مصر که قبلاً زیر بار چالش‌های اقتصادی قابل توجهی قرار داشت، اکنون در نتیجه جنگ جاری در غزه با فشار بیشتری روبرو است.

به گزارش جماران، درگیری بین اسرائیل و حماس در نوار غزه پیامدهای اقتصادی جدی برای مصر دارد و بر وضعیت ناپایدار اقتصاد این کشور افزوده است. مصر که قبلاً زیر بار چالش‌های اقتصادی قابل توجهی قرار داشت، اکنون در نتیجه جنگ جاری در غزه با فشار بیشتری روبرو است.

به گزارش رسانه ها، یکی از بخش های اصلی که به شدت تحت تاثیر این درگیری قرار گرفته، گردشگری است. مصر که به خاطر مکان‌های تاریخی از شهرت جهانی برخوردار است ، به شدت به گردشگری به عنوان منبع اصلی درآمد خود متکی است. قبل از تشدید خصومت‌ها میان حماس و رژیم اسرائیل ، بخش گردشگری مصر نشانه‌هایی از بهبودی از اثرات همه‌گیری کرونا را نشان می‌داد. با این حال، نزدیکی درگیری به مرزهای مصر، به ویژه در منطقه شبه جزیره سینا، گردشگران را از سفر به مصر برحذر داشته و منجر به کاهش شدید رزرو هتل ها در این کشور شده است.

برآوردهای اولیه حاکی از کاهش قابل توجه گردشگری در مصر است، اولین شاخص ها حاکی از کاهش 25 درصدی رزروها از نوامبر است. اگر درگیری ادامه یابد، این روند احتمالاً ادامه خواهد یافت و درآمد گردشگری مصر را بیش از پیش کاهش خواهد داد.

علاوه بر این، اختلال در کانال سوئز ضربه مهمی به اقتصاد مصر وارد کرد. این کانال که یک آبراه حیاتی برای تجارت جهانی است، منبع اصلی درآمد مصر از عوارض و هزینه ها است. با این حال، درگیری در غزه منجر به افزایش نگرانی‌های امنیتی در منطقه شده و برخی از شرکت‌های کشتیرانی را وادار کرده که کشتی‌های خود را از مسیر کانال منحرف کنند.

این انحراف منجر به کاهش قابل توجه درآمدهای کانال سوئز شده است، به طوری که درآمدها در 40 روز اول سال نو میلادی 11 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. با ادامه درگیری ها، انتظار می رود این خسارات افزایش یابد و اقتصاد مصر را تحت فشار قرار دهد. در سال مالی 2022-2023 کانال سوئز 9.4 میلیارد دلار درآمد برای مصر به ارمغان آورد. در 11 روز اول سال جاری، درآمد کانال سوئز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 40 درصد کاهش یافته است.

علاوه بر این، جنگ عملکرد بخش گاز مصر را مختل کرد که پیامدهای اقتصادی آن برای این کشور بسیار زیاد است. مصر نقش کلیدی در بازار گاز منطقه ای ایفا می کند و دارای تاسیسات مایع سازی است و به عنوان یک مرکز ترانزیتی برای صادرات گاز عمل می کند. با این حال، این درگیری منجر به کاهش قابل توجه صادرات گاز از مصر شد.

اختلال های به وجود آمده در اقتصاد مصر از گردشگری تا صادرات گاز  بر وابستگی اقتصادی مصر به ثبات منطقه و آسیب پذیری آن در برابر تنش های ژئوپلیتیکی تأکید کرد. جنگ بین رژیم اسرائیل و حماس منجر به عواقب اقتصادی شدیدی برای مصر شده است که چالش‌های موجود را تشدید کرده و تلاش‌های بهبود و ثبات را تضعیف کرده است. با ادامه درگیری، مصر با فشارهای اقتصادی فزاینده ای به ویژه در بخش های کلیدی مانند گردشگری، حمل و نقل و انرژی مواجه است.

الجزیره در گزارشی در این باره می نویسد:  ماه گذشته، جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده، با محمد معیت، وزیر دارایی مصر در واشنگتن دیدار کرد تا بر تعهد حمایت ایالات متحده از اقتصاد و اصلاحات در مصر تاکید کند.

در همان زمان، بحث هایی در مورد افزایش وام 3 میلیارد دلاری مصر با صندوق بین المللی پول (IMF) برای کمک به این کشور برای مقابله با جنگ غزه و بحران امنیتی دریای سرخ وجود داشت. عناصر اصلی بسته اصلاحات اقتصادی شامل فروش سهام دولت مصر در ده‌ها شرکت دولتی، کاهش یارانه‌ها، حرکت به سمت نرخ ارز انعطاف‌پذیر و شفاف‌تر کردن نقش ارتش در اقتصاد ملی است.

با این حال، تحلیلگران هشدار می‌دهند که جنگ غزه و بحران امنیتی دریای سرخ در پی شوک‌های ژئوپلیتیکی ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین در دو سال پیش، احتمالا مقامات مصری را نسبت به اجرای برخی اصلاحات اقتصادی بی‌میل تر خواهد کرد.

رایان بول، تحلیلگر خاورمیانه و شمال آفریقا در شرکت اطلاعات ریسک RANE، گفت که صندوق بین المللی پول باید فشارهای متعددی را که سیاست گذاران مصری با آن مواجه هستند در هنگام طرح مطالبات از آنها در نظر بگیرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.