تمرکز بی جای دولت جدید آمریکا بر روی ایران، تنها درگیری های متعدد در خاورمیانه و شمال آفریقا را تشدید می کند، به جای آنکه با ریشه خشونت و فرقه گرایی در منطقه (یعنی عربستان) مقابله کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله آمریکایی گلوبالیست در گزارشی نوشت: دولت ترامپ بازی خطرناکی را آغاز کرده و در حال دامن زدن به فرقه گرایی در سراسر جهان اسلام است. فرقه گرایی تنها با هدف قرار دادن ایران، درگیری های متعدد در خاورمیانه و شمال آفریقا را تشدید می کند، به جای آنکه با ریشه این مشکل مقابله کند.

در تیررس ترامپ

ایران زمانی وارد تیررس ترامپ شد که «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی وی و یک ژنرال ضد ایرانی، به ایران در خصوص انجام آزمایش موشکی هشدار داد.

دولت جدید آمریکا به دنبال بهانه ای علیه ایران بود و آزمایش موشکی بهانه لازم را به دستش داد.

ایران تنها یکی از هفت کشوری است که اتباع آن به طور موقت از سفر به آمریکا منع شده اند.

ترامپ بارها و بارها توافق هسته ای با ایران را به «یک معامله بد» تشبیه کرده و آن را محکوم کرده است.

آیا آمریکا به دنبال بهانه ای برای جنگ طلبی است؟

هنوز مشخص نیست که هشدار فلین چه تبعاتی می تواند به دنبال داشته باشد. قطعنامه ای که پیش از مراسم تحلیف ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا به بخشنامه تبدیل شد، اقدام نظامی علیه ایران را امکان پذیر می کند اگر که رئیس جمهور معتقد باشد که چنین اقدامی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای لازم است.

بسیاری از تحلیلگران از جمله حامیان ترامپ بر این باورند که ایران تا حد زیادی به توافق هسته ای پایبند بوده است. بنابراین هر گونه اقدام نظامی فوری بعید به نظر می رسد.

همزمان، رژیم اسرائیل و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از ترامپ خواسته اند رویکرد نسبتا سختی در قبال آنچه آنها به عنوان دخالت ایران خوانده اند، اتخاذ کند. با این حال، کشورهای حوزه خلیج فارس مایل به لغو توافق هسته ای ایران نیستند.

انتظار می رود ترامپ نیز از شعار انتخاباتی خود برای پاره کردن توافق هسته ای عقب نشینی کند.

ابراز اطمینان به عربستان سعودی

بر اساس گزارش ها، ملک سلمان و ترامپ طی مکالمه تلفنی هفته گذشته خود توافق کردند با کسانی که به دنبال تضعیف امنیت و ثبات منطقه و دخالت در امور کشورهای دیگر هستند، مقابله کنند. کاخ سفید گفت در مورد «اهمیت دقت اجرای» توافق هسته ای نیز جلسه ای برگزار شد.

این اجماع وجود دارد که ممنوعیت سفر ترامپ با وجود در برگرفتن ایران، ملک سلمان را در تنگنا قرار می دهد. او نیاز به برقراری توازن در اهداف سیاست خارجی این کشور با رهبری ادعایی خود در جهان اسلام دارد.

عربستان سعودی به رغم فشار از سوی برخی از متحدان خود، تاکنون از اظهار نظر در مورد ممنوعیت اتباع هفت کشور بری سفر به آمریکا خودداری کرده است.

اگر ترامپ بخواهد هوشمندانه عمل کند، باید با عربستان سعودی مقابله کند. این عربستان سعودی است که مسبب فرقه گرایی و خشونت سیاسی در جهان اسلام است.

یک فرصت از دست رفته؟

به نظر می رسد ترامپ این فرصت را جدی نگرفته است. عدم بهره برداری از فرصت موجود و تمرکز انحصاری علیه ایران به احتمال زیاد نتیجه معکوس خواهد داد.

در حقیقت این سیاست های عربستان است که به جای ارائه راه حل،  جنگ فرقه ای و خشونت را ترویج می دهد.

چهار دهه اقدامات عربستان سعودی زمینه هایی برای پرورش پتانسیل های افراط گرایی ایجاد کرده است.

تمرکز کردن بر روی بازیگران خاص (ایران) به جای پرداختن به ریشه تهدیدات، نه تنها آتش را خاموش نمی کند بلکه آن را شعله ورتر می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.