پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

روزنامه الاخبار در گزارشی نوشت:

فاشیسم جدید در کاخ سفید

در سخنرانی ترامپ نشانه های زیادی از فاشیسم وجود دارد:«رهبر» قدرت را به مردمی که به لحاظ اقتصادی به دلیل سیاست های باز کشور «رنج می برند» و به طبقه متوسط که «ثروتش از آن گرفته شد» باز می گرداند و این رهبر همچنین دعوت به فراموشی گذشته و نگاه «به آینده»می کند، آینده که در آن «ملی گرا همان خون قرمز را تقدیم می کنند» و بدین ترتیب متمایز می شود. این سخنرانی حکایت از فاشیسم جدید دارد که در آزمایشگاه های جامعه های غربی جریان دارد و هیچ کس نمی داند که کار را به کجا می کشاند. پس باید منتظر دوران ترامپ بمانیم.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی نوشت: آیا آمریکا صفحه ای را ورق می زند و صفحه تاریک تری را باز می کند؟ پرسشی که برای نخستین بار فردای انتخاب «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس جمهور، مطرح شد و دیروز پس از انتصاب رسمی اش بار دیگر تکرار شد.دو ماهی که میان این سئول و تکرارش فاصله افتاد برای پاسخ واضح به آن کافی نبود. پس از آن که گمانه زنی های زیادی را به وجود آورد سخنرانی انتصاب وی باعث افزایش حیرت به ویژه نزد دشمنانش که منتظر بودند حرف های بیهوده بزند و موضع گیری های جنجالی از خودش نشان دهد ولی این بار چنین چیزی رخ نداد.چه بسا این افراد دچار ناامیدی بشوند آن هم پس از آن که ترامپ سخنرانی پوپولیستی خود را لباسی رسمی پوشاند بدون آن که برخی از «شائبه ها» را که بازتاب دهنده دریدگی و تندی معمولش هستند را از بین ببرد. چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا تلاش کرد که از متن معمول از همان ابتدای سخنرانی اش تا آخر آن خاج شود. بنابر این، در پاراگراف نخست سخنرانی اش تلاش کرد که قدرت را به ملت بازگرداند.

و گفت که :« مراسم امروز دارای معنی بسیار خاصی است زیرا ما فقط اقدام به انتقال قدرت از یک دولت به دولت دیگر نمی کنیم بلکه ما قدرت را از واشنگتن پایتخت به قدرت را  به ملت آمریکا باز می گردانیم.» و این مسیر را ادامه داد و سخنرانی اش حول و حوش چهار کلمه کلیدی بود: فرصت های شغلی، شکوفایی،ملی گیرایی و مرزها تا آن که به یکی از اجزای دو عبارت اصلی برسد که مدام آنها را تبلیغ می کرد:«اول آمریکا» و «بار دیگر عظمت را به آمریکا باز می گردانیم.»

در فرهنگ تحلیلی این کلمات از سیاست های روسای جمهور سابق بیگانه نیست اگر چه به زبان دیپلماتیک تری بیان می شد. لیکن در حالت ترامپ یعنی اینکه: منسجم با توافقنامه های بین المللی تجاری،حمایتی،گرایش ملی گرایی و طلاق نظام جهانی قدیمی در مقابل ساخت نظام جدید متضاد با جهانی سازی اقتصادی است.

« در طول چندین دهه صنایع خارجی را به ضرر صنایع آمریکا ثروتمند کردیم و حمایت مالی از ارتش های دیگر کشورها ارائه کردیم این در حالی است که اجازه دادیم که ارتش ما به شکل کاملا غم انگیزی اوضاعش وخیم شود.» ترامپ  در ادامه گفت:«از مرزهای دیگر کشورها دفاع کردیم در حالی که با دفاع از مرزهای خودمان مخالفت کردیم و تریلیون ها دلار در خارج خرج کردیم در حالی که زیر ساخت های آمریکا کهنه شد و اوضاعش رو به وخامت رفت.کشورهای دیگر را ثروتمند کردیم در حالی که ثروت،قدرت و اعتماد  کشورمان از بین رفت.»ترامپ در میان همه اینها اشاره به طبقه متوسط که مخزنی به شمار می رود که شعارهای اقتصادی اش را از آن به عاریت گرفت، فراموش نکرد و گفت:«ثروت طبقه متوسط شهروندان مان از خانه های شان گرفته شد و بار دیگر میان همه جهان توزیع شد.»

پس از این دیدگاه سودایی که در باره واقعیت ارائه کرد رئیس جمهور آمریکا به آینده منتقل شد و سخنرانی اش را پر از وعده کرد و تاکید کرد که «همه اینها تبدیل به گذشته شده است.اکنون فقط به آینده چشم داریم.» و هنگامی که به خارج رو کرد گفت:«ما در امروز این جا جمع شدیم تا دستور جدیدی صادر کنیم که باید همه شهرها، همه پایتخت های خارجی و همه دولت آن را بشنوند. از امروز به بعد دیدگاه جدیدی بر کشور ما حاکم می شود.از این لحظه به بعد فقط آمریکا اولویت دارد.اول آمریکا .»

ترامپ موضع گیری های سابق خود را درباره اینکه «همه تصمیم ها درباره تجارت و مالیات ها و مهاجرت و امور خارجی به مصلحت کارگران و خانواده های آمریکایی اتخاذ می شود»تکرار کرد و اشاره کرد که « باید از مرزهای مان در برابر تاثیرات تخریبی کشورهای دیگر که تولیدات ما را تولید و شرکت های ما را به سرقت می برند و فرصت های شغلی ما را نابود می کنند،حمایت کنیم. حمایت منجر به شکوفایی بزرگ و قدرت بزرگ می شود.»

موضع گیری دیروز ترامپ با موضع گیری معمول وی که محورش حمله به طبقه سیاسی حاکم است، فرقی نداشت لیکن بی تردید دارای ابعاد زیادی است به ویژه چندین جمله اش باید مورد توجه قرار گیرد.در این زمینه ترامپ گفت که «واشنگتن شکوفا شد اما ملت به سهم خود از ثروت دست نیافت.»وی اشاره کرد که «سیاستمداران شکوفا شدند لیکن کارها را رها کردند و کارخانه ها بسته شد و هیأت حاکم خودش را مورد حمایت قرار داد و از شهروندان کشورمان حمایت نکردند.»

چه بسا رئیس جمهور میلیاردر در این سخنرانی اش کاملا جدی است اما برای بسیاری از ناظران که چیزی جز دولت متشکل از نخبگانِ نخبگان نمی بینند، قانع کننده نبود.«زید جیلانی»در پایگاه اینترنتی«ذی اینترست»با وجود آن که سخنرانی ترامپ را آتشین و ملی گرایانه توصیف کرد لیکن بر این باور است که «سخنان ترامپ در آستانه درِ کاپیتول شباهت اندکی با دولتی است که تشکیل می دهد» به طور مثال گروه بانکی«گولدمن ساکس» که معروف به نزدیکی شان به رقبای ترامپ در حزب دموکرات است شش نفر از نیروهای خود از جمله استو منوشین را برای به دست گرفتن پست های اصلی در دولت ترامپ از جمله وزارت خزانه داری پیشنهاد کرده است.»

جیلانی تصریح کرد که ترامپ درباره «مادران و دخترانی در شهرهای ما که فقر محاصره شان کرده» و درباره«کارخانه های زوار در رفته منتشر مانند قبر در اراضی امت مان شد » سخن گفت این در حالی است که منوشین« ثروت خود را به دلیل مدیریت بانک هایی بدست آورد که وام گیرنده ها را گمراه کرد و خانه های شان را از آنها گرفت.»

از سوی دیگر، این نویسنده به این مساله اشاره کرد که ترامپ گفت که «هنگامی که قلبت را برای میهن پرستی باز کنی جایی برای جانبداری نیست.» امری که با دیدگاه «مایک پامپیو»کاندیدای پیشنهادی برای سازمان سیا مطابقت ندارد که جنگ با تروریسم را نزاع میان اسلام و مسیحیت توصیف کرد و نیز با «مایک فلین» مشاور امنیت ملی اش که اسلامیزه شدن را سرطان توصیف کرد، تناسب ندارد.

سیاست خارجی جایی اندک در سخنرانی ترامپ داشت. به این سیاست با این سخنان اشاره کرد :«تلاش می کنیم که با کشورهای جهان دوست شویم و حسن نیت داشته باشیم لیکن این را بر اساس فهم ما از حق همه ملت ها برای قرار دادن منافع شان در اولویت انجام می دهیم.»و افزود که «ائتلاف های قدیمی را تقویت می کنیم و ائتلاف های جدید شکل می دهیم و جهان متمدن را علیه تروریسم اسلامی تندرو که آن را به طور کامل از روی زمین محوش می کنیم، متحد می کنیم.» در حالی که ترامپ درباره سیاست خارجی در سخنرانی اش به تفصیل نپرداخت، پایگاه اینترنتی کاخ سفید خلاصه ای از آن را منتشر کرد که با سخنان ترامپ در گذشته فرقی ندارد. وی وعده های تبلیغاتی اش را برای برقراری «صلح با استفاده از زور» و ایجاد ارتش و شکست «گروه های اسلامی تندرو»و لغو توافقنامه های تجاری شکست خورده تکرار کرد. این بیانیه به هیچ گونه جزئیاتی درباره شیوه ای که دولتش به این اهداف می رسد،اشاره نکرد.

درباره استراتژی جنگ با تروریسم همان استراتژی را تکرار کرد که در دوران باراک اوباما سلف وی ناکام شد و بر اساس کار با ائتلاف های شریک و خشکاندن منابع تأمین مالی تروریسم و توسعه همکاری اطلاعاتی است.در این بیانیه آمده است که به جنگ الکترونیکی علیه شبکه های تروریستی وارد می شود.

درباره آن چه که برخی اشاره به روسیه  می دانند در این بیانیه آمده است که «از طریق دنبال کردن سیاست خارجی بر اساس منافع آمریکا دیپلماسی را در پیش می گیریم.»وی افزود که «جهان باید بداند که ما به خارج به منظور یافتن دشمنان نمی رویم بلکه همیشه خوشحال می شویم وقتی دشمنان قدیمی تبدیل به دوست شوند و دوستان تبدیل به همپیمان.»

در زمینه تجارت نیز ترامپ وعده داد که ایالات متحده آمریکا را از توافقنامه مشارکت از طریق اقیانوس آرام که سال گذشته 12 کشور از جمله ایالات متحده آمریکا آن را امضا کردند و چین آن را امضا نکرد،خارج کند.همچنین گفت که کشورش از توافقنامه «نافتا» خارج می شود مگر آن که شرکای آمریکا یعنی مکزیک و کانادا با مذاکره دوباره بر سر برخی عناصر آن موافقت کنند امری که دولت های دو کشور اعلام کردند قصد انجام آن را دارند.

نکته جالب توجه این است که این بیانیه هرگز به لغو توافقنامه هسته ای با ایران یا مذاکره دوباره بر سر آن نپرداخت.ترامپ بارها گفته بود که توافقنامه هسته یا را لغو یا بر سر آن دوباره مذاکره می کند. در حالی که هشدارها درباره انجام کار مشابه بیشتر می شود، ترامپ راهی را یافت که به نادیده نگرفتن ایران کمکش کند بدون آن که خودش را ملزم به هر گونه وعده و تهدیدی درباره توافقنامه هسته ای کند. در بیانیه دیگری که به سیاست دفاعی اختصاص دارد و در پایگاه اینترنتی کاخ سفید منتشر شد گفت که دولتش سیستم موشکی «برای حمایت از حملات کشورهایی مانند ایران و کره شمالی» ایجاد می کند بدون آن که به جزئیاتی درباره آن اشاره کند و بگوید که آیا این سیستم دفاعی با سیستم دفاعی کنونی که در حال ایجاد است، فرق دارد یا درباره بودجه و چگونگی تامین هزینه های آن چیزی نگفت.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی دونالد ترامپ.
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.