به گفته برخی منابع داخل و خارج از کاخ سفید، استعفای ناگهانی مشاور امنیت ملی کاخ سفید نتیجه یک مبارزه چند ماهه و مخفیانه از سوی مقامات و حامیان رئیس ‌جمهور سابق برای نجات توافق هسته ای ایران بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «واشنگتن فری بیکن» مطلبی نوشت: مقامات دولت اوباما و حامیانش مبارزه مخفیانه برای برکناری «مایکل فلین» به راه انداختند.

به گفته برخی منابع در داخل و خارج از کاخ سفید، استعفای ناگهانی مشاور امنیت ملی کاخ سفید نتیجه یک مبارزه چند ماهه و مخفیانه از سوی مقامات و حامیان رئیس ‌جمهور سابق برای نجات توافق هسته ای ایران بود.

این منابع از تلاش های پشت پرده برای انتشار سلسله گزارش های خبری به منظور بی اعتبار کردن مایکل فلین خبر دادند.

این تلاش ها شامل «بن رودز» مشاور سابق دولت اوباما و معمار ایجاد فضای تعاملی با ایران همراه با تیم کوچکی از وفاداران اوباما می شود که با انتشار سلسله گزارش های خبری فلین را بی اعتبار کردند.

این عملیات ابتدا روی بی اعتبار کردن فلین که مخالف توافق هسته‌ ای ایران بود، تمرکز داشت تا در برابر تلاش‌ های دولت ترامپ برای افشای جزئیات محرمانه توافق هسته ‌ای با ایران مانع ایجاد کند.

اعضای دخیل در این مبارزه به فری بیکن گفته اند ماه‌ ها قبل از برگزاری مراسم تحلیف ترامپ، حامیان اوباما مبارزه خود علیه تیم امنیت ملی ترامپ را آغاز کردند. این تیم شامل مخالفان سرشناس دیپلماسی با ایران می شد.

این منابع که به شرط ناشناس ماندن به فری بیکن گفت و گو کردند، اعلام کردند که تمرکز آنها بر پنهان کردن مسئله مکالمات تلفنی فلین با مقامات روس از ترامپ بود.

فلین روز دوشنبه با انتشار بیانیه کوتاهی از این کار خود عذرخواهی کرد. در پی آن مقامات دولت ترامپ تصریح کردند که تلاش های فلین برای گمراه کردن رئیس جمهور و معاون وی غیر قابل بخشش است.

یک مشاور کهنه کار امنیت ملی با ارتباط نزدیک با تیم کاخ سفید گفت: «نمی توان منکر آغاز مبارزه ضد ترامپ پیش از مراسم تحلیف ترامپ شد. این الگو مرا به یاد تلاش های پیش از امضای توافق هسته ای و البته با همان مجموعه شخصیت های پیشین انداخت.»

پیش از این در ماه ژانویه و در واپسین روزهای ریاست جمهور اوباما اعلام شده بود که دولت اوباما میزبان صداهای حامی ایران بوده است. مدیر نایاک (شورای ملی ایرانیان آمریکا) یکی از این میهمانان بوده است.

یک عضو کهنه کار در تیم سیاست خارجی کاخ سفید که نزدیک به فلین و کاخ سفید است، در این باره گفت: «امروز این بن رودز، نایاک و ایرانی‌ ها هستند که دارند جشن می ‌گیرند. آنها می ‌دانند که هدف اول ترامپ ایران بود و آنها می ‌دانستند که این توافق نامه مقدس کوچکشان با ایران قرار بود از بین برود. بنابراین آنها قبل از اینکه هیچ کدام از آن توافق ها  با ایران روشن شود، از شر فلین خلاص شدند».

به گفته این منابع، فلین داشت آماده می ‌شد تا بسیاری از جزئیات توافق هسته ای را که دولت اوباما عامدانه در تلاش برای حمایت از توافق مخفی کرده بود، علنی کند تا مخالفان توافق را افزایش دهد.

دومین منبع ناشناس آمریکایی نزدیک به فلین و کاخ سفید هم گفته که مایکل فلین حالا «و پیش از اینکه کسی بداند ببیند چه اتفاقی در ارتباط با این توافقات محرمانه با ایران می‌افتد»، رفته است.

منبعبرخی منابع داخل و خارج از کاخ سفید نگران هستند که مبارزه ضد فلین به دیگر مقامات ارشد دولت ترامپ گسترش پیدا کند.

«الی لیک» تحلیلگر بلومبرگ که در مقاله خود تحت عنوان «ترور سیاسی مایکل فلین» به موضوع کناره گیری مشاور امنیت ملی پرداخته بود، گفت: «فلین به یکی از منتقدان اصلی اوباما پس از اخراج از آژانس اطلاعات دفاعی تبدیل شد. او یکی از منتقدان اصلی بزرگترین میراث سیاست خارجی اوباما یعنی توافق هسته ای بود.»

سومین منبع نیز که یکی از مشاوران کنگره بود به فری بیکن گفت که دولت اوباما نگران برملا شدن اسرار توافق های سری با ایران بود.

این منبع گفت: «دولت اوباما می دانست که فلین قصد انتشار اسناد محرمانه در مورد توافق هسته ای ایران را دارد بنابراین در ماه دسامبر شورای امنیت ملی اوباما رایزنی با خبرنگاران مورد علاقه خود را در مورد برملا کردن اطلاعات مخرب و ناقص در مورد فلین آغاز کرد.»

این منبع گفت: «پس از آغاز به کار دولت ترامپ شماری از این افراد داخل ماندند و شماری دیگر کار را از خارج کاخ سفید آغاز کردند و هر دو گروه در جهت تضعیف دولت ترامپ با هم همکاری کردند. استعفای فلین، اولین پیروزی بزرگ برای آنها بود، اما این آخرین استعفا در دولت جدید آمریکا نخواهد بود.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.