مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای انتقال پیام «تعهد اروپا به برجام» به آمریکا سفر کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، پایگاه اینترنتی میدل ایست مانیتور در گزارشی نوشت: «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه گفت که در ملاقات های خود با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اطمینان داده که این اتحادیه به اجرای کامل توافق هسته ای ایران متعهد خواهد بود.

موگرینی در اولین دیدار خود از واشنگتن از زمان به قدرت رسیدن ترامپ، اتحادیه اروپا را به عنوان دوست با ارزش برای آمریکا با اولویت های رایج مطرح کرد.

او با اشاره به دیپلماسی مورد نظر ترامپ گفت که اتحادیه اروپا می تواند یک «رویکرد معاملاتی» رسمی تر در قبال برخی از مسائل به درخواست دولت جدید آمریکا داشته باشد.

موگرینی که در این دیدار با « رکس تیلرسون » وزیر خارجه، «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی، « جارد کوشنر » مشاور ترامپ و داماد ترامپ و اعضای کنگره ملاقات کرده بود، گفت که هدف اصلی او از سفر به واشنگتن بحث در مورد توافق هسته ای ایران بود که در ازای لغو تحریم ها، برنامه هسته ای آن را محدود کرد.

سفر او نگرانی ها در میان اروپایی ها و سایر کشورها از جمله روسیه و چین را در این خصوص منعکس می کند که دولت ترامپ ممکن است از توافق هسته ای 2015 عقب نشینی کند.

از زمانی که کاخ سفید به ایران در مورد آزمایش موشکی اش هشدار داده، نگرانی های فزاینده وجود داشته است. چند روز پس از انجام این آزمایش، واشنگتن با تحریم 25 شخص و شرکت، تحریم ها علیه ایران را افزایش داد.

موگرینی به خبرنگاران گفت: «من از آنچه که در جلسات برگزار شده در واشنگتن شنیدیم، از تعهد کامل آنها به برجام اطمینان یافتیم.»

موگرینی گفت این اطمینان را از سوی اعضای دولت ترامپ دریافت کرده که آنها باور دارند که روسیه باید برای پایان دادن به جنگ در شرق اوکراین به توافق مینسک پایبند باشد. موگرینی گفت او و تیلرسون در مورد چگونگی اجرای کامل توافق مینسک مذاکره کرده اند.

اما موگرینی نیز در مورد تعهد ترامپ به سیاست های آمریکا در قبال روسیه ابراز شک و تردید کرده است. جمهوری خواهان و دموکرات ها در کنگره ابراز نگرانی کرده اند که ترامپ رویکردی بسیار آشتی جویانه در قبال مسکو خواهد داشت و شاید تحریم های اعمال شده بر صنایع انرژی، دفاع و امور مالی آن را لغو کند.

موگرینی روز جمعه در نشستی در واشنگتن گفت: «ما توافق کردیم که در صورت عدم اجرای کامل توافق مینسک، تحریم ها پابرجا بمانند اما من نمی دانم که آیا این سیاست ادامه خواهد یافت یا خیر ... من در زمان تماس تلفنی ترامپ با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در کاخ سفید حضور نداشتم.»

موگرینی از ترامپ مستقیما انتقاد نکرد، اما گفت که تاریخ اروپا نشان داد که مسدود کردن حرکت مردم، محکوم به شکست است.

ترامپ متعهد به ساخت یک دیوار در امتداد مرز جنوبی آمریکا برای جلوگیری از مهاجرت غیر قانونی از مکزیک شده است. او همچنین یک فرمان اجرایی را برای محدود کردن سفر اتباع از عراق، ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن از ورود به آمریکا به مدت 90 روز و همه پناهندگان به مدت 120 روز صادر کرده است. برای پناهندگان سوری نیز به طور نامحدود ممنوع الورود شده اند.

موگرینی گفت: «ما تمایل به فرو ریختن دیوارها داریم. آمریکا همیشه بزرگ بوده زیرا اجازه داده بسیاری از مردم از مکان های مختلف به این کشور سفر کنند.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.