این حمله موشکی در حالی رخ می دهد که اسرائیل مدعی شده بود که مقاومت فلسطین در شمال نوار غزه را از بین برده است.

به گزارش جماران به نقل از الجزیره، مقاومت فلسطین از شمال نوار غزه به سمت  سرزمین های اشغالی موشک شلیک کرد.

خبرنگار الجزیره گزارش داد که گنبد آهنین یک موشک که از شمال نوار غزه شلیک شده بود را رهگیری کرده است.

این حمله موشکی در حالی رخ می دهد که اسرائیل مدعی شده بود که مقاومت فلسطین در  شمال نوار غزه را از بین برده است.

همچنین ارتش  رژیم اسرائیل اخیرا از برخی محلات در شمال نوار غزه عقب‌نشینی کرده اما پشت سر ویرانی بزرگی به جا گذاشته است.

در مناطق صفتاوی، ابو شرخ، فلوجا و جبالیا  صدها خانه آسیب جدی دیده یا کاملا ویران شده‌اند.

همچنین زیرساخت‌ها به‌دلیل حفر خیابان‌ها با بولدوزر کاملا تخریب شده‌اند. آب فاضلاب در خیابان‌ها جاری می‌شود. انبوهی از آوار و زباله‌ها انباشته شده که می‌تواند به بیماری‌های همه‌گیر و فاجعه زیست‌محیطی منجر شود.

ساکنان شمال غزه که تبدیل به خرابه شده است، پس از عقب‌نشینی نظامیان اسرائیل وارد خانه‌های خود می‌شوند تا ببینند از خانه‌هایشان چه به جا مانده است.

یوآف گالانت، وزیر جنگ اسرائیل طی اظهاراتی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که مرحله عملیات زمینی «3 ماهه» برنامه‌ریزی شده و این مرحله در شمال نوار غزه پایان خواهد یافت.

گالانت همچنین مدعی شد که تمام قدرت حماس در شمال غزه کاملا از بین رفته است.

پس از این اظهارات وزیر دفاع اسرائیل، نیروهای این رژیم از برخی مناطق عقب‌نشینی کردند.

 از سوی دیگر، خبرنگار الجزیره گزارش داد که درگیری های شدیدی میان مقاومت فلسطین با نیروهای اشغالگر در جبالیا  در شمال نوار غزه رخ داده است.

در تحولی دیگر، یک مقام امنیتی رژیم صهیونیستی فاش کرد که کابینه جنگ در آستانه فروپاشی است. نتانیاهو در تصمیم‌گیری‌های خود مردد است و وقت خود را تلف می کند.

روزنامه بریتانیایی تایمز در مقاله‌ای نوشت: «کابینه جنگ اسرائیل، در مراحل پایانی خود قرار دارد.» و اشاره کرد این کابینه در روزهای پس از عملیات «طوفان الاقصی» در ۷ اکتبر گذشته به سرعت توسط مخالفان سیاسی تشکیل شد و جنگ غزه را از پنجمین روز آن مدیریت کرد.

این روزنامه تأکید کرد که در طول سه ماه و نیم گذشته، کابینه جنگ علیرغم اختلافات شخصی و ایدئولوژیک بین اعضای خود توانست به بهانه «حالت فوق العاده و اضطراری» انسجام خود را حفظ کند.

تایمز توضیح داد که اکنون سؤالاتی در مورد مراحل بعدی جنگ مطرح می‌شود و باعث از هم پاشیدگی این کابینه می‌شود، که رژیم صهیونیستی «چه باید بکند؟ آیا باید به کارزار گسترده علیه حماس ادامه دهد یا آتش‌بسی را انتخاب کند تا حماس اجازه آزادی 136 زندانی که هنوز در غزه نگهداری می شوند را بدهد. پرسش دیگر این که چه کسانی در نهایت باید مسئول جنگ در غزه باشد؟ فردای جنگ چه کسی باید پاسخگوی آثار آن باشد؟»

به نوشته این روزنامه، گادی آیزنکوت، رئیس سابق ستاد ارتش اشغالگر و عضو کابینه نظامی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را متهم کرد که در مورد اهداف نظامی در غزه حقیقت را نگفته است و این امر تنش‌ در میان مقامات را آشکار می کند.

این مقاله توضیح داد: «روی کاغذ، سه نفر عضو اصلی کابینه جنگ هستند: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، یوآو گالانت وزیر جنگ و بنی گانتز، وزیر جنگ سابق و رهبر فعلی حزب وحدت ملی میانه رو».

این مقاله افزود: «دو نفر از اعضای کابینه به عنوان «ناظر» عمل می کنند: ران درمر، وزیر امور استراتژیک، که شخصاً توسط نتانیاهو منصوب شده است، و آیزنکوت، که نماینده گانتز است. عضو غیر رسمی ششم، آریه درعی، رهبر اولترا و حزب شاس تندرو مذهبی نیز در اکثر جلسات حضور دارد. این شش سیاستمدار جنگ در باریکه غزه را اداره می کنند.»

تایمز خاطرنشان کرد که نتانیاهو ظاهراً ریاست کابینه جنگ را بر عهده دارد، اما طبق همه گزارش‌ها، نقش اصلی او تلاش برای به تعویق انداختن تصمیم‌گیری‌های کلیدی است، مانند اینکه چه زمانی حمله زمینی در غزه انجام می‌شود؟ آیا حمله پیشگیرانه علیه حزب‌الله لبنان انجام خواهد شد یا خیر؟ آیا اولین توافقنامه آزادی زندانیان در نوامبر پذیرفته خواهد شد؟ در مورد قرارداد مبادله آتی چه باید کرد؟

یک مقام امنیتی آگاه در کابینه می گوید: «نتانیاهو مردد است و زمان با ارزش را تلف می‌کند. ترس اصلی او تصمیم گیری از محدود کردن جنگ در مورد پساجنگ است چراکه احزاب راست افراطی در کابینه از ائتلاف خارج خواهند شد و ناگزیر انتخابات زودهنگام برگزار خواهد شد.»

تایمز خاطرنشان کرد که در مورد پذیرش خواسته‌های دولت بایدن و دیگر متحدانش مبنی بر آغاز کار رژیم صهیونیستی بر روی استراتژی «روز پس از جنگ» از جمله واگذاری کنترل غزه به تشکیلات خودگردان فلسطین و یک فرآیند دیپلماتیک برای رسیدن به یک راهبرد برای راه‌حل دو دولتی، اختلافاتی وجود دارد.

آیزنکوت گفت که چنین بحثی باید «دو ماه و نیم پیش آغاز می شد.» نتانیاهو از هرگونه بحث در کابینه درباره این موضوع جلوگیری کرد و علناً امکان واگذاری مسئولیت امنیت در باریکه غزه به غیر از رژیم صهیونیستی را رد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.