پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

از سوی مقام سابق پنتاگون در سرمقاله فارن پالیسی مطرح شد؛

طرح احتمال کودتای نظامی علیه دولت ترامپ

یک مقام سابق وزارت دفاع آمریکا در دولت «باراک اوباما» احتمال وقوع کودتای نظامی برای برکناری رئیس جمهور جدید آمریکا را مطرح کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «روسا بروکس» مقام سابق ارشد پنتاگون در سرمقاله نشریه فارن پالیسی نوشت: برای حذف دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از قدرت، به کودتای نظامی نیاز است.

دونالد ترامپ در هفته اول کار خود به عنوان رئیس جمهور آمریکا به خوبی نشان داد که: بله، او همان گونه که همه می ترسیدند «انسان دیوانه ای» است. در اینجا یک احتمال قوی که مطرح می شود که تا همین اواخر در آمریکا غیر قابل تصور بود: کودتای نظامی، و یا حداقل امتناع فرمانده های نظامی از اطاعت از دستورات خاص او.

اما مشکل اینجا است که در آمریکا رئیس جمهور می تواند به راحتی ارتش را دور بزند. به عنوان مثال در طول سال اول دولت «جورج دبلیو بوش» تظاهرات رسمی وکلای ارشد نظامی این کشور نتوانست شکنجه ها را متوقف کند. هنگامی که رهبران نظامی به تاکتیک های مانند غرق مصنوعی اعتراض کردند، دولت بوش به سادگی ارتش را دور زد و از سازمان سیا و پیمانکاران خصوصی خواست به کار کثیف خود ادامه دهند.

اما ترامپ فردی ظریف و یا پیچیده نیست: او سیاست گذاری های خود را از طریق توئیت های اواخر شب خود و نه از طریق فرمان دادن به دستیاران و وکلای خود انجام می دهد. ایده های و سیاست گذاری های غیر منتظره واظهارات افراطی او حتی مشاوران نزدیکش را نیز به شگفتی وا می دارد.

فرماندهان نظامی رده بالای آمریکا چه خواهند کرد اگر فرمان خطرناک و دیوانه واری از سوی ترامپ صادر شود؟ فرمانی که همچون تدارک برای حمله به عراق نیست که در انتظار تایید کنگره ماند و بر اساس اطلاعات مشکوک اجازه آن صادر شد. بلکه چنین فرمان احتمالی خواهد بود: «برای حمله به مکزیک فردا آماده باشد!» و یا «مسلمانان را به گوانتانامو بفرستید!» و یا «من قصد دارم با جنگ هسته ای به چینی ها درس عبرت بدهم!»

البته این اقدامات غیر ممکن است. چشم انداز نافرمانی فرماندهان نظامی آمریکا از فرمان ریاست جمهوری ترسناک است - اما اطاعت آنها از چنین دستورات دیوانه واری نیز هولناک است. افسران نظامی سوگند یاد کرده اند که از قانون اساسی آمریکا و نه از رئیس جمهور اطاعت خواهند کرد. برای اولین بار در زندگی ام، من می توانم سناریوهایی را متصور شوم که بر آن اساس مقامات ارشد نظامی به سادگی ممکن است به رئیس جمهور بگویند: «نه آقا. ما چنین کاری را انجام نمی دهیم.»

مراقب باشید. چند سال دیوانه کننده و طوفانی را در پیش دارید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.