یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشت/

غفلت خطرناک از قره باغ

عملیات طوفان الاقصی حماس ثمره فعالیت های اطلاعاتی پیچیده تیم امنیتی حماس است و شاه بیت آن هم غفلت دستگاه اطلاعاتی اسراییل از این عملیات است. اسراییلی ها در تله های امنیتی حماس گیر افتادند و چنان ضربه ای خوردند که تصورش هم برای رهبران رژیم صهیونیستی سخت بود. در واقع غفلت از فعالیت حماس، مهمترین درس این عملیات است، اما سوال این است که آیا ما ازاین اتفاق درس خواهیم گرفت؟

در حال حاضر همه صاحب نظران بر آن هستند که برنده جنگ خونین در فلسطین، روسیه، چین و ایران هستند. با فرض درستی این گزاره، در این صورت اسرائیل غاصب جنگ را صرفا به سرکوب حماس و ویرانی غزه خلاصه نخواهد کرد و به احتمال خیلی زیاد به پاتکی قوی و غافلگیر کننده به خصوص برای ایران، اقدام خواهد کرد و شاید هم این الان در اتاق فکرهای ارتش صهیونیستی سناریوهای پیش رو بررسی می شود. 

بمباران بیمارستان عزه و شهید شدن بیش از هزار کودک و بیمار و تهمت آشکار اسرائیل به سازمان جهاد و تکرار این تهمت و نفاق توسط بایدن و اروپاییان همگی دلالت دارد که تأمین امنیت و منافع ملی هوشیاری دو چندان را می طلبد.

پیغام های با واسطه آمریکا و اسراییل به ایران و حزب الله هم از منظر صلح طلبی و محدود کردن جنگ نیست؛ آنها تا وقتی در سناریوهای خود به نتیجه قطعی نرسند تلاش می کنند تنش را کنترل کنند.  اقدام اسرائیل کجا خواهد بود؟ حالا اگر بپذیریم که اسراییل واقعا به دنبال راهی برای ضربه زدن به ایران است، آیا بهتر از قفقاز جایی پیدا می کند که تمام زمینه ها آماده باشد ؟

اسرائیل سال هاست که با دولت آذربایجان والهام علی اف همکاری اطلاعاتی و نظامی دارد و در جنگ  قره باغ هم علی اف خود را مدیون کمک های اطلاعاتی و مستشاری اسراییل می داند. در واقع آذربایجان و ترکیه پس از سال ها که موفق شده اند با همکاری اسرائیل به اهداف نیمه تمام خود  در تسلط بر قره باغ برسند انگیزه کافی برای اتمام طرح خود که همانا تکمیل مسیر کریدور آذربایجان – نخجوان – ترکیه است دارد و البته که پس از آن تا آسیای میانه پیش خواهند رفت. فعالیت های رسانه ای و دیپلماتیک چند هفته گذشته اردوغان و مقامات آذربایجانی مبنی بر اینکه کریدور ترکی با عبور از ایران عبورخواهد کرد، به نظر عملیات فریب و غافلگیر کردن ایران با هدف کاهش تنش و حساسیت ایران است. اگر اسرائیل موفق شود آذربایجان را به انجام عملیات و تصرف استان سیونیک ارمنستان راضی کند  چنان ضربه استراتژیک سختی به ایران وارد کرده است که به جرأت می توان گفت عملیات حماس مقطعی و تصرف استان سیونیک برای ایران شکست  ابدی خواهد بود و باز برنده این جنگ هم روسیه و چین هستند.

بسته شدن مسیر دسترسی ایران به ارمنستان باعث می شود که ایران برای ترانزیت کالا در شمال غرب مجبور شود از مسیرهای تحت تسلط آذربایجان – ترکیه عبور کند و این به لحاظ اصول امنیتی و ژئوپلتیکی برای ما خطرآفرین خواهد بود. ضمن این که با توجه به حساسیت ها نسبت به سیطره جویی آذربایجان و ترکیه ممکن است اقدام آذربایجان برای تصرف سیونیک منجر به یک جنگ و تنش تمام عیار در منطقه شود و تنش هم در دنیای امروز بسترساز بحران و نشو و نمای گروه های تروریستی است.

بنابراین، پر واضح است که چنین اتفاقی یک ضربه سخت به ایران و امنیت کشورمان خواهد بود. شاید فکر کنید این یک فرض بدبینانه است، اما برای آن که در برابر دشمن غافلگیر نشویم باید بدبینانه ترین فرضیه ها را هم در نظر بگیریم تا در برابر فعالیت های دشمنی که این قدر خشمگین و عصبانی است و می خواهد آبرو و هیمنه از دست رفته خود را احیا کند، در تله اطلاعاتی و امنیتی نیفتیم و ضربه سخت نخوریم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.