در حالی که زمینه های بسیاری برای استیضاح دونالد ترامپ وجود دارد؛ در محافل ارشد جمهوری خواهان زمزمه هایی در خصوص جایگزینی معاون ترامپ با استناد به متمم 25 آغاز شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه هافینگتن پست در مطلبی به قلم «رابرت کاتنر» عضو بنیانگذار موسسه «امریکن پراسپکت» نوشت: در حال حاضر زمینه های بسیاری برای استیضاح دونالد ترامپ وجود دارد. سوال این است که چه زمانی جمهوری خواهان در این خصوص تصمیم گیری خواهند کرد.

اگر ترامپ همچنان به «ولادیمیر پوتین» نزدیک شود، این اتفاق می تواند زودتر بیافتد.

اولین موضوعی که می تواند این مسئله را تسریع کند، جنگ ترامپ با دادگاه است. اکنون دیوان عالی آمریکا باید در مورد حکم «جیمز روبارت» قاضی فدرال مبنی بر لغو فرمان ضد مهاجرتی ترامپ تصمیم گیری کند.

این دلگرم کننده است که سازمان های دولتی از جمله وزارت خارجه و وزارت امنیت داخلی، بلافاصله به احکام دادگاه عمل می کنند، نه به رئیس جمهوری که فکر می کند می تواند تنها با دستور دادن حکومت کند.

اما فرض کنید که دیوان عالی علیه ترامپ رای دهد؟ آیا او سعی می کند از این رای سرپیچی کند؟ این امر می تواند یک جرم درجه اول برای استیضاح یک رئیس جمهور محسوب شود. حتی «ریچارد نیکسون» نیز به نوبه خود به حکم دیوان عالی کشور در مورد پرونده واترگیت احترام گذاشت.

دومین جرمی که می تواند به استیضاح ترامپ منتهی شود، وارد کردن سود شخصی با وظایف رسمی خود به عنوان رئیس جمهور است. عاشقانه ترامپ با ولادیمیر پوتین به عنوان رئیس جمهور کشوری که در آن ترامپ منافع گسترده تجاری دارد، و همچنین استانداردهای دوگانه ترامپ در معاف کردن برخی کشورهای مسلمان از فرمان اجرایی خود را نیز می توان در این زمره قرار داد.

چرا ترامپ به طور تصادفی کشورهای اسلامی که با آنها مراوده تجاری دارد از این فهرست حذف کرده است؟ کشورهایی که تروریست به دیگر کشورها اعزام می کنند از این فهرست حذف شده اند؛ در حالی که کشورهایی که هیچ تروریستی اعزام نمی کنند و هیچ سرمایه گذاری از سوی ترامپ نداشته اند، در این فهرست قرار دارند.

در همین حال، تحقیقات سازمان سیا از ارتباط نزدیک پوتین و ترامپ ادامه دارد.

من می دانم که استیضاح نیاز به طرح اتهامات توسط مجلس نمایندگان، و سپس یک محاکمه توسط سنا دارد. و این نهادها در کنترل جمهوری خواهان است. با این حال زنگ هشدار جمهوری خواه علیه ترامپ همچنان با شدت بیشتری در حال نواخته شدن است.

مخوف ترین مسئله برای جمهوری خواهان در حال حاضر عادت عجیب ترامپ برای عذرخواهی به نفع پوتین است. این سخنان جنجال برانگیز صبح روز یکشنبه و زمانی مطرح شد که ترامپ «روسیه ی پوتین» را با آمریکا مقایسه کرد.

حتی «بیل اوریلی» مجری فاکس نیوز نیز گفت: «پوتین یک قاتل است.»

ترامپ هم در پاسخ گفت: «ما هم در این کشور قاتل ‌های زیادی داریم شما چه فکر می ‌کنید؟ فکر می ‌کنید کشور خودمان خیلی بی ‌گناه است؟»

«میچ مک کانل» رهبر جمهوری‌ خواه سنای آمریکا نیز فورا از وی انتقاد کرد و گفت: «من فکر نمی‌ کنم شیوه ‌ای که روس‌ ها رفتار می‌ کنند با نحوه رفتار آمریکا برابر باشد. او (پوتین) یک مامور سابق کا. گ‌. ب است. او یک تبهکار است که به شیوه‌ ای که اکثر مردم آن را یک انتخابات معتبر بدانند، انتخاب نشده است.»

«برت استفانز» سرمقاله نویس وال استریت ژورنال در توئیتی نوشت: «ترامپ ما را با روسیه پوتین در یک تراز اخلاقی قرار می دهد.»

وی ادامه داد: «هرگز در تاریخ، رئیس جمهوری کشور خود را تا این حد پست جلوه نداده بود.»

چند تن دیگر از سناتورهای جمهوری خواه نیز به سرعت از این سخنان ترامپ انتقاد کردند.

بنابراین در اینجا یک سناریو استیضاح مطرح می شود که به طور فزاینده ای قابل قبول به نظر می رسد:

جمهوری خواهان زمانی با ترامپ موافق بودند که او موضوعاتی مانند مقررات زدایی از گاز، نفت و وال استریت، کاهش مالیات، و خصوصی سازی مدرارس سخن می گفت. اما بسیاری از موضوعات، دیگر، رهبری جمهوری خواهان به این نتیجه رسیده است که ترامپ بیش از حد عجیب و غریب و ریسک پذیر است.

بنابراین آنها تصمیم می گیرند «مایک پنس» معاون رئیس جمهور را که فردی محافظه کار است جایگزین وی کند. یک منبع آگاه به من گفته است که در محافل ارشد جمهوری خواهان چنین بحثی مطرح شده است.

جمهوری خواهان می توانند این کار را یا از طریق استیضاح انجام دهند که فرایند طولانی است و ممکن است ترامپ در این مسیر فرصت کند اقدامات کینه توزانه شدیدتری انجام دهد. یا آنها می توانند با سرعت بیشتری و از طریق متمم 25 قانون اساسی آمریکا ترامپ را به اتهام اخلالگری از کار برکنار کنند.

جمهوری خواهان در این صورت اعتبار لازم را برای رهایی امریکا از چنگال یک دیکتاتور به دست می آورند، و می توانند با اتحاد با پنس، آسیب های ناشی از انتخابات 2018 را محدود کنند. به هر حال ترامپ هرگز گزینه آنها نبوده است.

دست نگه دارید، اما آیا ما واقعا ریاست جمهوری پنس را قبول داریم؟ ما قطعا تنها به فکر خلاصی از ترامپ هستیم. این چیزی است که واقعا دو حزب می توانند بر سر آن به توافق برسند.

ترامپ عمدتا به این دلیل پنس را به عنوان زوج انتخاباتی خود برگزید که می توانست به وی از خلاصی از بحران نداشتن محبوبیت در ایالت «ایندیانا» - که در میان مردم آنجا منفور بود - نجات دهد.

جایگزینی نیکسونِ استیضاح شده با «جرالد فورد» در سال 1974 به نفع جمهوری خواهان، که در انتخابات میان دوره ای ماه نوامبر کرسی های چشمگیری را از دست دادند، تمام نشد.

این سرزمین برای مردم اش کاملا ناشناخته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.