پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

المانیتور گزارش داد:

به سوی آزادی غرب موصل

خبرها حاکی از آغاز قریب الوقوع عملیات آزادسازی بخش غربی شهر «موصل» از دست داعش است که به نظر می رسد عملیات سختی باشد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، پایگاه المانیتور گزارش داد: نیروی هوایی عراق اخیرا با پخش میلیون ها اطلاعیه در غرب موصل به شهروندان در مورد آغاز قریب الوقوع عملیات آزادسازی این منطقه از دست داعش خبر داد. در اواخر ژانویه نیروهای عراقی بخش شرقی موصل را از چنگال داعش آزاد کردند. یگان های ویژه ضد تروریسم و دیگر نیروها اکنون در تدارک آماده سازی شرایط برای حمله به نیمه غربی این شهر هستند. تراکم شدید جمعیت، ساختمان های قدیمی و موانع طبیعی و معماری در این بخش آزادسازی آن را پرچالش کرده است. بعید است عناصر داعش به آسانی و بدون درگیری شدید عقب نشینی کنند.

غرب موصل شامل 50 منطقه مسکونی بسیار پر جمعیت است که چشم انداز شهری آن شامل کوچه ها و خیابان های باریک است. «لیز گراند» هماهنگ کننده امور بشردوستانه برای عراق در سازمان ملل متحد در مورد سرنوشت 750 هزار نفر به دام افتاده در بخش غربی موصل ابراز نگرانی کرد. داعش می خواهد از این افراد به عنوان سپر انسانی استفاده کند، بنابراین به آنها اجازه خروج از منطقه را نمی دهد. فرار از این منطقه کار آسانی نیست.

رودخانه دجله موصل را به نیمه شرقی و غربی تقسیم کرده است. در نبرد برای بازپس گیری بخش شرقی، هواپیماهای جنگی ائتلاف پل ها در سراسر این رودخانه را هدف قرار دادند. تخریب پل قدیمی در 11 دسامبر، آخرین مرز ارتباطی بین دو طرف را قطع کرد. بنابراین برای عبور نظامی نیاز به پل های شناور است که در بخش هایی که رودخانه عریض تر می شود، کار دشوارتر خواهد شد.

المانیتور به نقل از یک منبع ارشد نظامی که خواسته نامش فاش نشود، گزارش داد که یگان های ویژه ضد  تروریسم در حال آماده سازی برای ایجاد سه پل شناور بر روی دجله هستند. این بخش از ماموریت زمانی انجام خواهد گرفت که حملات هوایی ائتلاف، این منطقه را پاکسازی کند.

پلیس فدرال و نیروهای واکنش سریع در جنوب موصل نیز برای آغاز عملیات در غرب در حالت آماده باش هستند. یکی از نیروهای پلیس محلی به المانیتور گفت: «این نیروها باید به سوی فرودگاه بین المللی موصل، اردوگاه «غزلانی» و شهرهای «کرامه»، «اللازک» و «بو سیف» که هنوز هم در اشغال داعش است، پیشروی کنند.» نیروها برای آزادسازی فرودگاه و اردوگاه به سمت منطقه «حمام العلیل» حرکت خواهند کرد و در نهایت از این دو مکان برای راه اندازی عملیات به سمت غرب استفاده خواهند کرد.

«احمد الاسدی» سخنگوی حشد الشعبی 25 دسامبر گفته بود نیروهای بسیج مردمی شبکه های داعش را در مناطقی در غرب موصل در مسیرهای منتهی به شهرهای «تلعفر» و «سنجار» پاکسازی خواهند کرد. نبرد در تلعفر یک جنگ فرسایشی خواهد بود و در آن، به بسیج گسترده منابع انسانی و نظامی نیاز خواهد بود. اگر نیروهای بسیج مردمی جاده ارتباطی موصل به تلعفر را قطع کنند، عناصر داعش دیگر قادر به فرار از منطقه نخواهند بود و به همین دلیل جنگ سختی در منطقه درخواهد گرفت.

گارد نینوا - متشکل از سه تیپ ایجاد شده توسط «اثیل النجیفی» فرماندار سابق نینوا - در اصل قرار بود در نبرد در جبهه شمالی شرکت کند. با این حال در تاریخ 30 ژانویه فرماندهی عملیات ویژه مشترک اعلام کرد که این نیروها در عملیات شرکت نخواهند کرد زیرا حکم دستگیری نجیفی به دلیل همکاری با یک کشور خارجی – ترکیه - و دریافت آموزش و پشتیبانی در شمال عراق، صادر شده است.

نیروهای یگان ویژه و ​​دیگر نیروها که در شرق موصل دستاوردهای بسیاری داشتند، با دست پر وارد عملیات در غرب این شهر خواهند رفت. در نبرد در بخش شرقی، داعش بسیار سرسختانه مقاومت کرد و به حملات با خودروهای بمب گذاری شده متوسل شد و از مقاومت دست نکشید تا زمانی که تمامی پل های دجله ویران شد. این گروه تروریستی علاوه بر استفاده از تک تیراندازها و گلوله باران با موشک های کاتیوشا، به خانه ها بمب گذاری شده، بمب های کنار جاده ای و کمین های دیگر متوسل شدند که زیان های نظامی و غیر نظامی قابل توجهی به بار آورد.

داعش همچنین در جنگ در بخش شرقی از هواپیماهای بدون سرنشین، و از بمب های کوچک علیه نیروهای عراقی استفاده کرد. در یکی از این حملات در 16 ژانویه، خبرنگار تلویزیون الحره کشته، و چندین سرباز زخمی شدند. اگر جنگ در بخش شرقی موصل را در نظر بگیریم، مبارزه برای آزادسازی غرب این شهر بسیار دشوار خواهد بود و چالش های زیادی برای نیروهای عراقی به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.