یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشت/

کاهش احتمال ورود زمینی به غزه

پس از یازده روز که از جنگ بین حماس و اسراییل می گذرد و هر روز رهبران اسرائیل طوری وانمود می کنند که به زودی حمله خود را آغاز میکنند و خبری از حمله زمینی به داخل غزه نمی شود، نشان از آن دارد که آمریکا به طوری اعلام نشده مدیریت بحران را در اختیار گرفته است.

تماس های بایدن و نیز حضور چند روزه آنتونی بلینکن در منطقه و اسرائیل، و حضور ۸ ساعته در نشست کابینه جنگی رژیم اسراییل باعث شده که عصبانیت جنون آمیز رهبران اسرائیل را کنترل کند، بر تصمیمات آنها اثر گذارد و عواقب حمله به داخل غزه را برای مردم عادی غزه و خود اسرائیل و گسترش جنگ در سطح منطقه و به ویژه خطرات درگیری با حزب الله را گوشزد نماید.

همین دیروز خبرهایی از درون اسرائیل بیرون آمد که اعلام شد علت عدم حمله زمینی به غزه تا کنون نگرانی از حمله حزب الله و ایجاد درگیری گسترده با این گروه اصلی مقاومت است که البته در کنار آن هم مشخص نخواهد بود که از طریق یمن و یا سوریه اهدافی در داخل اسرائیل مورد هدف قرار نگیرد.

از طرفی، حماس نیز با یک اقدام مناسب اعلام نمود آمادگی دارد اسرای اسراییلی را که تعداد آنها ۱۹۹ نفر است، در قبال آزادی اسرای فلسطینی آزاد کند. هر چند که قبل از بیانیه حماس، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی این خبر امیدوار کننده را اعلام نموده بود که این خود نشان می دهد آمریکایی ها علاوه بر ارتباط نزدیک با مصر، عربستان، اردن و قطر؛ با جمهوری اسلامی ایران نیز در رابطه با آرام کردن اوضاع، چه از طریق واسطه های شناخته شده و چه از طریق نمایندگی جمهوری اسلامی در نیویورک، در ارتباطند.

علاوه بر این اقدام مناسب حماس، گفت و گوها و فشار آمریکا به اسراییل برای باز نگهداشتن گذرگاه رفح جهت انتقال مواد غذایی و دارویی برای مردم غزه خود باز هم نشان می دهد که آمریکا متوجه است که شرایط اسف بار مردم ستمدیده از بمباران رژیم غاصب چقدر بر روح و روان مسلمانان و حتی مردمان کشورهای غربی در حال اثرگذاری است و همه اینها باعث می شود عصبیت های نهفته منجر به اقدامات خشونت آمیز در داخل کشورهای غربی و به ویژه اروپا شود که از همین رو، تعدادی از رهبران اروپایی نگرانی خود را از گسترش درگیری، جنگ طولانی و ناامنی در اروپا را اعلام کرده اند.

به همین جهت است که علی رغم برخورد های تند دو سه روز اول بعضی رهبران اروپایی همچون آلمان و فرانسه با حملات حماس به داخل شهرک های اسراییلی، به یکباره همچون المان سکوت پیشه کردند و یا همچون مکرون رییس جمهور فرانسه در صدد کنترل اوضاع و پیروی از سیاست های آمریکا شدند.

پیام 5 بندی آقای بلینکن در رابطه با سفر بایدن به اسرائیل نشان می دهد که تقریبا اوضاع در کنترل آمریکاست و با سفر بایدن به اسرائیل و منطقه، که قرار است فردا چهار شنبه صورت پذیرد، میزان این کنترل بیشتر هم خواهد شد. حتی ممکن است بایدن در نشست کابینه جنگی اسرائیل حضور یابد و حتی ریاست سمبلیک آن را به عهده داشته باشد که هم ظاهرا نشان داده شود چقدر رابطه آمریکا و اسراییل نزدیک است و با این اقدام یک اعتماد به نفسی به مردم و مقامات اسراییلی که کاملا خود را باخته اند، بدهد و هم به منطقه و جهان نشان دهند که اوضاع در اختیار آمریکاست و اجازه نخواهیم داد که منطقه به آشوب کشیده شود که از قِبل، آن روسیه در جنگ با اوکراین دست خود را برتر ببیند و یا چین به این فکر بیفتد که با  وجود جنگ در دو منطقه استراتژیک جهانی وقت خوبی است که مساله تایوان را به نفع خود خاتمه دهد.

حالا سوال این است که چگونه آمریکا می خواهد مقامات اسراییلی را قانع کند که از حمله زمینی به داخل غزه منصرف شوند و در قبال آن، ابرو و اعتبار شدیدا ضربه خورده ی اسراییل را تا حدی ترمیم کنند؟! زیرا احتمال حمله به داخل غزه کمتر شده و خود بایدن روز گذشته اعلام نمود که حمله زمینی اسراییل به داخل غزه اشتباه راهبردی خواهد بود.

پس اگر بپذیریم که مدیریت امور تا حدی در دست بلینکن و بایدن افتاده است، به دلیل همین  سخن بایدن هم باید پذیرفت میزان درصد حمله تا حد قابل توجهی پایین آمده است. لذا ممکن است مدیریت آمریکایی به دنبال این باشد که در توافقی که سهل هم نخواهد بود:

اولا گروگانهای اسرائیلی با تعدادی از زندانیان حماس معاوضه گردند.

ثانیا با کمک سعودی و محمد بن سلمان نزدیکی عربستان و اسرائیل را تسهیل نمایند تا با همکاری کشورهای عربی و اسرائیل و خود آمریکا نشست هایی در رابطه با حل مشکل فلسطین و ایجاد دو دولت برگزار شود و مسئولیت طرف فلسطینی به عهده محمود عباس باشد و احتمالا جناح سیاسی حماس نیز در مذاکرات همراه با مدیریت رام الله شرکت داشته باشد که میزان موفقیت این طرح مشخص نیست، ولی برای امریکا که به دنبال خرید زمان و خاموش کردن آتش این بحران است بد نیست.

محمود عباس در چند روز گذشته و با ملاقات هایی که انجام داده بدون ملاحظه ی جوّ داخلی کرانه غربی رود اردن، که مردم به نفع حماس با اسرائیل درگیرند و صدها کشته و زخمی داده اند، هر دو طرف درگیر در جنگ را محکوم کرده که امری کم سابقه است که این خود نشان از این دارد که وی در ملاقات های انجام گرفته  احساس کرده که شرایط برای مدیریت وی بر غزه فراهم شده و نیز اعتماد سازی نسبی را انجام دهد تا برنامه آمریکایی پیش رود.

با توجه به موارد فوق، همچنان که توضیح داده شده اگر حمله ای هم به داخل غزه صورت پذیرد حمله ای نخواهد بود که نیروهای اسرائیل تمام غزه را  درنوردند و چندین هفته یا ماه به ویرانی بپردازند؛ همچنان که مقامات ارشد صهیونیستی به مردم خود چنین قولی را داده بودند، بلکه عملیاتی محدود برای کسب آبرو برای اسرائیل در کنار اقدامات دیپلماتیک خواهد بود

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.