته این دیپلمات ها، شکل این ارتباط با حزب الله به دور از تحول در موضع مصر در منطقه نیست زیر مصر از«ثقل» منطقه ای حزب الله آگاه است و تمایل دارد که کانال هایی«در سطح بالا» با ایران ، پس از تماس امنیتی با دمشق، برقرار کند. در همین زمینه «سامح شکری» وزیر خارجه مصر به امان سفر کرد و ایده تکیه بر «کانال مصری» برای تماس با ایران در خصوص مساله سوریه و پرونده های منطقه و در مقدمه آنها روابط عرب ها با ایران را پیشنهاد کرد.شکری همچنین با  ملک«عبداله دوم»مساله «نمایندگی سوریه» در نشست آینده سران عرب را مورد رایزنی قرار داد.

الدیار در پایان نوشت: قاهره تلاش می کند که موافقت عرب ها را برای برقراری تماس با ایران به نام مجموعه عربی به دست آورد این در حالی است که عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس تلاش می کنند به کویت به عنوان «کانال تماس» تکیه کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.