در حالی که گمانه زنی های بسیاری درباره اهداف مصر از این ساخت و سازهای جدید مطرح است اما نباید فراموش کرد که مقام های مصری حداقل در ملاعام اعلام کرده اند که باز کردن مرز مشترک با غزه خط قرمز آنها است.

به گزارش جماران، قریب به شش ماه پس از آغاز جنگ در غزه، تلاش بازیگران متفاوت منطقه ای و فرامنطقه ای برای متوقف کردن ماشین جنگ رژیم اسرائیل ره به جایی نبرده است. در این پرونده، بازیگران جدیدی هم وارد شده و تلاش می کنند سهمی در پایان دادن به کشتار شهروندان غیرنظامی در غزه داشته باشند. در میان میانجی های قدیمی علامت سوال های بسیاری درباره نقش مصر در این بازه زمانی به وجود آمده است. اینکه قاهره تا چه اندازه توانسته نقش قدیمی خود را بازی کند و یا مجموعه ای از مشکلات داخلی بخصوص در حوزه اقتصاد عملا دولت مصر را برای کمک بیشتر به مردم آواره غزه محتاط کرده است.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که مصر پس از اعلام اسرائیل در مورد حمله زمینی برنامه‌ریزی‌شده به رفح در جنوب نوار غزه، یک محوطه دیواری ساخته و بیش از ۶ مایل مربع از زمین‌ها را در استان سینا شمالی پاکسازی کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل مدعی است که حمله به رفح که بیش از یک میلیون فلسطینی در آن پناه گرفته اند، برای ریشه کن کردن نیروهای حماس مستقر در آنجا ضروری است. او در تازه ترین سخنانش تاکید کرد که  حمله تمام عیار به رفح بدون توجه به نتیجه مذاکرات آتش بس موقت یا همان توقف بشردوستانه جنگ ادامه خواهد داشت.

به نظر می رسد آخرین تصاویر ماهواره ای منتشر شده ، ساخت و ساز در حال انجام در امتداد مرز مصر با غزه را نشان می دهد. فارن پالیسی در این باره می نویسد:  گزارش دیگری از سوی بنیاد حقوق بشر سینا حاکی از آن است که محوطه ای با دیوارهای سیمانی به ارتفاع 23 فوت - که از روستای گز ابوواد در جنوب رفح شروع می شود و به سمت شمال تا سواحل مدیترانه می رود - در امتداد مرز رفح ساخته شده است. . وال استریت ژورنال به نقل از مقامات مصری که نامشان فاش نشده ، تخمین زده است که این منطقه به تنهایی می تواند بیش از 100000 نفر را در خود جای دهد.

در حالی که گمانه زنی های بسیاری درباره اهداف مصر از این ساخت و سازهای جدید مطرح است اما نباید فراموش کرد که مقام های مصری حداقل در ملاعام اعلام کرده اند که باز کردن مرز مشترک با غزه خط قرمز آنها است. این در حالی است که این منطقه تنها راه خروج آوارگان فلسطینی است که توسط اسرائیل هم کنترل نمی شود.  سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر گزارش های رسانه ها مبنی بر اینکه این محوطه محصور شده برای اسکان آوارگان فلسطینی بوده را تکذیب کرد.

شکری در این ماه گفت: «ما دائماً با تعمیر و نگهداری در مرز خود سر و کار داشته‌ایم، بنابراین فکر می‌کنم در حال نتیجه‌گیری سریع است که این فعالیت‌ها نشان دهنده چه سیاستی است.  قصد ما ارائه هیچ منطقه یا تأسیسات امن نیست، اما اگر شرایطی اضطراری به وجود بیاید ما باید انسانی برخورد کنیم و از غیرنظامیان بی گناه حمایت کنیم.  این نباید به عنوان پذیرش احتمالی کوچ اجباری فلسطینی ها تعبیر شود.»

علیرغم مخالفت علنی مصر، به نظر می رسد مصر از خود در برابر عواقب تشدید احتمالی حمله زمینی اسرائیل به رفح محافظت می کند. مقامات مصری می دانند که این امر به ناچار صدها هزار فلسطینی را از مرز به سیا فراری خواهد داد.

آیا کمپ دیوید در خطر است؟

در هفته‌های اخیر، دیپلمات‌های مصری ناشناس گفته‌اند که مصر می‌تواند معاهده صلح 1979 خود با اسرائیل را به دلیل حمله اسرائیل به رفح لغو کند.  دو دیپلمات غربی و یک مقام اسرائیلی به نیویورک تایمز گفتند که مصر هشدار داده که اگر اسرائیل ساکنان غزه را مجبور به ورود به سینا کند، این معاهده را تعلیق خواهد کرد.

مایکل وحید حنا، مدیر برنامه ایالات متحده در گروه بین المللی بحران، به فارین پالیسی می گوید تصور اینکه قاهره از این معاهده خارج شود، تقریباً غیرممکن است، با توجه به اینکه مصر به طور قابل توجهی از آن سود می برد. این توافق کمک های گسترده ای را از واشنگتن به قاهره و تبادل اطلاعات در مورد مبارزه با تروریسم در سینا به همراه داشته است. صادرات گاز تل آویو به مصر در سال گذشته حدود 25 درصد افزایش یافته است. وزیر خارجه مصر هم بر تعهد قاهره به حفظ معاهده تاکید کرده است.  مصر در موقعیتی نیست که چنین خطراتی را بپذیرد. دلیلی وجود دارد که مصر در ابتدا وارد یک معاهده صلح با اسرائیل شد.

وی با اشاره به جنگ‌های مکرر قبل از امضای قرارداد کمپ دیوید، افزود: درگیری با رژیم اسرائیل برای مصر ویران‌کننده بود. مصر برای نشان دادن مخالفت خود می تواند گام های کوچک تری مانند فراخواندن سفیر خود در اسرائیل یا کاهش روابط امنیتی خود بردارد.

نگرانی های امنیتی مصر

 یکی از نگرانی های امنیتی مصر این است که نیروهای حماس از خاک مصر به سرزمین های اشغالی حمله کنند.  عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر اکتبر گذشته گفت که در صورت تحقق سناریو کوچ اجباری فلسطینی ها این کشور به پایگاهی برای حملات به رژیم اسرائیل تبدیل خواهد شد. در آنصورت تل آویو حق دفاع از خود را خواهد داشت و به خاک مصر حمله خواهد کرد.

حماس شاخه ای از اخوان المسلمین است که مصر سال ها برای ریشه کنی آن مبارزه کرد. قاهره برای ریشه کنی اخوان در خاک خود به زور تعدادی از شهروندان این کشور را  جابه جا کرده  و هزاران خانه را در شبه جزیره سینا تخریب کرد تا بتواند این پیوندها را سست کند.  مصر همچنین تونل های حماس را به دلیل نگرانی از سرازیر شدن سلاح به غزه از خاک کشور خود ویران کرد.

مصر از مهاجرت آوارگان فلسطینی به شمال سینا، در زمانی که خود این کشور به دنبال کمک 5 میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول است، بیم دارد. اوضاع اقتصادی در مصر به گونه ای است که پیش بینی می شود این کشور به زودی شاهد چهارمین موج کاهش ارزش پول خود باشد ارزش پول مصر از سال 2022 تاکنون بیش از 70 درصد کاهش داشته است.

در چنین شرایطی قاهره نگران است که اسرائیل هرگز اجازه بازگشت فلسطینی ها را ندهد، زیرا جابجایی های قبلی فلسطینی ها به کشورهای عربی دائمی بوده و اسرائیل هرگز اجازه بازگشت دوباره آوارگان فلسطینی را نداده است. اخیرا متن یک پروژه مظالعاتی در وزارت اطلاعات رژیم اسرائیل به بیرون درز پیدا کرده که در آن انتقال جمعیت غزه به شهرهای چادری در سینا و ایجاد یک "منطقه امنیتی" برای جلوگیری از بازگشت فلسطینیان را پیشنهاد کرده است. مصر در حال حاضر میزبان حدود 9 میلیون پناهنده از آفریقا و خاورمیانه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی مصر جنگ غزه 2023
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.