نمایش قوی برای حزب حاکم عدالت و توسعه با محوریت اردوغان، احتمالاً عزم او را برای ایجاد یک قانون اساسی جدید سخت تر می کند ، قانون اساسی که ارزش های محافظه کارانه او را منعکس کرده و به او اجازه می دهد تا پس از سال 2028، یعنی زمانی که پایان دوره کنونی او است به حکومت ادامه دهد

به گزارش جماران، از صبح یکشنبه ۱۲ فروردین ( امروز ) هشتاد و یک استان ترکیه شاهد رای گیری رای‌گیری برای انتخابات شهرداری‌های این کشور هستند.  حزب حاکم «عدالت و توسعه» به دنبال جبران شکست غافلگیرانه در انتخابات قبلی در دو شهر استانبول و آنکارا است.

به گزارش رسانه ها، شعبه‌های اخذ رای در استان‌های مختلف از ساعت هفت یا هشت صبح باز شده و تا ساعت ۱۶ یا ۱۷ به فعالیت خود ادامه می‌دهند. انتظار می‌رود که نتایج اولیه انتخابات تا ساعت ۲۲ امشب اعلام شود.  شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرده که در انتخابات روز یکشنبه حدود ۱۱ میلیون نفر واجد حق رای هستند. نرخ مشارکت در انتخابات سراسری و محلی در ترکیه معمولا بالا است. تحلیلگران این انتخابات را محکی برای سنجش میزان حمایت از رجب طیب اردوغان و تداوم حضور اپوزیسیون می‌دانند.

 صندلی که سکوی پرتاب به ریاست جمهوری است

به گزارش رویترز در انتخابات غافلگیرکننده ۲۰۱۹ نامزدهای «حزب جمهوریخواه خلق» (CHP) حزب اصلی اپوزیسیون، توانستند در چندین شهر از جمله استانبول و آنکارا به بیش از دو دهه زمامداری «حزب عدالت و توسعه» و اسلافش پایان دهند.در استانبول اکرم امام‌اوغلو به پیروزی رسید. او اکنون پس از پنج سال باید در انتخابات روز یکشنبه با مراد کوروم از حزب «عدالت و توسعه»، و البته چند نامزد دیگر رقابت کند.

رجب طیب اردوغان در سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ شهردار استانبول بود و فعالیت سیاسی او عملا از این مقام آغاز شد. به نوشته رویترز، اکرم امام‌اوغلو در صورت پیروزی دوباره در انتخابات استانبول به احتمال زیاد نامزد انتخابات ریاست جمهوری بعدی خواهد شد. بنابر این گزارش، شکست او نیز می‌تواند اپوزیسیون ترکیه را با آشفتگی بیشتری همراه کند.

استانبول جمعیتی بیش از ۱۶ میلیون نفر را در خود جای داده و بیش از یک‌چهارم تولید ناخالص داخلی ترکیه را تامین می‌کند. بودجه شهرداری استانبول بالغ بر ۵۱۸ میلیارد لیر است که فاصله‌ای نجومی با بودجه سایر شهرها و استان‌ها دارد؛ دومین بودجه از آن آنکارا، پایتخت ترکیه، به مبلغ ۹۲ میلیارد لیر است.

به گزارش رویترز، رجب طیب اردوغان که بیش از دو دهه است قدرت را در ترکیه در دست دارد در هفته‌های اخیر مبارزات انتخاباتی گسترده‌ای برای حزب خود انجام داده است. پیروزی حزب رجب طیب اردوغان در استانبول و آنکارا باعث خواهد شد که او تغییر قانون اساسی را که به تداوم زمامداری او کمک کند جدی‌تر پی خواهد رفت. بر اساس قانون اساسی فعلی ترکیه، ریاست جمهوری محدود به دو دوره است و زمامداری رجب طیب اردوغان در سال ۲۰۲۸ به پایان می‌رسد.

به گزارش دویچه وله،  اگرچه اردوغان مراد کوروم، وزیر سابق محیط زیست و شهرسازی خود را برای شرکت در انتخابات شهرداری استانبول نامزد کرده، اما از دید ناظران، رقابت تا حد زیادی بین امام اوغلو و اردوغان است. پیش از این اردوغان بارها اشاره کرده بود که این انتخابات شهرداری‌های ترکیه، آخرین حضور او در عرصه انتخاباتی خواهد بود. اگرچه او هنوز نام جانشین آینده خود را اعلام نکرده، با این‌حال بسیاری از منتقدان به اتمام دوره اردوغان باور ندارند. از نظر آن‌ها اردوغان می‌تواند از پیروزی در استانبول برای تحکیم قدرت خود هم در سطح ملی و هم در سطح محلی، تلاش کند دوباره قانون اساسی این کشور را تغییر دهد تا بتواند برای یک دوره دیگر در کرسی قدرت باقی بماند.

در آنکارا نیز رقابت شدیدی بین منصور یافاش از حزب جمهوریخواه خلق و تورگوت آلتینوک از حزب عدالت و توسعه دیده می‌شود. بر اساس نظرسنجی‌ها، منصور یافاش که شهردار فعلی آنکارا است مقام خود را حفظ خواهد کرد. علاوه بر استانبول و آنکارا، انتخابات در سه شهر آنتالیا، بورسا و آدانا که در حال حاضر در دست اپوزیسیون است نیز رقابتی است.

الجزیره در گزارشی درباره انتخابات شهرداری ها در ترکیه می نویسد:  اورن بالتا، استاد علوم سیاسی در دانشگاه اوزیگین ترکیه به ما درباره این انتخابات می گوید:  «برنده شدن در  شهرهای بزرگ بیشتر یک معامله برای مخالفان است، اما همچنین به معنای دسترسی به منابع مالی خارجی، داشتن پیوندهای فراملی با بازیگران اقتصادی و سیاسی هم خواهد بود. اگر شما در حال اداره یک شهر بزرگ جهانی هستید، به این معنی است که در صحنه بین المللی دیده شده اید.

نمایش قوی برای حزب حاکم عدالت و توسعه با محوریت اردوغان، احتمالاً عزم او را برای ایجاد یک قانون اساسی جدید سخت تر می کند ،  قانون اساسی که ارزش های محافظه کارانه او را منعکس کرده و به او اجازه می دهد تا پس از سال 2028، یعنی زمانی که پایان دوره کنونی او است به حکومت ادامه دهد. برای اپوزیسیون که پس از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی سال گذشته دچار اختلاف و تضعیف شده‌ حفظ استانبول و آنکارا یک گام تقویتی فوق‌العاده و کمک به بسیج مجدد حامیان خواهد بود.

مشارکت به طور سنتی در ترکیه بالا است اما این بار رای گیری در شرایط بحرانی اقتصادی برای بسیاری از مردم این کشور صورت می گیرد. ناظران می گویند که حامیان سرخورده اپوزیسیون میل چندانی به شرکت در انتخابات ندارند چرا که نسبت به توانایی برای تغییر اوضاع مردد هستند.  در همین حال، حامیان حزب حاکم نیز می‌توانند در اعتراض به رکود اقتصادی که بسیاری را برای پرداخت هزینه‌های غذا، آب و برق و اجاره بها با مشکل مواجه کرده است، پای صندوق‌های رای نروند. وزیر کشور ترکیه اعلام کرده که حدود 594,000 پرسنل امنیتی در سراسر کشور در حال انجام وظیفه خواهند بود تا اطمینان حاصل شود که رای گیری بدون مشکل برگزار می شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.