ایران و گروه 1+5 در ژوئیه 2015 بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به توافق دست یافتند که در 16 ژانویه به اجرا درآمد و منجر به لغو تحریم های وضع شده علیه ایران در ازای محدودیت برنامه هسته‌ ای این کشور شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری ترند آذربایجان در گزارشی نوشت: یک سال پس از اجرای توافقنامه هسته ای ایران موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک، سازمان ملل متحد در تاریخ 16 ژانویه از یک سالگی استقبال کرده و از دو طرف خواسته است به چارچوب این توافق پایبند مانده و بر اساس تعهدات، به کار خود ادامه دهند.

نگرانی از نقض این توافق زمانی دیده شده که «دونالد ترامپ» منتقد سرسخت برجام در آمریکا برنده انتخابات ریاست جمهوری این کشور شد.

ترامپ خواستار مذاکره مجدد در مورد این توافق با ایران است، و به نظر می رسد با توجه به پشتیبانی قوی سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا، برای هر گونه تغییر احتمالی توافق هسته ای با چالش های بسیاری مواجه شود.

اما توافق هسته ای در سال گذشته برای ایران چه به ارمغان آورد؟

با توجه به گزارش تهیه شده توسط «احمد خرم» وزیر سابق راه و شهرسازی ایران برای مجمع تشخیص مصلحت نظام، ایران از سه ماهه دوم سال 2012 تا زمان مشابه در سال 2014 به واسطه تحریم ها 460 میلیارد دلار از دست داده است.

در حال حاضر ایران تولید نفت را از سرگرفته و به میزان قبل از تحریم ها صادرات انجام می دهد.

ایران در نظر دارد تولید گاز خود را نیز توسعه دهد. در طول سال 2015، ایران حدود 220 میلیارد متر مکعب گاز تجاری - حدود 20 میلیارد متر مکعب بیش از سال 2014 - تولید کرد.

با توجه به برآوردهای بانک جهانی، ایران در طول سال گذشته نرخ تورم تک رقمی را با رشد تولید ناخالص داخلی 5.2 درصدی تجربه کرد. این رقم برای سال 2017، 4.8 درصد و برای سال بعد از آن، 4.5 درصد تخمین زده شده است.

در حال حاضر ایران در صدد صدور اوراق و برگزاری مناقصه در 49 پروژه نفت و گاز به منظور جذب 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری تا سال 2021 است که 80 درصد از این رقم در سرمایه گذاری خارجی پیش بینی می شود.

ایران همچنین قصد دارد 55 میلیارد دلار در بخش پتروشیمی، بیش از 30 میلیارد دلار در بخش تولید برق و همچنین 58 میلیارد دلار در بخش گاز سرمایه جذب کند. این کشور امیدوار است ظرفیت پالایش خود را از 1.8  میلیون بشکه در روز فعلی به 3.1 میلیون بشکه افزایش، و سهم مازوت را در تولید نهایی از 40 درصد کنونی به کمتر از 10 درصد کاهش دهد.

ایران در عین حال قصد دارد خروجی پتروشیمی را تا سال 2021 دو برابر کند و به حدود 120 میلیون تن افزایش دهد، در حالی که تولید برق آن، با 33 درصد افزایش به 100 گیگاوات خواهد رسید.

بخش خودروسازی به عنوان دومین بخش صنعتی جمهوری اسلامی نیز در طول سال گذشته رشد خوبی  را تجربه کرد و از مارس تا دسامبر، تولیدات خودرو در این کشور با حدود 38.7 درصد به 946،533 دستگاه رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.