در زندگی و دیپلماسی بهتر آن است که ارتباط مستقیم وجود داشته باشد تا آنکه هیچ رابطه ای نباشد؛ بنابراین دولت ترامپ باید کانال های ارتباطی را که دولت اوباما با ایران باز کرده بود، حفظ کند.

ترامپ سیاست ایران

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نشریه آمریکایی فارن پالسی در گزارشی به قلم «ایلان گلدن برگ» از اندیشکده امنیت نوین آمریکا نوشت: دولت ترامپ اخیرا اعلام کرده بود که ایران را در وضعیت «هشدار» قرار داده است.

اما دولت ترامپ در عین حال باید کانال های ارتباطی را که دولت اوباما با ایران باز کرده بود، حفظ کند. در زندگی و دیپلماسی تقریبا همیشه برقراری ارتباط مستقیم از بی ارتباط بودن بهتر است؛ حتی اگر شما اختلاف نظر داشته باشید. پس از 35 سال ارتباطات نادر بین آمریکا و جمهوری اسلامی، ایجاد یک خط مستقیم بین وزرای خارجه دو کشور یک دستاورد مهم برای دولت اوباما محسوب می شد که باید حفظ شود. علاوه بر این اگر آمریکا کانال های ارتباطی را با ایران باز نگاه دارد و برای انجام مذاکره طرفی معقول تلقی شود، می تواند در صورت هر گونه تخلف هنجارهای بین المللی از سوی ایران، به یک اجماع جهانی برای مقابله با آن دست یابد. اما اگر دولت ترامپ در گفت و گو را ببندد به آن کشور اجازه خواهد داد تا در برابر فشار بین المللی بیشتر مقاومت کند. 

داشتن ارتباط هیچ مشکلی ندارد

مذاکرات مستقیم با ایران برای دولت ترامپ از چند لحاظ اهمیت دارد: اولا به درستی منظور طرفین را می رساند. صدور بیانیه های عمومی و انتشار توئیت قطعا شکلی از ارتباط است و استفاده از طرفی مانند عمان به عنوان میانجی نیز مفید است. اما توضیح مستقیم توسط دولت ترامپ ارزشمند است. ایران می خواهد که هیچ بخشی از یک تقابل مستقیم با آمریکا نباشد و این نوع گفت و گوی مستقیم توسط تیم ترامپ، نقش مفیدی را ایفا می کند. با این حال اگر آمریکا در صدور بیانیه ها و هشدارهای خود مبهم عمل کند، خطر واقعی برداشت غلط و تشدید ناخواسته تنش ها را به وجود خواهد آورد. بهترین راه برای ارائه دیدگاه، ارتباط چهره به چهره است - نه از طریق یک واسطه.

کانال های ارتباطی برای جلوگیری از هر گونه مواجهه ای در خلیج فارس بسیار ضروری است. در ژانویه 2016 یک قایق نیروی دریایی آمریکا در آب های سرزمینی ایران سرگردان شد و توسط ایران توقیف شد. تماس های تلفنی مستقیم بین «جان کری» و «محمد جواد ظریف» به سرعت بحران را خنثی کرد و ملوانان آمریکایی آزاد شدند. اگر امروز چنین حادثه ای رخ می دهد آیا دولت ترامپ آن را به شکل مسالمت آمیز حل و فصل خواهد کرد و یا آن را تشدید خواهد کرد؟

ایران همچنین یک بازیگر بزرگ در عراق و سوریه است و اقدامات آن بر خلاف منافع آمریکا بوده است. این در حالی است که دولت ترامپ در مورد مذاکره برای توافق در سوریه با روسیه صحبت هایی داشته است. اما روس ها در حمایت از اسد تنها نیستند و ایرانیان نقش مهمی در این زمینه ایفا می کنند.

گزینه تعامل

تعامل با ایران منافع مستقیمی دارد. معقول بودن همراه با تعامل به نفع آمریکا است و باعث می شود ایران خلاف هنجارها رفتار نکند.

اما دولت ترامپ درست برعکس عمل می کند و در حال منزوی کردن خود در سطح بین المللی است. انتقاد علنی از توافق هسته ای از سوی ترامپ و «مایک فلین» باعث شده است تا آمریکا از شرکای دیگر خود در 1+5 که به برجام اعتقاد دارند، فاصله بگیرد. و حتی اگر تیم ترامپ این توافق را حفظ کند، بازیگر غیر منطقی محسوب خواهد شد و در صورت لغو برجام، ایران مقصر نخواهد بود.

دیدار تیلرسون - ظریف

فرصت اولیه برای بازگشت به تعامل با ایران هفته آینده در کنفرانس امنیتی مونیخ ایجاد خواهد شد. «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا هنوز احتمال حضور خود را تایید نکرده است، اما به نظر می رسد او را و همچنین ظریف در این کنفرانس شرکت کنند. تیلرسون و ظریف باید با هم ملاقات کنند و اطمینان یابند که کانال ایجاد شده توسط جان کری و ظریف باز می ماند. 

تیلرسون در دیدار با ظریف باید تاکید کند تا زمان تعهد ایران به برجام، آمریکا نیز متعهد خواهد بود. او همچنین باید بر تعهد بیشتر برای تامین امنیت شرکای خود در حوزه خلیج فارس باز بودن درب مذاکره با ایران در مورد اقدامات این کشور در منطقه تاکید کند.

چنین دیداری به بمب خبری در سراسر جهان تبدیل خواهد شد و به بسیاری از افرادی که نگران هستند که دولت ترامپ با ایران وارد جنگ شود، آرامش خواهد داد. حفظ کانال های ارتباطی با ایران تنها تنها مفید است، بلکه تضمین خواهد داد که آمریکا از شرکای خود در 1+5 جدا نخواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.