حمله دیشب به فرودگاه فلوریدا سرآغازی بر نفوذ داعش در آمریکا در سال 2017 به شمار می رود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، وبگاه خبری هِوی (heavy) نیویورک در گزارشی نوشت: آیا داعش در پس تحریک «استبان سانتیاگو» فرد مسلحی که شب گذشته پنج نفر را در فرودگاه «فورت لادرداله» در ایالت «فلوریدا» کشت، بوده است.

فورت لادرداله شهری کوچک در 45 کیلومتری شمال شهر «میامی» است.

سی ان ان گزارش داد در این حمله پنج نفر کشته و شماری دیگر مجروح شده اند. به گفته «جورج ال. پیرو» رئیس اف بی آی شاخه میامی احتمال تروریستی بودن این حمله را رد نکرده است.

سانتیاگو 26 ساله و متولد ایالت «نیوجرسی» آمریکا از کهنه سربازان آمریکایی است که قبلا به اف بی آی گفته بوده که او به دستور سازمان سیا مجبور به جنگ برای داعش است.

شماری از مقامات به رسانه‌ های آمریکایی گفته ‌اند وی به دلیل ابتلا به اختلالات روانی تحت درمان قرار داشته است.

خویشاوندان «سانتیاگو» هم موضوع بیماری وی را تأیید کرده ‌اند. گزارش‌ های اولیه رسانه‌ های آمریکا ادعا می‌ کردند که او با یکی از پروازهای کانادا وارد فرودگاه فلوریدا شده است. با وجود این، کانادا این گزارش‌ ها را رد کرد.

اطلاعات بعدی نشان داد که وی پنجشنبه شب از «انکوریج» در ایالت «آلاسکا» به سمت «میناپولیس» در ایالت «مینه سوتا» و سپس روز جمعه از فرودگاه این شهر به فرودگاه «فورت لادرداله» پرواز کرده است. وی بعد از تحویل چمدانش در این فرودگاه، در بخش تحویل بار شروع به تیراندازی کرده است.

در تصویر پایین استبان انگشت خود را در حالتی نشان داده که به گفته برخی کارشناسان از نمادهای داعش است. به گزارش فارن افرز، زمانی که یک عضو داعش انگشت خود را به این شکل به سمت راست نشانه می گیرد، می خواهد بگوید از اعضای این گروه تروریستی است.

بسیاری این حمله را بی شباهت به حمله تابستان 2016 به فرودگاه «آتاتورک» در ترکیه نمی دانند. در تاریخ 28 ژوئن، سه فرد انتحاری با حمله به این فرودگاه 45 نفر را کشته و بیش از 230 نفر را زخمی کردند. با این حال به گزارش سی ان ان، داعش هیچگاه رسما مسئولیت این حمله را برعهده نگرفت.

لازم به ذکر است که پس از تیراندازی جمعه کانال های داعش نام سانتیاگو را پیش از آنکه برخی شبکه های خبری نام او را منتشر کنند، می دانستند. یک سناتور آمریکایی نیز نام سانتیاگو را در برنامه ای زنده در شبکه «ام اس ان بی سی» اعلام کرد. مشخص نیست که آیا شبکه های داعش این نام را پیش از این سناتور اعلام کرده یا بعد از آن. سانتیاگو در حال حاضر در زندان به سر می برد.

اگر داعش مسئولیت این حمله را بپذیرد، این دومین حمله داعش در سال جدید میلادی و پس از حمله به کلوب شبانه «رینا» در شهر «استانبول» ترکیه به شمار می رود. در این حمله فردی که لباس بابا نوئل را بر تن داشت، در روز اول ژانویه یک مامور پلیس و یک فرد عادی را کشت و سپس وارد کلوب شد و همه را به رگبار بست و 39 تن را کشت.

پیش از آن در حمله به بازار کریسمس در شهر «برلین» آلمان، 12 تن کشته و 48 تن زخمی شدند.

با این حال آخرین حمله مرتبط با داعش در آمریکا در ماه نوامبر رخ داده بود؛ زمانی که «عبدالرزاق علی آرتان» یک مهاجر سومالیایی پس از به صدا در آوردن آژیر ساختمانی، خودروی خود را به سمت گروهی از مردم رانده و شماری را زیر گرفته بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.