گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

یک کارشناس امور خاورمیانه: آمریکا و اروپا منتظر 11 سپتامبرهایی در آینده باشند

یک کارشناس امور خاورمیانه معتقد است خشم ناشی از وحشی گری های اسراییل دامن این کشور و حامیانش را در میان مدت خواهد گرفت

یک کارشناس امور خاورمیانه و نهضت های اسلامی درباره تبعات میان مدت وحشی گری و نسل کشی اسراییل در غزه به حامیان اسراییل هشدار داد و گفت: با حجم بالای وحشی گری وکشتار انسان های بی گناه توسط اسراییلی ها در غزه و کشتار وسیع مردم و زنان و کودکان، تخم نفرت و خشم خیلی بزرگی علاوه بر فلسطین در سایر کشورهای اسلامی ایجاد شده است و این خشم در جایی دیگر خود را نشان خواهد داد.

سیدعلی حسینی در گفت و گو با خبرنگار جماران، گفت: پیش بینی من این است که با توجه منفوریتی که آمریکا و غرب برای خود درست کرده اند، مسلمانانی هر چند کم که فکر می کنند چیزی برای از دست دادن ندارند، اتفاقاتی شبیه یازده سپتامبر را رقم خواهند زد. بالاخره در میان این دو میلیارد مسلمان دویست نفر پیدا می شود که راه انتقام گیری را دنبال کنند و از میان آنها 20 نفر هستند که کاری شبیه یازده ستپامبر انجام دهند.

حسینی در تحلیلی از یازده سپتامبر گفت: در دهه هشتاد میلادی که شوروی به افغانستان حمله و آن را اشغال کرد، آمریکا می خواست جلوی پیشروی شوروی در افغانستان را بگیرد و گروه های جهادی را از میان سرمایه انسانی عرب ها با محوریت سعودی ایجاد کرد و از آنها در افغانستان علیه شوروی استفاده کرد در سال1988 که شوروی از افغانستان عقب نشینی کرد و در جنگ افغانستان رسما شکست خورد. آمریکا که به هدفش رسیده بود، این گروه های جهادی را رها کرد چون تاریخ مصرف شان تمام شده بود.

او در ادامه گفت: چند سال پس از فروپاشی اردوگاه شرق در سال1991 رییس جمهور وقت آمریکا  بیل کلینتون در یک سخنرانی گفت ما سازمان سیا را برای مقابله با شوروی می خواستیم و دیگر به سازمانی با این عظمت نیاز نداریم و بر همین اساس بسیاری از کارشناسان اطلاعاتی را مرخص کرد. این سیاست باعث شد که توان امنیتی و اطلاعاتی آمریکا تضعیف شود. همچنین آن افغان العرب ها و گروه های جهادی افغانستان که دیگر ارتباط با رهبران خود در سازمان سیا نداشتند، دچار سرخوردگی شده بودند چون به درستی فکر می کردند که آمریکا آنها را بازی داده و از آنها سوءاستفاده کرده است در نتیجه توان خود را علیه آمریکا به کار گرفتند و یازده سپتامبر یکی از عملیات های آنها علیه آمریکا بود.

این کارشناس خاورمیانه همچنین گفت: البته یازده ستپامبر دلیل دیگری هم دارد و آن هم موفقیت های جریان شیعی در لبنان در برابر اسراییل بود. موفقیت هایی که گروه های اهل سنت مبارز در به دست آوردن آنها ناکام بودند، این برایشان حقارت بار بود و معلوم بود که برای عقب نماندن از جریان شیعی و موفقیت هایش، دست به کارهای عجیب بزنند.

حسینی گفت: در یکی از مأموریت هایم در یک کشور عربی با یکی از رهبران اخوان‌المسلمین، در دیداری که داشتم ، تعابیر جالبی به کار برده بود که می توان آن را نوعی حسادت و حس عقب ماندگی جریان اخوان المسلمین نسبت به فعالیت نهضت های منتسب به شیعه و ایران در مبارزه با اسراییل و کمک به مسلمانان در سایر نقاط دانست. او گفته بود که حکومت اسلامی و ولایت فقیه نظریه اخوان المسلمین بود اما شما شیعیان آن را اجرا کردند، و این که مبارزه با اسراییل پرچمش به دوش ما بود اما شما آن را از ما گرفتید و این ما بودیم که می خواستیم سرزمین های اسلامی را آزاد کنیم، اما شما آن را انجام دادید و چیزی برای ما نگذاشتید. این سخنان حاکی از نوعی حس عقب ماندگی و تحقیرشدگی در جریان های مبارزه اهل سنت است. یا ویدیویی که اخیرا منتشر شده و فردی در آن می گوید با توجه به حمایت ایران، نیروهای شیعه عراقی، حزب الله لبنان و یمنی ها از مبارزین حماس در غزه، مطمئن باشید هشتاد درصد جهان اهل سنت شیعه می شوند. این از نشانه های همان تحقیر شدگی است و مشخص است که این تحقیرشدگی در جایی و نقطه ای به عکس العمل می رسد.

او در ادامه گفت: در جریان بمباران شدید و وحشیانه غزه ، اقدامات وحمایت های سیاسی ، مالی، تسلیحاتی و رسانه ای اروپا و آمریکا در نادیده گرفتن اقدامات غیرانسانی اسراییل و حتی تشویق به عکس العمل شدید تر، حتما با واکنش نهضت های مبارز در جهان اسلام مواجه خواهد شد و پیش بینی من این است که در یکی دو سال آینده اتفاقی شبیه یازده سپتامبر در اروپا و آمریکا بصورت قوی تر و پر تعداد تر اتفاق خواهد افتاد.

حسینی گفت: اگر اخبار را دنبال کرده باشید می بینید که انگلیسی ها در شهرهایشان به اعراب و سایر مردمی که خواهان تظاهرات علیه اقدامات اسراییل بودند مجوز دادند و این تظاهرات ها خیلی با شکوه برگزار شد. علتش این است که انگلیسی ها زیرکانه تلاش می کنند هیجان و خشم مسلمانان در این زمینه را به نوعی مدیریت و تخلیه کنند. در مقابل کشوری مانند آلمان که حتی اجازه نمی دهد مسلمانان تظاهرات کنند مطمئنا با واکنش های خشمگینانه مسلمانان و بخصوص از سوی اهل سنت مواجه خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.