گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

خامه یار: دادگاه رژیم صهیونیستی در لاهه از دستاوردهای طوفان الاقصی است

اصولاً آفریقای جنوبی، ذی‌نفع و درگیر منازعات منطقه‌ای نیست و به لحاظ جغرافیایی، سیاسی و فرهنگی و بلوک‌بندی های سیاسی، هزاران فرسنگ از منطقه دور است و به تعبیر ادبیات سیاسی امروز می‌توان گفت که این کشور در منازعات منطقه‌ای «بی‌طرف» است. آفریقای جنوبی فقط به دلیل جنبه انسانی وارد این مسأله است و این بازخورد بسیار مهمی در سطح جهان و افکار عمومی جهان خواهد داشت.

پایگاه خبری جماران: رایزن فرهنگی پیشین جمهوری اسلامی ایران در لبنان و قطر گفت: آنچه که دادگاه لاهه با مدیریت آفریقای جنوبی انجام می‌دهد و پیش می‌رود، با هر نتیجه‌ای که خواهد داشت، برای اولین بار در تاریخ اشغالگری یک نوع محکومیت برای رژیم صهیونیستی ایجاد خواهد کرد و تبعات بسیار بزرگی خواهد داشت و این هم از دستاوردهای بزرگ هفت اکتبر به شمار می‌رود.
مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با عباس خامه‌یار در پی می آید:

لطفا درباره شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دادگاه لاهه، تحلیل و ارزیابی خود را بیان کنید.

شکایتی از سوی آفریقای جنوبی در 84 صفحه علیه کشتارجمعی و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه، به دادگاه لاهه تقدیم شده است. این شکایت بر اساس توافقنامه‌ای در سال 1948؛ مبنی بر ممنوعیت کشتار دسته‌جمعی در سازمان ملل است که آفریقای جنوبی و رژیم صهیونیستی آن را امضاء کرده‌اند. آقای «رونالد لامولا» وزیر دادگستری آفریقای جنوبی یک تیم بسیار متبحر حقوق‌دان را از جهان و به خصوص آفریقای جنوبی انتخاب کرده است و آن‌ها را برای طرح شکایت و تبیین جنایت‌های رژیم صهیونیستی همراه خود به لاهه برده است. دادگاه سیر قانونی دارد به این صورت که هفده قاضی تعیین می‌شوند، دو نفر از دو طرف دعوا انتخاب می‌شود و به مدت شش ساعت، نماینده آفریقای جنوبی باید طرح موضوع کند و نماینده رژیم صهیونیستی دفاع کند.

آقای لامولا جنایت‌های رژیم صهیونیستی را در جلسه اول دادگاه خیلی زیبا تشریح و تبیین می‌کند. وی گفت: «جنایت‌ها و نسل‌کشی‌ها از هفت اکتبر شروع نشده است، بلکه از سال 1948 و اعلام دولت اسرائیل آغاز شد. تمامی جنایات رژیم صهیونیستی طی این چند دهه، غیرقانونی بوده است؛ چون اساساً اشغال غزه در سال 1967 صورت گرفت. این منطقه تحت اشغال است و گذرگاه‌های غزه به خصوص دو گذرگاه عمده به طور غیرقانونی اشغال شده است و جنایات اسرائیل از سال 1967 شروع شده است.»

به نتیجۀ دادگاه نباید خیلی امیدوار بود، چون این‌گونه سازمان‌ها تحت هیمنه نظام ظالمانه سلطه قرار گرفته‌اند و موارد این گونه‌ای را از گذشته هم داشتیم. لذا به هیچ وجه امیدوار به صدور یک حکم قاطع به نفع فلسطینیان نیستیم، اما خود این حرکت فی‌نفسه یک حرکت نمادین بی‌سابقه‌ای است که دارای اهمیت زیادی است. برای نخستین بار است که رژیم صهیونیستی این‌گونه به دادگاه‌ها کشیده می‌شود و اگر در همین چارچوب هم بماند و به صورت نمادین هم مطرح شود، کافی است و برای افکار عمومی جهان حائز اهمیت است.

نکته دوم این‌که، یکی از دستاوردها و نتایج غافل‌گیرکننده طوفان الاقصی همین است. خود این اقدام یک دستاورد بزرگی است که اگر فلسطینی‌ها و حماسی‌ها می‌دانستند حرکت‌شان چنین دستاوردهایی دارد، قطعاً دنبال یک واژه دیگر می‌گشتند و به جای «طوفان»، «سونامی الاقصی» نام‌گذاری می‌کردند.

نکته سوم، اینکه آفریقای جنوبی پرچمدار این حماسه عدالت‌خواهانه و شجاعانه است، دارای اهمیت فوق‌العاده و مهم است. به خاطر اینکه آفریقای جنوبی از یک پیشینه تاریخی مبارزاتی فوق‌العاده‌ای برخوردار است، این کشور قربانی آپارتاید بوده است و طعم تلخ این گونه نسل‌کشی و تبعیض نژادی را سالیان سال چشیده است. متأسفانه آن زمان رژیم صهیونیستی هم‌پیمان این رژیم آپارتاید بود و با مبارزات مردم آفریقای جنوبی، نظام آپارتاید از هم پاشید. نظام آپارتاید در جهان دو ضلع داشت که یکی از اضلاع آن فروپاشید و جهان منتظر فروپاشی ضلع دوم است. خود این مهم است که این حرکت از سوی آفریقای جنوبی سر زده است.

اصولاً آفریقای جنوبی، ذی‌نفع و درگیر منازعات منطقه‌ای نیست و به لحاظ جغرافیایی، سیاسی و فرهنگی و بلوک‌بندی های سیاسی، هزاران فرسنگ از منطقه دور است و به تعبیر ادبیات سیاسی امروز می‌توان گفت که این کشور در منازعات منطقه‌ای «بی‌طرف» است. آفریقای جنوبی فقط به دلیل جنبه انسانی وارد این مسأله است و این بازخورد بسیار مهمی در سطح جهان و افکار عمومی جهان خواهد داشت.

نکته سوم؛ آفریقای جنوبی اساساً یک کشوری است که روابط بسیار خوب و گسترده‌ای با دنیای غرب در همه جنبه‌ها دارد و متهم نیست. لذا این ویژگی‌ها و چنین ابعادی، اهمیت این اقدام شجاعانه را دو چندان کرده و دنیا مبهوت شده است.

واکنش و عکس‌العمل مقامات رژیم صهیونیستی از جمله نخست‌وزیر این کشور جعلی چیست؟

مقامات رژیم صهیونیستی با همه اختلافات و تناقضاتی که با هم دارند، دیوانه‌وار واکنش نشان می‌دهند. برای اولین بار از آغاز جنگ غزه تاکنون، نتانیاهو مجبور شد که یک ویدئوی انفعالی به زبان انگلیسی ضبط کرده و در فضای مجازی منتشر کند که اسرائیل درصدد اشغال غزه و قتل و کشتار فلسطینی‌ها نیست و نمی‌خواهد آن‌ها را آواره کند. این واکنش نشان‌دهنده یک نوع عکس‌العمل بی‌سابقه‌ای در این باره است. این حرکت علیه رژیم صهیونیستی، بسیار بزرگ، غیر قابل انتظار و غیر قابل توقع بود؛ به گونه‌ای که بعد از اولین جلسه دادگاه، نتانیاهو تعابیری به کار ‌برد که شاید برای اولین بار است و نشان‌دهنده انفعال این رژیم نسبت به حرکت بزرگ آفریقای جنوبی است. نتانیاهو می‌گوید: «فریاد نفاق آفریقای جنوبی به آسمان می‌رسد، در حالی که اسرائیل با نابودکنندگان یک ملت می‌جنگد، خود به نابودکننده ملتی دیگر متهم می‌شود.»

آن قدر موضوع دادگاه برای نتانیاهو غیرمترقبه است که وی مدعی می‌شود: «امروز شاهد دنیای سرتا پا وارونه‌ای هستیم و این در حالی است که با تروریست‌ها و دروغ‌پردازی‌ها می‌جنگیم.» نتانیاهو بسیار وقیحانه، ارتش اسرائیل را اخلاقی‌ترین ارتش دنیا می‌داند. گالانت هم در مصاحبه‌ای مدعی می‌شود که «جنگی عادلانه‌تر و اخلاقی‌تر از این جنگ، و ارتشی اخلاقی‌تر از ارتش اسرائیل وجود ندارد.» آمریکایی‌ها هم بلافاصله بعد از جلسه اول دادگاه به میدان می‌آیند و منفعلانه مدعی می‌شوند که اسرائیل مرتکب کشتار جمعی نشده است!

به طور کلی نتایج این دادگاه هر چه که باشد همین که تشکیل شده، رژیم صهیونیستی را به پای محاکمه کشانده و به واکنش واداشته است، تأثیر بسیار زیادی بر افکار عمومی جهان و خیزش نسل امروز دنیای غرب خواهد داشت. به نظر من این هم یک حلقه دیگر از حلقات زنجیرۀ رنسانس است که ما آغاز آن را در دنیای غرب نسبت به مفاهیم ادعایی فلسفه سیاسی غرب درباره حقوق بشر، حقوق کودکان، حقوق زنان و مقولاتی از قبیل آزادی، دموکراسی و... خواهیم دید و این نکته بسیار قابل توجهی است. این دادگاه نقشه و کاتالیزوری را در تحولات جهان و منطقه ایفا خواهد کرد و امروز قیام‌هایی به نفع فلسطینی‌ها را در جهان غرب شاهد هستیم؛ لذا بیش از گذشته فلسفه سیاسی غرب را به چالش خواهد کشاند.

همچنین این دادگاه رسوایی برای جهان عرب و رژیم‌های عربی است. کشورهای عربی باید پیش‌قدم و پرچمدار چنین حرکت‌هایی برای دفاع از هم‌نوعان، هم‌کیشان و امت خودشان باشند که نیستند، بنابراین یک نوع رسوایی است و آثار بزرگی برای این ملت‌ها خواهد گذاشت.

آنچه که دادگاه لاهه با مدیریت آفریقای جنوبی انجام می‌دهد و پیش می‌رود، با هر نتیجه‌ای که خواهد داشت، برای اولین بار در تاریخ اشغالگری یک نوع محکومیت برای رژیم صهیونیستی ایجاد خواهد کرد و تبعات بسیار بزرگی خواهد داشت و این هم از دستاوردهای بزرگ هفت اکتبر به شمار می‌رود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.