تاکتیک های اوکراین نیز در حال تغییر است. حمله متقابل ژوئن گذشته مبتنی بر مانورهای مکانیزه و نیروی انسانی بود، اما هزینه‌های آن برای تسلیحات و جان افراد پس از سپتامبر ناپایدار بود.

به گزارش جماران، دو سال پس از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، الجزیره در گزارشی می نویسد که  هدف استراتژیک اوکراین در سال 2024 این است که روسیه جنگ  را در مسکو احساس کند.

به نظر می رسد که اوکراین منابع کمی برای انجام یک ضد حمله دیگر در اختیار دارد. اتحادیه اروپا کمک های نظامی خود را از 28 میلیارد یورو (30 میلیارد دلار) در دو سال گذشته به 21 میلیارد یورو (23 میلیارد دلار) تنها در سال جاری افزایش می دهد، اما این کمک ها هنوز برای جایگزینی کمک های نظامی ایالات متحده که در کنگره به بن بست خورده، کافی نیست.

فایننشال تایمز ماه گذشته گزارش داد که برخی مقامات آمریکایی از اوکراین خواسته اند تا در سال 2024 موضع دفاعی را حفظ کرده و قدرت خود را برای یک ضد حمله در سال آینده حفظ کند. مؤسسه مطالعات جنگ، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن، در انتقاد شدید از این توصیه نوشت: «عملیات دفاعی لزوماً به اوکراین فرصت‌های بیشتری برای تامین تجهیزات و گسترش ذخایر نمی‌دهد.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز یکشنبه گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: "ما معتقدیم که باید در میدان جنگ قوی تر شویم. ما نمی خواهیم هیچ فرمت مذاکره یا فرمول صلح توسط کشورهایی که امروز و در میدان جنگ با ما نیستند، به ما تحمیل شود."

بسیاری از کارشناسان معتقدند که اگر اوکراین بخواهد برای موقعیت چانه زنی بهتر بجنگد، حمله بهترین راه است.  ولینا چاکارووا، استراتژیست ژئوپلیتیک مستقر در وین، به الجزیره گفت: ما به سمت یک جنگ فرسایشی پیش می رویم که به نفع روسیه است. اوکراین یک حمله نظامی را آغاز خواهد کرد.

مقام های اوکراینی نیز در سخنان خود به این موضوع اشاره کرده اند.  رستم عمروف، وزیر دفاع، در هفته گذشته گفت: ما هر کاری ممکن و غیرممکن را انجام می دهیم تا پیشرفت کنیم.  طرح 2024 در حال حاضر وجود دارد. ما در مورد آن علنی صحبت نمی کنیم. طرح ما برای جنگ در این سال نه تنها امیدبخش است بلکه نتیجه هم خواهد داد.

هدف اوکراین هنوز هم بازگرداندن مرزهایی است که روسیه در سال 1991 به رسمیت شناخته بود که به معنای بیرون راندن نیروهای روسیه از چهار منطقه نیمه اشغالی - لوهانسک، دونتسک، زاپوریژیا و خرسون  و همچنین بازپس گیری کریمه است. یک نظرسنجی برای کنفرانس امنیتی مونیخ نشان داد که حداقل سه چهارم اوکراینی ها هنوز از همه این اهداف حمایت می کنند.

اما این اهداف چگونه حاصل خواهندشد.  با تغییر تاکتیک اما استراتژی ثابت. استراتژی ضد حمله سال گذشته تصرف ملیتوپول و رسیدن به دریای آزوف بود. اگر موفق می شد، این استراتژی کریمه، خرسون و بیشتر مناطق زاپوریژیا را آزاد می کرد و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را تحت فشار سیاسی عظیمی برای پایان دادن به جنگ قرار می داد.

ولینا چاکارووا، استراتژیست ژئوپلیتیک می گوید ضدحمله 2023 شکست خورد زیرا به تحویل تسلیحات از متحدان بستگی داشت. موسسه کیل برای اقتصاد جهانی، یک اندیشکده، می گوید که تعهدات تسلیحاتی در اگوست تا اکتبر سال گذشته 87 درصد کمتر از مدت مشابه در سال 2022، سال اول جنگ بود. این عامل تعیین‌کننده‌ای بود که منجر به هیچ پیشرفت مهمی در خط مقدم نشد.

در سال جاری، اوکراین قصد دارد تا حد امکان سلاح های خود را بسازد. تاکتیک های اوکراین نیز در حال تغییر است. حمله متقابل ژوئن گذشته مبتنی بر مانورهای مکانیزه و نیروی انسانی بود، اما هزینه‌های آن برای تسلیحات و جان افراد پس از سپتامبر ناپایدار بود. با این حال، تقریباً در همان زمان، اوکراین مجموعه‌ای از حملات دامنه‌دار را انجام داد که پایدارتر و از برخی جهات ویرانگرتر برای روسیه بود. در ماه مه کرملین را با هواپیماهای بدون سرنشین مورد حمله قرار داد و حملات بیشتری را در قلب مسکو دنبال کرد.

جید مک گلین، کارشناس روسیه در بخش مطالعات جنگ کالج کینگ لندن، به الجزیره گفت که این حملات حس باورنکردنی قرار گرفتن در موقعیت جنگی را برای آنها ایجاد کرد.  آنها کل منطقه وزارت دفاع یا منطقه ای که نخبگان سیاسی کرملین در آن زندگی می کنند را هدف قرار می دادند، بنابراین این یک سیگنال برای هر کسی در آن حلقه بود که «حتی شما در امان نیستید».

پهپادهای سطحی ساخت خود اوکراین و موشک های ارائه شده توسط بریتانیا و فرانسه از آن زمان به طور مکرر در آب های اطراف کریمه اصابت کرده و نیمی از ناوگان دریای سیاه روسیه را غرق کرده یا از کار انداخته اند.  اخیراً پهپادها زیرساخت های نفت و گاز را در خود روسیه هدف قرار داده اند که برای درآمد صادراتی آن حیاتی است. روزنامه روسی کومرسانت نوشت: پالایشگاه ها مجبور شدند تولید خود را در ژانویه نسبت به ژانویه 2023 چهار درصد کاهش دهند، دلیل آن آسیب های ناشی از پهپادهای اوکراینی بود.

زلنسکی اخیرا در سخنانی گفت: وظیفه ما در سال جاری نه تنها تقویت سپر آسمان و قابلیت‌های دوربرد اوکراین تا حد ممکن، بلکه تحمیل حداکثر خسارات سیستماتیک به روسیه است.  ما باید ثابت کنیم که می‌توانیم روسیه را از برتری هوایی، تأمین مالی تجاوزات و قدرت سیاسی‌اش محروم کنیم. این وظیفه ما در سال 2024 است.

نیروی انسانی و نگرانی های تاکتیکی

به نظر می رسد تاکید اوکراین بر جنگ از راه دور با استفاده محافظه کارانه تر از نیروی انسانی در سال 2024 همراه باشد. هنگامی که فرمانده نیروی زمینی الکساندر سیرسکی در سال جاری جایگزین والری زالوژنی به عنوان فرمانده کل شد، نگرانی در مورد بازگشت به تاکتیک های پرهزینه تر وجود داشت.

روری فینین، مورخ اوکراینی از دانشگاه کمبریج، به الجزیره گفت: او از  مکتب قدیمی شوروی است که به شدت توپخانه محور است و بیشتر مستعد وقف توده ها به جبهه است. همین مسئله نگرانی زیادی را در اوکراین ایجاد می کند.

با این حال، سیرسکی در 17 فوریه، زمانی که نیروهایش را از شهر تقریباً محاصره شده شرقی آودیوکا بیرون کشید، این فرضیه را که به دنبال استفاده از نیروی نظامی تا آخرین لحظه است رد کرد.  این سیاست جدید همچمنین معکوس کردن تاکتیک های او در باخموت بود، جایی که او به آنها دستور داده بود تا برای هر وجب از خاک اوکراین بجنگند.

اوکراین به عنوان بخشی از تلاش خود برای حفظ نیروی انسانی، قصد دارد امسال یک میلیون پهپاد کوتاه برد بسازد که می تواند بمب های کوچک را با دقت بالا در نزدیکی خط مقدم تحویل دهد، هدفی که کارشناسان به الجزیره گفته اند امکان پذیر است.

پوتین ضعیف می شود؟

اگر اوکراین در استراتژی جنگ از راه دور خود موفق شود چه تأثیری بر روسیه خواهد داشت؟ روسیه تاکنون موفق شده است از بسیاری از پیش بینی های وحشتناک جان سالم به در ببرد.  با وجود شورش سال گذشته توسط شرکت نظامی واگنر و اعتراضات ضد جنگ متعدد، پوتین سرنگون نشده است. روبل سقوط نکرد. روسیه تحریم ها را برای فروش نفت و خرید سلاح دور زد. با این حال، برخی از کارشناسان معتقدند که اثرات جنگ در حال انباشته شدن است.

مارک گالئوتی، مورخ بریتانیایی معتقد است که تبعات جنگ اوکراین برای روسیه امسال خود را نشان خواهد داد. او می گوید:  افزایش بدهی خانوارها، کم شدن کیفیت خدمات عمومی و سرخوردگی عمومی  از پوتین خود را نشان خواهد داد. در چنین شرایطی  سیستم بیشتر و بیشتر در برابر موارد غیرمنتظره آسیب پذیر می شود و غیر منتظره ها ممکن است فردا یا پنج سال دیگر رخ دهد.

لحظه سرنوشت ساز برای اروپا

سوزان رین، دیپلمات حرفه ای بریتانیایی و مدرس مرکز ژئوپلیتیک دانشگاه کمبریج، به الجزیره گفت، با متوقف شدن کمک های ایالات متحده، اروپا فرصتی برای ایفای نقش ژئوپلیتیک بزرگ تری دارد. در سالهای گذشته آمریکا اولین محرکی بوده که به ما اعتماد به‌نفس انجام کاری را داده است.  

بریتانیا تاکنون تنها کشور اروپایی بوده است که ایالات متحده را پشت سر گذاشته و تسلیحات جدید به اوکراین ارسال کرده است. اروپا باید از خواب بیدار شود. اگر امروز این بیداری رخ ندهد، چه زمانی انجام خواهد شد؟

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.