از زمانی که روسیه جنگ تمام عیار علیه اوکراین آغاز کرد، روابطش با کشورهای غربی به پایین‌ترین حد خود رسیده است، هرچند پوتین این هفته اعلام کرد که مسکو «قصد ندارد تهاجمی» را علیه کشورهای عضو ناتو آغاز کند.

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، «دونالد توسک» نخست وزیر لهستان و رئیس پیشین شورای اروپا می‌گوید که اروپا وارد «دوران پیش از جنگ» شده است و اگر اوکراین از روسیه شکست بخورد، هیچ کس در این قاره نمی‌تواند احساس امنیت کند.

آقای توسک با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین به رسانه‌های اروپایی گفت: «من نمی‌خواهم کسی را بترسانم، اما جنگ دیگر مفهومی در گذشته نیست، بلکه واقعی است که حدود دو سال پیش شروع شده است».

وی در حالی این اظهارات را بیان کرد که روسیه حملات موشکی جدیدی را علیه اوکراین آغاز کرده است.

نیروی هوایی اوکراین در روزهای گذشته اعلام کرد که ۵۸ پهپاد و ۲۶ موشک را که از سوی روسیه شلیک شده بود سرنگون کرده است. به گفته دنیس شمیهال، نخست وزیر اوکراین طی حملات اخیر زیرساخت‌های انرژی این کشور در شش منطقه، در غرب، مرکز و شرق کشور آسیب دیده است.

آقای توسک، رئیس سابق شورای اروپا گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه پیش از این بدون هیچ مدرکی، اوکراین را مسئول حمله تروریستی به تالار شهر کراکوس مسکو دانسته، بدیهی است که روسیه نیاز دارد «حملات خشونت آمیز فزاینده به اهداف غیرنظامی در اوکراین» را توجیه کند.

وی خاطرنشان کرد که روسیه اوایل این هفته برای اولین بار با موشک‌های مافوق صوت به کی‌یف حمله کرده است.

نخست وزیر لهستان گفت کشورش در حال حاضر ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف مسائل دفاعی می‌کند و دیگر کشورهای اروپایی نیز باید حداقل ۲ درصد از تولید اقتصادی خود را صرف این مسئله بکنند.

از زمانی که روسیه جنگ تمام عیار علیه اوکراین آغاز کرد، روابطش با کشورهای غربی به پایین‌ترین حد خود رسیده است، هرچند پوتین این هفته اعلام کرد که مسکو «قصد ندارد تهاجمی» را علیه کشورهای عضو ناتو آغاز کند.

آقای پوتین گفته است که «شایعه» حمله کشورش به لهستان، کشورهای بالتیک و جمهوری چک «مزخرف» است. با این حال هشدار داد که اگر اوکراین از جنگنده‌های «F-16 » استفاده کند، نیروهای روس حتما آنها را سرنگون خواهند کرد.

این اولین باری نیست که آقای توسک درباره ورود اروپا به دوران پیش از جنگ هشدار می‌دهد. او در اوایل ماه جاری پیامی مشابه به رهبران راست میانه در اروپا داد.

او با درخواست کمک فوری نظامی برای اوکراین، درباره جنگ هشدار داد و گفت: «ما در بحرانی ترین لحظه از زمان پایان جنگ جهانی دوم، زندگی می‌کنیم.»

نخست وزیر لهستان به خبرنگاران گفته است که آنچه شرایط را نگران‌کننده‌تر می‌کند، این است که «به معنای واقعی کلمه وقوع هر اتفاقی ممکن است.»

آقای توسک اذعان کرد :«می‌دانم که به نظر ویرانگر به نظر می‌رسد، به ویژه برای افراد نسل جوان، اما ما باید از نظر ذهنی به شروع یک دوره جدید عادت کنیم. دوران قبل از جنگ.»

این در حالی است که سرویس‌ امنیتی لهستان روز پنج‌شنبه اعلام کرد که با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی که برای روسیه فعالیت می‌کردند را شناسایی و منهدم کرده است.

یاک دوبرزینسکی، سخنگوی سرویس امنیتی لهستان گفت: «آژانس امنیت داخلی به عنوان بخشی از تحقیقات درباره فعالیت‌های جاسوسی روسیه علیه کشورها و نهادهای اتحادیه اروپا، فعالیت‌هایی را انجام داده است.»

او همچنین افزود که سرویس‌های امنیتی در ورشو و شهر تیچی در جنوب این کشور افرادی را که با این شبکه همکاری داشتند را شناسایی و بازجویی کرده است.

آقای دوبرزینسکی گفته است این شبکه جاسوسی در راستای «اهداف سیاست خارجی» کرملین عمل می‌کرده و «تضعیف موقعیت لهستان در صحنه جهانی، بی‌اعتبار کردن اوکراین و سازمان‌های اتحادیه اروپا از جمله اهدافی بوده که دنبال می‌کرده است.

او در ادامه افزود که این عملیات با تحقیق از یک شهروند لهستانی متهم به جاسوسی برای روسیه آغاز شد.

در این بیانیه آمده است که این مرد به پارلمان لهستان و اتحادیه اروپا رفت و آمد می‌کرد و وظایفی را که دستگاه‌های اطلاعاتی روسیه به او محول کرده بودند را اجرا می‌کرد.

آژانس امنیتی لهستان هویت این مرد را فاش نکرد اما گفته که وظایف او شامل «فعالیت تبلیغاتی، انتشار اطلاعات نادرست و ایجاد تحریک سیاسی» بوده است.

دو روز پیش نیز مقامات جمهوری چک با اعلام این خبر گفتند که یک شبکه جاسوسی تحت حمایت مالی روسیه را منهدم کردند.

آن‌‌‌ها اذعان کردند که این گروه از سایت خبری صدای اروپا، مستقر در پراگ برای انتشار اطلاعات استفاده می‌کرد. گفته می‌شود که این گروه با انتشار اطلاعاتی در این سایت خبری به دنبال منصرف کردن اتحادیه اروپا از ارسال کمک به اوکراین بود.

دولت چک، صدای اروپا، ویکتور مدودچوک و آرتم مارچفسکی که هر دو سیاستمدار اوکراینی طرفدار کرملین هستند را در رابطه با فعالیت‌های این شبکه به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

روزنامه «دنیک ان» گزارش داده است که این سایت خبری اظهارات سیاستمدارانی را منتشر کرده است که خواستار توقف کمک اتحادیه اروپا به اوکراین شده بودند.

به نوشته این روزنامه تعدادی از سیاستمداران اروپایی که با سایت خبری «صدای اروپا» همکار می‌کردند از روسیه پول می‌گرفتند. در برخی موارد، مبلغ پرداخت‌شده برای کمپین‌های انتخاباتی آنها استفاده می‌شده است.

دنیک ان به نقل از یک منبع وزارت خارجه چک گفت که این پرداخت ها سیاستمدارانی از بلژیک، فرانسه، آلمان، مجارستان، هلند و لهستان را هدف قرار داده است.

این روزنامه به نقل از یک منبع در وزارت خارجه چک می‌نویسد که مبالغ پرداخت‌‌شده توسط روسیه بر سیاستمدارانی از کشورهای آلمان، بلژیک، فرانسه، مجارستان، هلند و لهستان تأثیر گذاشته است.

 

پوتین: روسیه به ناتو حمله نخواهد کرد؛ اما جنگنده‌های اف۱۶ را هرکجا که باشند سرنگون می‌کند

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه اواخر روز چهارشنبه گفت که مسکو هیچ برنامه‌ای برای حمله به هیچ کدام از کشورهای عضو ناتو ندارد و به لهستان، کشورهای بالتیک یا جمهوری چک حمله نخواهد کرد، اما اگر غرب، جنگنده‌های اف‌۱۶ را در اختیار اوکراین قرار دهد، نیروهای روسی حتما آنها را سرنگون خواهند کرد.

حمله روسیه به اوکراین از فوریه ۲۰۲۲، عمیق‌ترین بحران را در روابط روسیه با غرب از زمان بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ ایجاد کرده است. 

پوتین در دیدار با خلبانان نیروهای هوایی روسیه گفت که ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ به سمت شرق و به سمت روسیه گسترش یافته است، با این حال، مسکو هیچ برنامه‌ای برای حمله به کشورهای عضو ناتو ندارد.

براساس بیانیه کاخ کرملین که روز پنجشنبه منتشر شد، پوتین گفت: «ما قصد حمله به هیچ کدام از این کشورها را نداریم. این تفکر که ما به کشورهای دیگر حمله می‌کنیم کاملا بی‌معنی است. کشورهای لهستان، کشورهای بالتیک و چک هم ترسیده‌اند.»

کرملین ایالات متحده را متهم به جنگ با روسیه از طریق حمایت از اوکراین با پول، سلاح و اطلاعات کرده و معتقد است که روابط با واشنگتن هیچ وقت بدتر از این نبوده است. 

پوتین در پاسخ به سوالی درباره جنگنده‌های اف‌۱۶ که غرب قول ارسالش به اوکراین را داده گفت چنین هواپیماهایی وضعیت اوکراین ار تغییر نمی‌دهند. 

او ادامه داد: «همانطور که امروز تانک‌ها، خودروهای زرهی و سایر تجهیزات از جمله پرتابگرهای موشکی متعدد را نابود می‌کنیم، این هواپیماها را هم سرنگون خواهیم کرد.»

پوتین گفت که اف‌۱۶ همچنین می‌توانند سلاح هسته‌ای با خود حمل کنند. او همچنین افزود: «البته اگر این جنگنده‌ها از فرودگاه‌های کشورهای ثالث پرواز کنند، آنها در هر کجا که باشند، به اهداف مشروع ما تبدیل خواهند شد.»

اظهارات پوتین به دنبال اظهارات دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین مبنی بر اینکه این جنگنده‌ها باید در ماه‌های آینده به اوکراین برسند، مطرح شد. 

اوکراین که بیش از دو سال است در جنگ با روسیه سپری می‌کند، ماه‌هاست به دنبال دریافت جنگنده‌های اف‌۱۶ است. 

بلژیک، دانمارک، نروژ و هلند از جمله کشورهایی هستند که متعهد شده‌اند اف‌۱۶ به اوکراین تحویل بدهند. همچنین ائتلافی از کشورها قول داده‌اند به آموزش خلبانان اوکراین در استفاده از این جنگنده‌ها کمک کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.