پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

توصیه های شورای روابط خارجی اروپا:

4 راه برای حفظ برجام در مقابل تهدیدات ترامپ

در حالی که دولت جدید آمریکا با سیاست های خام خود بسیاری را نگران کرده، اروپا باید با اتخاذ شیوه هایی از هر گونه اقدامات احتمالی وی علیه توافق هسته ای ایران ممانعت به عمل آورد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شورای روابط خارجی اروپا در گزارشی در وب سایت خود نوشت: در حالی که دولت ترامپ تلاش دارد موضع خود را در قبال ایران تعیین کند، اروپا می تواند با اولویت بندی اهداف زیر از توافق هسته ای ایران محافظت کند:

جلوگیری از تفرقه میان کاخ سفید و اتحادیه اروپا

نخست دولت های انگلیس، فرانسه و آلمان (معروف به گروه سه)، و همچنین اتحادیه اروپا باید با دولت آمریکا همکاری کنند تا از ظهور سیاست های خارجی متفاوت احتمالی مربوط به توافق هسته ای جلوگیری به عمل آورند. تعهد فعالانه همه امضا کنندگان (گروه سه، روسیه و چین، و همچنین آمریکا و ایران) به مفاد برجام امری ضروری است. رهبران اروپایی در جلسات آینده و همچنین نشست های خبری با دولت ترامپ و کنگره آمریکا لازم است بر مزیت های اجرای این توافق تاکید کنند.

مقامات ارشد اروپایی همچنان باید تاکید کنند که توافق هسته ای را نمی توان به طور یک جانبه از سوی آمریکا دوباره مورد مذاکره قرار داد. رهبران سه کشور اروپایی نیز باید به دنبال فشار بر دولت ترامپ برای تعهد به توافق هسته ای و وتوی تحریم های کنگره توسط کاخ سفید باشند.

اروپایی ها همچنین باید درباره عواقب ناشی از تضعیف توافق هسته ای به آمریکا هشدار دهند. اگر آمریکا به طور یک جانبه این توافقنامه را تضعیف کند، این امر ریاست جمهوری آمریکا را بی اعتبار می کند، و بسیار بعید است که چین، روسیه، و اروپا بار دیگر تحریم ها علیه ایران را اجرا کنند.

پُر کردن شکاف ارتباطاتی

 دوم اینکه اروپایی ها باید به سرعت شکاف های ارتباطی میان واشنگتن و تهران را که پس از پایان کار «جان کری» به عنوان وزیر خارجه پیشین آمریکا ایجاد شده، پر کند. وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان همراه با «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «هلگا اشمید» معاون وی می توانند نقش مهمی در ایجاد پلی برای رفع اختلافات و خنثی کردن تنش های احتمالی میان دو کشور آن هم در آستانه تدارک ایران برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ماه مه ایفا کنند. همچون روزهای قبل از سال 2013 یعنی زمانی که مذاکرات هسته ای با ایران آغاز شد، اروپایی ها باید از این کانال ها استفاده کنند تا به شکل خصوصی تهران و واشنگتن را ترغیب به جلوگیری از اقدامات تلافی جویانه کنند.

اقدام قاطعانه در کمیسیون مشترک

توافق هسته ای به تاسیس نهادی موسوم به کمیسیون مشترک منتهی شد که متشکل از نمایندگان هر یک از طرفین است که بر اجرای برجام نظارت دارد و بر روی تقویت مکانیسم حل و فصل منازعات کار می کند. اعضای اروپایی کمیسیون مشترک باید بر اطمینان از اجرای کامل مفاد برجام از سوی هر دو طرف بیشتر متمرکز شوند. سیاستگذاران اروپایی از طریق کمیسیون مشترک می توانند همتایان آمریکایی خود را تشویق به روشن کردن ابهامات پیرامون کاربردهای تحریم های کنونی و آتی آمریکا کنند. عدم اطمینان در مورد تحریم ها به طور قابل توجهی محاسبات شرکت های اروپایی که به فکر تجارت با ایران هستند را به هم می ریزد.

انجام برنامه ریزی های جدی

اروپایی ها همزمان با اولویت بندی راه های تقویت و حمایت از توافق هسته ای، باید راهکارهایی را برای مواجهه با هر گونه اقدام تضعیف کننده احتمالی از سوی آمریکا مورد بررسی قرار دهند. اروپا می تواند در مورد چگونگی همکاری با چین، روسیه، هند، و ژاپن در صورت بروز چنین شرایطی فکر کند. سیاستگذاران اروپایی باید چنین فرآیندی، و احتمال مقاومت در برابر تحریم های احتمالی جدید آمریکا را مورد بازنگری قرار دهند. این روش فضای سیاسی و حقوقی را برای حفظ سیاست خارجی اروپایی مستقل ایجاد می کند که ممکن است در پاسخ به تحریم های ثانویه آمریکا علیه ایران مورد نیاز باشد.

توافق هسته ای ایران، آمریکا و دیگر متحدان آن را از هرگونه رویارویی نظامی احتمالی در خاورمیانه دور کرد. این توافق هیچ گاه تمامی مشکلات بین ایران و غرب را حل و فصل نخواهد کرد و دو طرف همچنان در مورد برخی مسائل کلیدی اختلاف نظر دارند. با این حال این توافق ثابت کرد که ایران و غرب ظرفیت حل و فصل چالش های امنیتی پیچیده را خواهند داشت اگر برای دو طرف منافعی داشته باشد. اروپا باید ایران و آمریکا را تشویق کند تا در عوض تهدید به جنگ و درگیری، بر این فرمول برنده متمرکز شوند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.