خبرگزاری رویترز مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی را «نمایشی از اتحاد و همبستگی» مردم ایران توصیف کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد: ده ها هزار نفر از ایرانیان در یک «نمایش اتحاد» روز سه شنبه برای تشییع پیکر «آیت الله اکبر هاشمى رفسنجانى» رئیس جمهور پیشین در مرکز تهران گردهم آمدند.

رفسنجانی روز یکشنبه در سن 82 سالگی درگذشت و در آرامگاه «آیت الله روح الله خمینی» بنیانگذار انقلاب اسلامی در سال 1979، به خاک سپرده شد.

سیاست های عمل گرایانه رفسنجانی در مورد آزادسازی اقتصادی و روابط بهتر با غرب طرفداران بسیار و به همان اندازه منتقدانی را جذب خود کرده بود، اما در مراسم تشییع جنازه او هر دو جناح با هم  همبستگی و اتحاد را  به نمایش گذاشتند.

وی که به عنوان «ستون انقلاب» شناخته شده است، نفوذ گسترده ای در هسته نهادهای تصمیم گیری ایران داشت.

آیت الله رفسنجانی  چند ماه پس از  تعیین« آیت الله سید علی خامنه ای» به عنوان رهبر جمهوری اسلامی ایران،  به عنوان رئیس جمهور جدید انتخاب شد.

در پیام تسلیت رهبر ایران آمده است که اختلافات سیاسی هرگز به قطع کامل دوستی حدودا 60 ساله ایشان با هاشمی رفسنجانی منتهی نشده است.

در خیابان های تهران تابلوها و پلاکاردهایی از تصویر آیت الله هاشمی و رهبر در حال صحبت کردن نصب شده است.

رهبر ایران بر پیکر آیت الله رفسنجانی نماز گزارد و سیاستمداران، فرماندهان نظامی و شخصیت های مذهبی پشت سر او ایستادند.

رئیس جمهور، رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه، مشاوران ارشد رهبر، وزرای کابینه و بستگان آیت الله هاشمی از جمله کسانی بودند که در صفوف ابتدایی بر پیکر پایت الله رفسنجانی نماز گزاردند.

سپس پیکر آیت الله رفسنجانی در یک تابوت فلزی در حالی که عمامه سفیدش بر روی آن قرار داشت در خیابان انقلاب تشییع شد در حالی که ده ها هزار نفر از مردم در هوای سرد زمستانی برای ادای احترام آمده بودند.

در میان شرکت کنندگان در این مراسم، سردار «قاسم سلیمانی»، «مولوی عبدالحمید» امام جمعه اهل سنت زاهدان، نوه های امام خمینی (ره) و حتی برخی از ستارگان سینما حضور داشتند که این امر نشانه اتحاد است و نشان می دهد که چگونه آیت الله رفسنجانی مورد احترام همه اقشار جامعه بود.

«محمد علی ابطحی» معاون سابق رئیس جمهور و روحانی اصلاح طلب در یک پیام توییتری نوشت: «تصورِ ایران بدون هاشمی رفسنجانی دشوار است.»

مرگ آیت الله هاشمی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور به موقعیت حسن روحانی رئیس جمهور اعتدال گرا لطمه خواهد زد، زیرا آیت الله هاشمی فردی است که به روحانی در پیروزی در انتخابات 2013 کمک کرده بود و او نیز به پشتوانه این انتخاب توانسته بود به توافق هسته ای با غرب دست یابد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.