در پی درگذشت «آیت الله هاشمی رفسنجانی» بسیاری از رهبران جهان درگذشت ناگهانی رئیس تشخیص مصحلت نظام را تسلیت گفتند.رسانه های صهیونیستی اعلام کردند که وی دشمن سرسخت اسرائیل بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از المیادین،  شیخ «صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر ، شیخ«نواف الاحمد الجابر الصباح» ولیعهد و شیخ«جابر مبارک الاحمد الصباح»نخست وزیر کویت طی پیام هایی درگذشت آیت الله هاشمی را تسلیت گفتند.

وزیر خارجه بحرین نیز درگذشت رئیس فقید تشخیص مصحلت نظام ایران را تسلیت گفت.

جنبش جهاد اسلامی نیز درگذشت آیت الله هاشمی را تسلیت گفت.

«احمد جبریل» دبیر کل جبهه مردمی آزادیبخش فلسطین در پیامی به رهبر جمهوری اسلامی ایران، درگذشت آیت الله هاشمی رئیس تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.

«گری لوئیس» نماینده سازمان ملل در ایران به نام سازمان ملل درگذشت آیت الله هاشمی را تسلیت گفت.

«فؤاد معصوم» رئیس جمهوری و «نوری المالکی» دبیر کل حزب «الدعوه» و نخست وزیر سابق عراق طی پیام هایی درگذشت آیت الله هاشمی را تسلیت گفتند.

شیخ«خلیفه بن زاید آل نهیان» رئیس امارات نیز درگذشت آیت الله هاشمی را تسلیت گفت.

شیخ«محمد بن راشد آل مکتوم»معاون رئیس دولت امارات ، نخست وزیر و حاکم دبی و شیخ«محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده کل قوا  طی پیام هایی به رئیس جمهوری ایران درگذشت آیت الله هاشمی را تسلیت گفتند.

وزیر خارجه امارات متحده عربی نیز طی پیامی درگذشت آیت هاشمی را تسلیت گفت و تاکید کرد که او از صداهای واقع گرا و اعتدال گرا بود که نامش با جمهوری اسلامی و انقلاب گره خورده است.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز درگذشت آیت الله هاشمی را به مردم ایران تسلیت گفت.

رسانه های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که آیت الله هاشمی دشمن سرسخت اسرائیل و مسئول ایجاد برنامه هسته ای ایران است.

«نواز شریف» نخست وزیر پاکستان در پیامی درگذشت  آیت الله  اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور سابق ایران را تسلیت گفت. نواز شریف پیام تسلیت مردم و دولت خود را به مردم ایران فرستاد.

نخست وزیر پاکستان در این پیام گفت: رفسنجانی یک چهره تاثیرگذار نه تنها در ایران بلکه نمادی از تلاش های صلح آشتی جویانه در سطح بین المللی بود.

نخست وزیر پاکستان تاکید کرد دستور کار اصلاحات رفسنجانی به عنوان «یک پراگماتیست عقلانی» »برای کشورش، راهنمایی های بسیار ضروری برای وحدت جهان اسلام ارائه کرد.

نواز شریف برای وی بسیار طلب آمرزش و مغفرت کرد.

«عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان با انتشار پیامی درگذشت آیت الله هاشمی را تسلیت گفت و وی را یکی از «چهره های برجسته و تاثیرگذار جمهوری اسلامی» دانست.

«اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان نیز مراتب تسلیت خود را به «آیت الله  سید علی خامنه‌ ای» رهبر ایران، خانواده هاشمی و مردم ایران ابراز کرد.

رسانه های قطر نیز  از پیام تسلیت «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی»  به دنبال درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی خبر دادند.

«نارندرا مودی» نخست وزیر هند نیز در پیامی گفت: «از مردم ایران می خواهم عمیق ترین پیام تسلیت من از جانب 1.25 میلیارد نفر از مردم هند به مناسبت درگذشت آیت الله رفسنجانی را پذیرا باشند.»

 یک مقام وزارت خارجه آمریکا، آیت الله هاشمی رفسنجانی را یک «شخصیت برجسته» در تاریخ جمهوری اسلامی ایران توصیف کرده است.

این مقام آمریکایی به پایگاه خبری المانیتور گفت: «هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور پیشین شخصیت برجسته ای طی تاریخ جمهوری اسلامی ایران بود. ما تسلیت خود را به خانواده او و دوستدارانش ابراز می داریم.»

«آلمازبک آتامبایف» رئیس جمهور قرقیزستان نیز در پیامی رحلت رئیس جمهور پیشین را به حسن روحانی رئیس جمهور ایران تسلیت گفت.

شورای عالی سیاسی یمن نیز با صدور پیامی دوشنبه، این ضایعه بزرگ را به رهبری و مردم ایران و همچنین خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی تسلیت گفت.

در بیانیه این شورا آمده است: «ایشان نقش موثری در مبارزات علیه شاه در دوره پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن علیه آمریکا ایفا کردند.»

«کارن کاراپتیان» نخست وزیر ارمنستان در دیدار با سفیر ایران در ایروان، رحلت آیت الله هاشمی را  ایران را تسلیت گفت.

سایت شبکه تلویزیونی المسیره یمن نیز اعلام کرد که «عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصارالله طی پیامی درگذشت آیت الله هاشمی رئیس تشخیص مصلحت نظام را به رهبران انقلاب ایران و ملت مسلمان عزیز ایران تسلیت گفت.

الحوثی در این پیام گفت که آیت الله هاشمی یکی از بارزترین رهبران مجاهد در انقلاب اسلامی ایران بود و به حمایتش از مقاومت اسلامی در فلسطین و لبنان و یاری اش به ملت مظلوم فلسطین معروف بود.

رهبر جنبش انصار الله افزود که آیت الله هاشمی همچنین به تلاش هایش برای نزدیک کردن فرزندان امت واحد در رویارویی با تلاش های آمریکایی و اسرائیلی برای برانگیختن فتنه ها و هرج و مرج در منطقه با استفاده از برخی نیروهای مزدور  خائن که بر تخریب توسط تکفیری ها اشراف دارند، معروف است.

«سلطان قابوس» پادشاه عمان نیز پیام تسلیتی به حسن روحانی رئیس جمهوری ایران فرستاد.

سلطان قابوس در این پیام، تسلیت صمیمانه و همدردی خود را به روحانی، ملت ایران و خانواده هاشمی ابراز کرد. وی از درگاه خدا برای وی طلب رحمت و مغفرت الهی، و برای خانواده اش طلب صبر و آرامش کرد.

«امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان نیز در پیامی به حسن روحانی، رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی را به وی و ملت ایران تسلیت گفت. «تلبک نظراف» وزیر خارجه پیشین این کشور نیز گفت: «هاشمی رفسنجانی در تحقق صلح تاجیکستان بسیار تلاش کرد.»

سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری هفتگی خود رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت. «لو کنگ» با ارسال پیام تسلیت چین به دولت و ملت ایران و  همچنین خانواده ایشان، هاشمی رفسنجانی را «یک رهبر تاثیرگذار» خواند. وی همچنین تلاش های هاشمی برای تقویت روابط دو جانبه میان ایران و چین را در دوره های ریاست جمهوری اش ستود.

روسای جمهور نیکاراگوئه و ونزوئلا نیز در پیام های جداگانه ای همدردی خود را با دولت و ملت ایران در فقدان آیت الله هاشمی ابراز کردند. 

«دانیل اورتگا» رئیس جمهور نیکاراگوئه و «روزاریو موریلو» همسر اورتگا و معاون رئیس جمهور در پیام خود به حسن روحانی، آیت الله هاشمی را شخصیتی برجسته در کشور دوست و برادر، ایران دانستند.

در پیام این دو مقام آمده است: «ما تسلیت عمیق و صمیمانه خود را حضور شما، خانواده آیت الله هاشمی، دولت و ملت ایران ابراز می داریم.» 

در همین حال وزارت خارجه ونزوئلا بیانیه رسمی «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور این کشور را به همین مناسبت صادر کرد و طی آن مراتب تسلیت خود را به آیت الله سید علی خامنه ای  و حسن روحانی ابراز داشت. 

در این بیانیه آمده است: «آیت الله هاشمی نقش مهمی در بنیانگذاری انقلاب اسلامی ایران و تاثیر شگرفی بر توسعه اقتصادی این کشور داشت.»

دولت ونزوئلا مراتب همدردی خود را با دولت و ملت ایران در فقدان آیت الله هاشمی ابراز داشت.

«جاکوب زوما» رئیس جمهور آفریقای جنوبی نیز در پیامی رحلت آیت الله هاشمی را تسلیت گفت.

«سرژ سرکیسیان» رئیس جمهور ارمنستان نامه تسلیت خود را به مناسبت درگذشت رئیس جمهور پیشین ایران، به روحانی تقدیم کرد. در این نامه آمده است: «مردم ارمنستان آقای هاشمی رفسنجانی را به عنوان فردی که در دوره ریاست جمهوری اش روابط ایران و ارمنستان ِمستقل کلید خورد، از یاد نخواهند برد.»

بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه نیز طی پیام های جداگانه‌ای به مقام معظم رهبری و حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی درگذشت رئیس‌جمهور پیشین کشورمان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.

 رئیس‌جمهور سوریه در پیامش به مقام معظم رهبری گفت :«با غم و اندوه بزرگ خبر درگذشت آقای هاشمی رفسنجانی را دریافت کردیم. ایشان فردی وطن پرست بودند که برای خدمت به مردم ایران تلاش می کردند.»

وی در این پیام با اشاره به سابقه مبارزاتی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و شکنجه‌هایی که علیه وی توسط رژیم شاهنشاهی اعمال شده است و همچنین نقش وی در پیروزی انقلاب اسلامی در بخش دیگری از پیام خود افزود:‌ «من از طرف دولت و ملت سوریه به جنابعالی این درگذشت را تسلیت می گویم و شکی نیست که جمهوری اسلامی ایران قادر به غلبه بر ضایعه خواهد بود.  از خداوند طلب رحمت برای وی دارم و برای ملت ایران طلب صبر و شکیبایی.»

بشار اسد همچنین در پیامی دیگری برای همتای ایرانی خود در گذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفته است.

وی در این پیام بیان کرده است که هاشمی رفسنجانی وابستگی عمیقی به کشور و مردم خود داشت و در راستای موفقیت آن‌ها و حل مشکلات آن‌ها تلاش می‌کرد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.