دلایلی وجود دارد که نشان می دهد مذاکرات آستانه در مقایسه با مذاکرات ژنو شانس بیشتری برای موفقیت در حل بحران سوریه دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی نوشت: در 23 ژانویه شهر «آستانه» پایتخت قزاقستان قرار است میزبان مذاکرات میان دولت سوریه و مخالفان این کشور باشد؛ جایی که روسیه، ایران و ترکیه میانجی این مذاکرات خواهند بود.

ماه گذشته روسیه و ترکیه آتش بس در سوریه را بدون حضور واشنگتن – مذاکره کننده آتش بس پیشین – برقرار کردند.

مذاکرات در مورد توافقنامه مذاکرات صلح در آستانه میان «ولادیمیر پوتین» و «رجب طیب اردوغان» روسای جمهور روسیه و ترکیه مورد بحث قرار گرفت و گزینه ای برای مخالفان باقی نماند.

سپس مشخص شد که از دید مخالفان سوریه این به معنای نه فقط گروه های مسلح وابسته به ترکیه بلکه به معنای نیروهای طرفدار عربستان محسوب می شود، زیرا امتناع برای حضور در مذاکرات به طور خودکار باعث می شود به آنها برچسب داعش و جبهه النصره زده شود. بنابراین آنها به هدفی برای حملات هوایی روسیه هم تبدیل خواهند شد.

از این رو انتظار می رود آستانه میزبانی یک هیئت کاملا جدی از مخالفان سوریه باشد. و حتی اگر دمشق و مخالفان نخواهند پایین میز مذاکره بنشینند، محدود کردن خود تنها به مخاطبین از طریق واسطه ها، شانس دستیابی به توافق آتش بس را بسیار بالا می برد.

از آنجا که روسیه، ترکیه و ایران به عنوان سازمان دهندگان این مذاکرات و ضامن آتش بس محسوب می شوند، هنگامی که توافق امضا شود این سه کشور مسئول اعمال صلح در سوریه خواهند بود.

دیگران، از جمله بخشی از مخالفان مسلح سوریه که در مذاکرات آستانه شرکت ندارند و بازیگران خارجی هم مجبور خواهند شد به این روند بپیوندند.

در همین حال، روسیه به طور جدی برای مذاکرات آینده آماده می شود. پوتین تلفنی با رهبران ترک، ایران و سوریه و همچنین «نورسلطان نظربایف» همتای قزاقستانی خود در ارتباط است.

روز جمعه وزارت خارجه روسیه جلسات مشاوره روسیه و چین بر سر سوریه را با «سرگئی ورشینین» مدیر گروه خاورمیانه و شمال آفریقا وزارت خارجه روسیه و «شی شیائویان» فرستاده ویژه دولت چین که در حال حاضر در یک دیدار کاری در شهر «مسکو» به سر می برد، تمدید کرد.

در بیانیه رسمی این وزارتخانه که بر روی وب سایت آن منتشر شده، آمده است: «دو طرف در مورد وضعیت فعلی نظامی و سیاسی در سوریه، راه ها اجرا و تحکیم آتش بس، و از سرگیری روند مذاکرات به منظور نزدیک تر شدن به راه حل بحران سوریه مذاکره کردند. این مقام چینی در جریان جزئیات تلاش های روسیه برای سازماندهی نشست بین المللی در حل و فصل سوریه در آستانه قرار گرفته است.»

هفته آینده قرار است «ناصر جوده» وزیر خارجه اردن به مسکو سفر کند و انتظار می رود مصر و عراق نیز به آستانه دعوت شده باشند.

علاوه بر این، در گزارش روز جمعه واشنگتن پست آمده است که روسیه دولت آینده ترامپ را نیز به شرکت در فرایند مذاکرات سوریه دعوت کرده است. در گزارش این روزنامه آمده است: «سرگئی کیسلیاک» سفیر روسیه در واشنگتن در مکالمه تلفنی که روز 28 دسامبر با «مایکل فلین» گزینه پیشنهادی ترامپ برای مشاور امنیت ملی داشته، از وی برای حضور در این مذاکرات دعوت به عمل آورده است. مشارکت آمریکا - به ویژه اگر در این مذاکرات طرفین به توافق دست یابند - اولین نشانه از افزایش همکاری آمریکا و روسیه که ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ در دولت جدید واشنگتن آن را پیش بینی کرده بودند، دیده خواهد شد. سخنگوی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز جمعه تایید کرد که آمریکا در مذاکرات شرکت می کند.

گزارش های اولیه رسانه ها همچنین نشان داد که به گفته اردوغان، عربستان سعودی و قطر نیز می توانند به آستانه دعوت شده باشند.

بسیار روشن است که چرا آستانه میزبان برگزاری این مذاکرات شده است. این روسیه است که نقش کلیدی در حل و فصل بحران سوریه ایفا می کند. قزاقستان نزدیک ترین متحد روسیه، و عضو اتحادیه اوراسیا و سازمان همکاری شانگهای است. قزاقستان همچنین یک کشور مسلمان است بنابراین هیچ جای بهتری برای برگزاری مذاکرات وجود ندارد. بنابراین آستانه فضای بهتری در مقایسه با «ژنو» سوئیس در اختیار مذاکره کنندگان قرار می دهد.

برگزاری مذاکرات در آستانه به این معنا نیست که گفتگوهای بیشتر در ژنو لغو خواهد شد، بلکه جلسه ای که قرار است هشتم فوریه در ژنو برگزار شود تنها در پی پیروزی و موفقیت مذاکرات در پایتخت قزاقستان خواهد بود. در آن زمان دولت جدید آمریکا نیز آغاز به کار کرده و «رکس تیلرسون» (نامزد وزارت خارجه ترامپ) به سوئیس خواهد رفت.

آمریکا و عربستان چاره ای به جز پیوستن به مذاکرات نخواهند داشت.

در عین حال نورسلطان نظربایف نیز اثر مثبتی بر مذاکرات خواهد داشت.  نظربایف فردی بسیار مناسب برای غرب و همچنین برای چین در جهان اسلام است. از این رو اگر مذاکرات آستانه در پیدا کردن یک فرمول برای حل و فصل بحران سوریه موفق عمل کند، شهرت بین المللی نورسلطان نظربایف افزایش خواهد یافت.

به طور کلی مذاکرات بسیار طولانی و پیچیده ای میان گروه های مختلف سوریه در آستانه برگزار خواهد شد. با این حال اگر این مذاکرات در میان برقراری آتش بس در بخش بزرگتری از خاک سوریه برگزار شود، دستاورد بزرگی در آستانه خواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.