در حالی که استیضاح احتمالی رئیس جمهور جدید آمریکا فرآیندی پیچیده به نظر می رسد، شماری از سیاستمداران و کارشناسان حقوقی نیز به این تلاش های پیوسته اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، وبگاه آمریکایی «الیت دیلی» در گزارشی نوشت: در حالی که کمتر از یک ماه از حضور «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید می گذرد، مردم خواستار استضاح وی شده اند.

دادخواست استیضاح ترامپ تاکنون بیش از 650 هزار امضا جمع آوری کرده است. سیاستمداران نیز به این بحث پیوسته اند.

روز دوشنبه «ماکسین واترز» نماینده دموکرات از ایالت «کالیفرنیا» موضوع استیضاح ترامپ را در سه نوبت جداگانه تذکر داد: اول در یک کنفرانس مطبوعاتی، دوم در یک مصاحبه مطبوعاتی و در نهایت در یک ویدیویی که در توئیتر گذاشت.

کارشناسان حقوقی نیز استدلال کرده اند که دلایل موجهی برای استیضاح ترامپ وجود دارد.

«جیمز سی نلسون» (بازنشسته دادگاه عالی کشور در ایالت «مونتانا» و عضو کمیته مشورتی حقوقی برای آزادی بیان برای مردم) و «جان بونیفاز» (مدیر آزادی بیان برای مردم) در مطلبی در مجله تایم نوشتند: به طور گسترده ای قابل مشاهده است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پس از ادای سوگند نقض مستقیم قانون اساسی این کشور را آغاز کرده است.

گرچه ترامپ ادعا کرده از تجارت فاصله گرفته، اسناد و مدارک موجود نشان می دهد هنوز هم در حال سودجویی از آنها است.

این اسناد توسط شرکت غیرانتفاعی تحقیقاتی پروپابلیکا (ProPublica) به دست آمده و نخستین بار توسط روزنامه نیویورک تایمز منتشر شده است.

اما آیا این اسناد برای استیضاح ترامپ کافی هستند؟ نه کاملا.

بر اساس قانون اساسی آمریکا، کنگره قدرت دارد مقامات خاصی مانند رئیس جمهور را دادگاهی، و سپس از کار برکنار کند.

استیضاح اساسا یک اتهام رسمی به سوء رفتار رئیس جمهور است.

به منظور استیضاح یک رئیس جمهور، فردی در مجلس نمایندگان باید قطعنامه ای را در خصوص استیضاح و یا انجام تحقیقات در مورد اتهامات مربوط به سوء رفتار معرفی کند.

به طور معمول این کمیته قضایی در مجلس است که اتهامات مربوط را بررسی می کند. اگر این کمیته زمینه ها را برای استیضاح، مناسب ارزیابی کند، سپس در مجلس رای گیری خواهد شد. برای پیشروی این پرونده، اکثریت مجلس باید به استیضاح رای دهند. در این صورت، مجلس سنا نیز یک جلسه استیضاح رسمی برگزار خواهد و در مورد محکوم کردن و یا نکردن اتهامات رئیس جمهور تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

اعضای مجلس که به طور معمول از کمیته قضایی هستند، به عنوان دادستان در طول این فرایند عمل خواهند کرد و محاکمه مجلس سنا را مدیریت خواهند کرد. برای برکناری رئیس جمهور، دو سوم از مجلس سنا باید علیه وی رای دهند.

تاکنون دو تن از روسای جمهور آمریکا استیضاح شده اند: «بیل کلینتون» و «اندرو جانسون». هر دوی آنها در مجلس سنا تبرئه شدند. بنابراین تاکنون هیچ رئیس جمهوری در این کشور به واسطه استیضاح از کار برکنار نشده است.

«ریچارد نیکسون» نیز پس از استیضاح به دلیل ارتباط با رسوایی واترگیت خودش استعفا داد.

به عبارت دیگر، استیضاح کلا اقدامی بسیار نادر است. بنابراین استیضاح ترامپ غیرمحتمل می نمایاند. جمهوری خواهان کنترل هر دو مجلس این کشور را در اختیار دارند. بنابراین در این مسیر دموکرات ها باید بتوانند جمهوری خواهان را متقاعد کنند.

با این حال نمی توان گفت استیضاح ترامپ در آینده اتفاق نخواهد افتاد. ترامپ مقامی جنجال برانگیز است و بر اساس نظرسنجی ها، منفورترین رئیس جمهور تازه وارد در تاریخ این کشور به شمار می رود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.