استفاده از این نوع موشک های دریایی دقیق در هدف قرار دادن اهدافش به مثابه هشدار به ائتلاف عربستان سعودی است که می گوید تلاش ها برای اشغال بندر الحدیده که 67 درصد از واردات غذایی و تجاری یمن از آن عبور می کند خط قرمز است و با شدت در برابر آن مقاومت می شود. جالب توجه این بود که حمله به ناوچه سعودی با موشک باران و گلوله باران توپخانه ای شهر مرزی «ظهران»در جنوب عربستان همزمان شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان»نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه رأی الیوم به انهدام یک کشتی جنگی عربستانی در سواحل یمن توسط انصار الله پرداخت و نوشت: روز دوشنبه در مراسم شام کاری آکادمیک شرکت کردم که  دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی مشهور در دانشگاه لندن(ال اس ای) به شکل دوره ای برگزار می کند و موضوع های مورد مناقشه عملیات انتقال قدرت در آمریکا و عربستان سعودی بود.یکی از حاضران وارد مناقشه شد و در سخنانی توجه را به دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور جدید آمریکا و سیاست های احتمالی اش در سراسر جهان از جمله منطقه خاورمیانه جلب کرد این در حالی است که یکی دیگر از حاضران نیز وارد مناقشه شد و از عربستان سعودی و تحولات سیاسی و اقتصادی که این روزها در آن به سر می برد، سخن گفت. از آن جایی که بر اساس قاعده «چاتام هاوس» ذکر نام ها یا به عبارتی دیگر ذکر سخن یا تحلیل های شرکت کنندگان ممنوع است، بنابر این، آن چه توجه مرا جلب کرد سخنان نفر دوم است که شرح دقیقی از انگیزه های جنگ عربستان  علیه یمن و تاکید وی بر این بود که از سه هزار سال پیش تا کنون هیچ قدرت نظامی یا امپراتوری به یمن حمله نکرده مگر آن «شکست خورده»از آن بیرون آمده است و «توفان قاطعیت» عربستان را نمی توان مستثنی کرد.

جالب این جاست که در همان روز اتفاق محوری در جنگ یمن رخ داد هنگامی انصار الله یک موشک شلیک کردند که این موشک به یک کشتی جنگی عربستانی در نزدیکی ساحل بندر«الحدیده» در دریای سرخ اصابت کرد و بخشی از آن را منهدم کرد و منجر به کشته شدن دو نظامی و زخمی شدن سه نظامی دیگر از جمله افراد دریانورد در این کشتی شد.

روایت عربستانی رسمی می گوید که کشتی جنگی در معرض حمله انتحاری سه قایق کوچک قرار گرفت که یکی از آنها موفق شد به پشت کشتی بخورد و منجر به شعله ور شدن آتش در آن شود این در حالی است که روایت حوثی ها می گوید کشتی با موشکی که از بندر الحدیده شلیک شد مورد اصابت قرار داد و شبکه «المسیره» وابسته به حوثی ها ویدیوئی برای تایید حمله موشکی  حوثی ها و تکذیب روایت عربستانی منتشر کرد.

چه حمله با قایق های انتحاری صورت گرفته چه با موشک هدایت شونده، فرقی نمی کند این حمله بازتاب دهنده تحول نظامی با درجه خطر بسیار بالا در جنگ یمن است و نیز حکایت از وجود سلاح های جدید و بسیار پیشرفته ای در اختیار ائتلاف حوثی-صالحی است که چیزی از آن فاش نشده است جز قله کوه یخی اش.

استفاده از این نوع موشک های دریایی دقیق در هدف قرار دادن اهدافش به مثابه هشدار به ائتلاف عربستان سعودی است که می گوید تلاش ها برای اشغال بندر الحدیده که 67 درصد از واردات غذایی و تجاری یمن از آن عبور می کند خط قرمز است و با شدت در برابر آن مقاومت می شود. جالب توجه این بود که حمله به ناوچه سعودی با موشک باران و گلوله باران توپخانه ای شهر مرزی «ظهران»در جنوب عربستان همزمان شد.

نیروهای ائتلاف عربستان آسمان یمن و همه فرودگاه هایش را زیر سیطره خود بردند و تلاش می کنند اکنون بندرهای دریایی این کشور در دریای سرخ به ویژه بندر الحدیده را به اشغال خود درآوردند زیرا این بندر تنها بندر اصلی است که همچنان در کنترل حوثی هاست و با اشغال آن توسط ائتلاف عربستان این ائتلاف محاصره را محکم تر کرده و از رسیدن هر گونه کمک غذایی یا نظامی از خارج جلوگیری می کند و باعث می شود حوثی ها به سمت کوه ها بروند.

یک منبع بلند پایه حوثی به روزنامه رأی الیوم تاکید کرد که دفاع از الحدیده از دفاع از صنعا پایتخت مهم تر است و ائتلاف آنها تا پای جان برای جلوگیری از اشغال آن توسط ائتلاف عربستان جلوگیری می کند؛ علاوه بر آن ائتلاف حوثی ها-صالحی ها با سرسختی برای حفظ بندر «المخا»در غرب «تعز» خط اول دفاع از آن می جنگد و همه خبرها درباره سقوط آن دروغ است.

تحول برجسته دیگر در جنگ یمن حمله چهار بالگرد آپاچی آمریکایی در روز یشکنبه به منطقه «تکلا» در نزدیکی شهر «البیضاء»به اردوگاه گروه القاعده است امری که منجر به کشته شدن 41 نفر شد که بیشتر آنها غیرنظامی،زن و کودک هستند و از جمله کشته شدگان «نور»دختر «انور العولقی» و نیز سرنگونی یکی از بالگردهای مهاجم و کشته شدن یک نظامی آمریکایی و زخمی شدن سه نظامی آمریکایی دیگر است.

شهر البیضا در کنترل ائتلاف انصار الله حوثی است و این کشتار چه بسا باعث شود هواداران القاعده حملات انتقامجویانه ای علیه عربستانی ها و آمریکایی ها با هم انجام دهند چه با هماهنگی با ائتلاف حوثی ها- صالحی ها چه بدون هماهنگی با آن.

توافق «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با ملک«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان در مکالمه تلفنی که روز یکشنبه گذشته میان این دو برقرار شد بر سر ایجاد مناطق امن در سوریه و یمن به ائتلاف حوثی ها-صالحی ها و شاخه های نظامی و رسانه ای اش بیش از آن که به عربستان و ائتلافش خدمت کند، خدمت می کند زیرا تأکید می کند که ائتلاف یمنی ها در عمل نه فقط با عربستان و ائتلافش می جنگد بلکه با آمریکا نیز می جنگد.

با این استاد دانشگاه انگلیسی توافق داریم در این گفته اش که هیچ حمله خارجی به یمن طی سه هزار سال پیروز نشده است، یک هزار سال دیگر هم ما به آن اضافه می کنیم...و روزهای آینده بسیاری مسائل را روشن می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.