ده‌ها نفر از جوانان آمریکایی در روزهایی اخیر ویدیوهایی را در شبکه اجتماعی تیک تاک منتشر کرده و با محتوای نامه‌ای که نزدیک به دو دهه قبل اسامه بن لادن، رهبر گروه تروریستی القاعده خطاب به سران ایالات متحده نوشت و در آن به انتقاد از سیاست‌های آمریکا از جمله حمایت از اسرائیل، ابراز همدلی کرده‌اند.

عکس: SIPA

پایگاه خبری جماران: برای جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور آمریکا در سال‌های اولیه قرن بیست و یکم که در انتخاباتی پر حرف و حدیث و با رأی دادگاه عالی فدرال توانست در انتخابات ریاست جمهوری سال 2000 به پیروزی برسد، حملات 11 سپتامبر شبیه به موهبتی از آسمان بود؛ او به بهانه مقابله با تروریسم که یکی از اصلی‌ترین‌ نمادهای آن اسامه بن‌ لادن و گروه القاعده بود، به افغانستان لشکر کشید و با استفاده از فضایی که جنگ ایجاد کرده بود، محبوبیت قابل توجهی برای خود در جامعه آمریکا کسب کرد. 19 سال پس از این تحولات، جوانان آمریکایی به ابراز همدلی با رهبر وقت گروه القاعده می‌پردازند.

ده‌ها نفر از جوانان آمریکایی در روزهایی اخیر ویدیوهایی را در شبکه اجتماعی تیک تاک منتشر کرده و با محتوای نامه‌ای که نزدیک به دو دهه قبل اسامه بن لادن، رهبر گروه تروریستی القاعده خطاب به سران ایالات متحده نوشت و در آن به انتقاد از سیاست‌های آمریکا از جمله حمایت از اسرائیل، ابراز همدلی کرده‌اند.

این نامه، سال 2002 از سوی بن لادن برای توجیه اتفاقات 11 سپتامبر و قتل نزدیک به 3 هزار شهروند آمریکایی نوشته شد. انتشار ویدیوهایی با این محتوا از هفته گذشته آغاز شد و در پایان هفته بیش از 14 میلیون بازدید از این ویدیوها به ثبت رسید. طی این ویدیوها از کاربران خواسته می‌شد با نگاهی به حوادث امروز از جمله جنگ اسرائیل و حماس به بازخوانی نامه بن لادن بپردازند. هدف از این کار، انتقاد از رویکرد آمریکا در قبال جنایت‌های اسرائیل علیه مردم فلسطین بود.

تیک تاک روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این ویدیوها نقض قوانین این شبکه اجتماعی از جمله «ممنوعیت هرگونه حمایت از تروریسم» به حساب می‌آید. تیک تاک همچنین مدعی شد که این ویدیوها از سوی حساب‌های کاربری با تعداد کمی دنبال کننده منتشر شده و اخبار پیرامون بازنشر گسترده این ویدیوها در تیک‌تاک و تبدیل شدن آن‌ها به ترند (Trend) صحیح نیست.

این شبکه اجتماعی تا کنون از انتشار آمار دقیق این ویدیوها خودداری کرده است.

بر اساس ارزیابی موسسه KFF، تیک‌تاک یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در میان جوانان آمریکایی است و اغلب جوانان زیر 30 سال در این کشور دست کم یک بار در هفته از آن استفاده می‌کنند. بسیاری از کاربران این شبکه، پس از واقعه 11 سپتامبر به دنیا آمده‌اند. در 11 سپتامبر سال 2001، 19 مرد اقدام به ربودن 4 هواپیما کردند و با اصابت دو هواپیما از این چهار هواپیما به برج‌های دوقلو در نیویورک دست کم سه هزار نفر کشته شدند. این حمله‌ها توسط اسامه بن لادن، رهبر گروه القاعده که در سال 2011 توسط نیروهای ویژه آمریکایی کشته شد، سازماندهی شده بودند.

طراحی تیک‌تاک به گونه‌ای است که به سختی امکان سنجش آمار دقیقی از کل ویدیوها وجود دارد، اما نتایج یک بررسی از سوی شبکه خبری CNN نشان می‌دهد تعداد زیادی ویدیو با عنوان «نامه‌ به آمریکا» در روزهای اخیر دست به دست شده است. در یک نمونه، ویدیویی که در حال حاضر از این پلتفرم حذف شده، دست کم 1.6 میلیون بار دیده شده بود. در این ویدیو که یک اینفلوئنسر فعال در حوزه سبک زندگی در نیویورک آن را ساخته بود، کاربران به خواندن نامه بن لادن تشویق می‌شدند و سازنده ویدیو می‌گفت که تصورش از سیر اتفاقات پس از خواندن نامه تغییر کرده است.

در نمونه‌ای دیگر، در یک ویدیو با بیش از 100 هزار بازدید، کاربری که محتوای عمده ویدیوهایش انتقاد از دولت آمریکاست می‌گوید «اگر بن لادن را تروریست بدانیم، دولت آمریکا هم تروریست است.»

کاخ سفید به شدت به این ویدیوها اعتراض کرده و آن را «توهینی به قربانیان حملات یازده سپتامبر» خوانده است. اندرو بیتس، معاون سخنگوی کاخ سفید در این خصوص گفت: «هیچ توجیهی برای انتشار و پخش این ویدیوهای گمراه کننده، شیطانی، یهود ستیز و دروغ از نامه‌ای که رهبر القاعده پس از کشتن 2977 آمریکایی منتشر کرده وجود ندارد.»

روز چهارشنبه 15 نوامبر روزنامه گاردین، که اولین بار ترجمه این نامه را منتشر کرده بود آن را از وبسایت خود حذف و در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که تصمیم گرفته چنین نامه‌ای را بدون اشاره به پس زمینه در اختیار کاربران قرار ندهد. این نامه همچنان در وبسایت‌های دیگر قابل دسترسی است.

تحقیقات موسسه افکار سنجی Pew حاکی از آن است که روز به روز بر تعداد آمریکایی‌هایی که اخبارشان را از منبع تیک‌تاک دریافت می‌کنند، افزوده می‌شود. بر این اساس، حدودا یک سوم جوانان 18 تا 29 سال آمریکایی به طور مستمر اخبار خود را از طریق این پلتفرم می‌گیرند. در خصوص بزرگسالان نیز در مقایسه با سال 2020 که تنها سه درصد بزرگسالان آمریکایی اخبار را از منبع تیک‌تاک دریافت می‌کردند، اکنون این رقم به 14 درصد رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.