دولت سوئیس می‌گوید انتظار می‌رود تولیدکنندگان ماشین‌آلات، اقلام لوکس مانند ساعت‌ها و حمل‌ونقل سوئیسی از این توافق نفع ببرند.

به گزارش جماران،  هند روز یکشنبه یک پیمان تجارت آزاد با گروهی از کشورهای اروپایی - سوئیس، نروژ، ایسلند و لیختن اشتاین - امضا کرد که متعهد به کاهش تعرفه ها هستند، در حالی که دهلی نو 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری در 15 سال آینده دریافت می کند. هند و اعضای انجمن تجارت آزاد اروپا (EFTA)   21 دور مذاکره در طول 16 سال برای دستیابی به توافقنامه تجارت و سرمایه گذاری گسترده برگزار کردند . این قرارداد طی 15 سال باعث ایجاد 1 میلیون شغل در این کشور جنوب آسیا خواهدشد. رویترز در گزارشی از جزئیات این توافق می نویسد:

تقویت تجارت، سرمایه گذاری

هند انتظار دارد که این پیمان پس از توافق این کشور با امارات متحده عربی و استرالیا، صادرات دارو، پوشاک، مواد شیمیایی و ماشین آلات را افزایش دهد و در عین حال سرمایه گذاری در خودرو، فرآوری مواد غذایی، راه آهن و بخش مالی را جذب کند. وزارت تجارت هند تخمین می زند که هند پنجمین شریک تجاری بزرگ انجمن تجارت آزاد اروپا پس از اتحادیه اروپا، ایالات متحده، بریتانیا و چین است و مجموع تجارت دو طرفه آنها در سال 2023 به 25 میلیارد دلار رسیده است. صادرات هند به EFTA بالغ بر 2.8 میلیارد دلار و واردات آن حدود 22 میلیارد دلار در آن دوره بوده است. کشورهای EFTA با جمعیتی بالغ بر 13 میلیون نفر و مجموع تولید ناخالص داخلی بیش از 1 تریلیون دلار، نهمین تاجر بزرگ کالا در جهان و پنجمین کشور بزرگ در خدمات تجاری هستند.

بهره مندی شرکت های سوئیسی

دولت سوئیس می‌گوید انتظار می‌رود تولیدکنندگان ماشین‌آلات، اقلام لوکس مانند ساعت‌ها و حمل‌ونقل سوئیسی از این توافق نفع ببرند. هند از شرکت های حمل و نقل سوئیسی برای سرمایه گذاری در راه آهن دعوت کرده است. این پیمان به کشورهای EFTA این فرصت را می دهد تا مواد غذایی و نوشیدنی های فرآوری شده، ماشین آلات الکتریکی و سایر محصولات مهندسی را به بازار بالقوه 1.4 میلیارد نفری هند با تعرفه های کمتر صادر کنند. صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی در این انجمن تجاری نیز می‌تواند از این توافق سود ببرد.

روابط هند و سوئیس

هند امیدوار است که این پیمان روابط تجاری با سوئیس را بهبود بخشد. هند چهارمین شریک تجاری بزرگ سوئیس در آسیا و بزرگترین شریک تجاری این کشور در جنوب آسیا است. بیش از 300 شرکت سوئیسی مانند  Nestle، Holcim، Sulzer  و  Novartis، به غیر از بانک هایی مانند UBS در هند فعالیت می کنند، در حالی که شرکت های اصلی فناوری اطلاعات هند TCS، Infosys  و HCL در سوئیس کار می کنند.

مذاکرات سخت

دولت نخست وزیر نارندرا مودی اغلب از دولت های قبلی به دلیل به خطر انداختن منافع صنعت داخلی در پیمان های تجاری انتقاد کرده و به آرامی در جستجوی تعهد قاطع از طرف مقابل برای افزایش سرمایه گذاری ها حرکت کرده است. گفت‌وگوها درباره پیمان‌های تجاری سال‌ها با بریتانیا، اتحادیه اروپا و دیگر شرکا ادامه داشت.

محدودیت های توافق

«ابتکار تحقیقات تجارت جهانی»، یک اتاق فکر مستقر در دهلی نو، در گزارشی می گوید که سیاست سوئیس مبنی بر ورود بدون تعرفه برای همه کالاهای صنعتی از هر کشور، که از اول ژانویه اعمال می شود، بر منافع شرکت های هندی تأثیر خواهد گذاشت. تحلیلگران هشدار دادند که هند احتمالاً همچنان با مشکلاتی در صادرات محصولات کشاورزی به سوئیس به دلیل شبکه پیچیده تعرفه ها، استانداردهای کیفیت و الزامات تأیید مواجه خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی اروپا هند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.