پس از ارائه درخواستی در مجلس نمایندگان برای بررسی تخلفات مالی رئیس جمهوری آمریکا، نخستین گام قانونی به سمت استیضاح «دونالد ترامپ» برداشته شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، وبگاه آمریکایی تروث دیگ در گزارشی به قلم «نورمن سولومون» خبرنگار و فعال ضد جنگ نوشت: حرکت به سمت استیضاح رئیس جمهور آمریکا شتاب گرفته است.

در روز پنجشنبه «جرالد ندلر» نماینده حوزه انتخابیه دهم نیویورک از حزب دموکرات آمریکا در مجلس نمایندگان این کشور با ارائه درخواستی از دادستان کل این کشور خواست وضعیت مالی ترامپ و نقض قانون اساسی توسط وی را مورد بررسی قرار دهد. این اقدام معادل نخستین گام قانونی به سمت استیضاح دونالد ترامپ محسوب می شود.

این در حالی است که تازه ترین نظر سنجی مردمی نشان می دهد شمار موافقان با استیضاح ترامپ از رقم 35 درصد دو هفته پیش، به رقم 46 درصد افزایش یافته است.

از زمان مطرح شدن کارزار اینترنتی استیضاح ترامپ تاکنون بیش از 800 هزار نفر دادخواست استیضاح وی را امضا کرده اند. گفته می شود این کارزار تمامی حوزه های انتخاباتی سراسر آمریکا را در بر خواهد شد.

در سایه ریاست جمهوری ترامپ دفاع از طیف گسترده ای از دستاوردهای گذشته هم لازم و هم کافی است. مبارزه برای استیضاح ترامپ راهی برای به چالش کشیدن مستقیم فساد گسترده ای است که ترامپ به کاخ سفید برده است.

ترامپ از همان ابتدا دو ماده از قانون اساسی آمریکا را نقض کرد. به طور خلاصه بر اساس هر دو بند مذکور، بهره برداری شخصی از خدمات ریاست جمهوری فراتر از دریافت حقوق و دستمزد دولتی ممنوع است.

برخی بر این باورند که کنگره ای که تحت کنترل جمهوری خواهان است قادر به استیضاح ترامپ نیست، اما تاریخ به ما می گوید اگر رئیس جمهور در پرونده تخلف بزرگی گرفتار شود، هر چه چیزی ممکن است. در 27 ژوئیه سال 1974، هفت تن از نمایندگان جمهوری خواه در کمیته قضایی متشکل از 38 عضو به استیضاح یک جمهوری خواه دیگر یعنی رئیس جمهور «ریچارد نیکسون» رای دادند.

با توجه به اعتراضات به اینکه استیضاح و برکناری ترامپ، «مایک پنس» معاون وی را رئیس جمهور خواهد کرد، دور زدن مجموعه ای از ملاحظات کلیدی یکی پس از دیگری موجب نگرانی شده است. در طول این مسیر از منظر سیاسی نیاز است مردم این واقعیت را بدانند که ترامپ تنها با کمک آراء بسیاری از سوی جمهوری خواهان در کنگره می تواند از کار برکنار شود.

حتی اگر تمامی دموکرات ها به استیضاح ترامپ رای دهند، استیضاح تنها زمانی ممکن است که دست کم 24 تن از اعضای جمهوری خواه مجلس به نفع این اقدام رای دهند. به همین ترتیب در سنا نیز برای حذف ترامپ به دست کم 19 رای جمهوری خواهان نیاز است. چنین رویدادهایی به شدت به جمهوری خواهان آسیب می زند و باعث تفرقه در میان آنها می شود و ریاست جمهور پنس را با مانع مواجه می کند.

مسلما و مهم تر از همه این است که دموکراسی مستلزم آن است که هیچ کس از قانون تخطی نکند؛ اصلی است که بیش از قدرتمند ترین فرد در دولت آمریکا را دربر می گیرد. سوء استفاده از قدرت از سوی بالاترین مقام دولتی غیر قابل توجیه است و باید به خوبی تحت پیگرد قرار گیرد.

قانون اساسی که ترامپ همچنان وقیحانه در حال نقض آن است «قانون عالی این کشور» است. بی توجهی به این اقدامات ترامپ و اجازه دادن به ورود سرمایه شخصی و دارایی های شرکتی وی به قدرت دولتی اش، چراغ سبزی به وی برای ادامه این کار است.

اکنون وظیفه مجریان قانون است که از استیضاح ترامپ حمایت کنند. از آنجایی که اسناد وب سایت کمپین استیضاح دونالد ترامپ در حال حاضر با جزئیات کامل در دسترس است و ثروت های شخصی ترامپ با گزینه های سیاسی بی شماری برای دولت وی مواجه شده، باید در برابر ترامپ مقاومت کرد.

تا کنون رهبری حزب دموکرات در کنگره علاقه اندکی به استیضاح ترامپ نشان داده است اما با شدت گرفتن فشارها، ممکن است به زودی وی تغییر موضع دهد.

درخواست غیر معمول نادلر در کنگره، قادر خواهد بود از برخی از موانع استاندارد در کنگره ممانعت به عمل آورد. همان گونه که در وب سایت وی آمده است: «این قطعنامه یک ابزار قانونی است که از جایگاه بالای پارلمانی برخوردار است. و این بدان معنا است که اگر کمیته معتبر طی 14 روز قانونگذاری آن را گزارش نکند، آن را به حضار ارائه می کند.؛ حتی اگر رهبری برای به رای گذاشتن آن برنامه ای نداشته باشد.

نادلر تجربه جدیدی را در مورد استیضاح آغاز کرده است. با این حال، هنوز هیچ یک از اعضای مجلس تصمیم واقعی برای استیضاح نگرفته اند. آنها باید برای این کار تحت فشار قرار گیرند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.