در حالی بیش از 21 ماه از آغاز جنگ یمن می گذرد و مردم این کشور در اوضاع بسیار وخیمی به سر می برند که رسانه های غربی سخت در تلاش هستند مردم را از حقاق این جنگ بی اطلاع نگاه دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «ارش عمر جلال» در مطلبی در وبگاه کانترپانچ نوشت: دستکاری آگاهانه و هوشمندانه عادات و افکار مردم از عناصر مهم رسانه های غربی است.

در عصر «رسانه های شرکتی» که در آن 90 درصد از رسانه های آمریکایی به شش شرکت - جنرال الکتریک، نیوز کورپوریشن، دیزنی، ویاکام، تایم وارنر و سی بی اس - تعلق دارند، درک این موضوع دشوار نیست که چگونه ذهنیت مردم توسط دستور کار تعداد کمی از شرکت ها و در نهایت توسط کسانی که آنها را اداره می کنند، مدیریت می شود. به خصوص اکنون که عصر «روزنامه نگاران تکرار اخبار» است و اکثریت روزنامه نگاران جریان اصلی در سراسر جهان به سادگی  روایت های به تصویر کشیده شده توسط رسانه های قدرتمند جهان، یعنی رسانه های غربی (آمریکایی) را بدون بررسی صحت و سقم آنها تکرار می کنند.

هنگامی که چنین قدرتی به دست شماری از افراد داده می شود، شما هم به طور منظم در جریان روایت های گلچین شده ای قرار خواهید گرفت که توسط رسانه ها گزارش می شوند. و برخی از داستان ها را هرگز نمی شنوید. پس آن روایت هایی که ارزش دارند اما هیچگاه تحت پوشش قرار نمی گیرند، چه می شوند؟

یکی از روایت های جهانی که به شکل مجرمانه ای کمتر در مورد آن در رسانه ها گزارش داده می شود، جنگی است که پادشاهی عربستان سعودی در یمن به راه انداخته است. «رز دلانی» یک روزنامه نگار در تاریخ 2 سپتامبر 2016 برای خبرگزاری اینترپرس سرویس نوشت که «گرانش مطلق جنگ یمن» باید آتش فریاد جهانی برای عدالت خواهی را برافروزد. با این حال، تا زمانی که مردم در جهل نگاه داشته می شوند، درخواست های جهانی کمی برای پایان دادن به این جنگ می تواند مطرح شود.

من مقاله دیگری را در مورد جنگ یمن با عنوان «تراژدی در یمن» نوشته ام که در تاریخ 29 اوت سال 2016 توسط روزنامه «دیلی استار» منتشر شد. در این مقاله همچنین آمار و ارقامی از حجم بالایی از سلاح هایی که توسط آمریکا و انگلیس به عربستان سعودی ارسال می شود و علیه مردم بی گناه یمن استفاده می شود، منتشر شده است. اما آنچه که من می خواهم در حال حاضر آن را برجسته کنم، این واقعیت است که هیچ یک از حملات هوایی عربستان بدون کمک آمریکا و انگلیس امکان پذیر نیست زیرا عربستان سعودی هیچ وسیله ای برای سوخت گیری مجدد جنگنده های خود در میانه آسمان در اختیار ندارد. برای آسیب رساندن به این قابلیت ابتدا باید مردم آمریکا را در جریان واقعیت ها در مورد یمن قرار داد. بنابراین درک اینکه چرا رسانه های آمریکایی حقایق را پوشش نمی دهند کار دشواری نیست.

«عبد ربه منصور هادی» رئیس‌ جمهور مستعفی یمن طرح صلح سازمان ملل متحد برای پایان دادن به جنگ 21 ماهه در یمن را رد کرده ‌است. براساس این طرح، هادی می‌ بایست قدرت را به معاون رئیس ‎جمهور واگذار کند تا وی نخست‎ وزیر جدید را منصوب و یک دولت تشکیل دهد. این در حالی است که اوضاع انسانی در یمن مساعد نیست. «استیون اوبراین» معاون امور بشردوستانه دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد: یمن یک گام با گرسنگی فاصله دارد و اوضاع این کشور در آستانه فروپاشی قرار دارد.

نهادهای امدادرسان سازمان ملل اعلام کرده ‌اند حدود 1.5 میلیون کودک یمن دچار سوء تغذیه و نیمی از مردم این کشور گرسنه هستند.

سخنگوی برنامه جهانی غذا نیز اوضاع انسانی در یمن را وخیم دانست و با اشاره به گرسنگی مادران و کودکان در این کشور گفت: «در قرن بیست و یکم مشاهده چنین وضعیتی واقعا تکان‌ دهنده است».

ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در تجاوز به یمن به کرات مدارس، بیمارستان‎ ها، مناطق مسکونی، جاده‌ ها، بازارها و اردوگاه ‌های پناهجویان را بمباران و از تسلیحات ممنوعه همچون بمب‌ های خوشه‌ ای استفاده کرده‌ است.

بنابر اعلام سازمان ملل، بیشتر قربانیان حملات عربستان غیرنظامی بوده‌ اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.