روسیه یک طرح حاوی ابتکارات بسیار جاه طلبانه درباره آفریقا دارد. ولادیمیر پوتین به دنبال جذب متحدانی از آفریقا برای خود است.

به گزارش جماران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید کشورش و رهبران آفریقایی که در نشستی در سن پترزبورگ شرکت کردند بر ترویج نظم جهانی چند قطبی و مبارزه با استعمار نو توافق کرده اند. به گزارش الجزیره، پوتین در جریان این نشست پیشنهاد غلات مجانی و بخشیدن بدهی های کشورهای افریقایی را مطرح کرده است.

پوتین روز جمعه در پایان این نشست دو روزه گفت: توجه روسیه به آفریقا به طور پیوسته در حال افزایش است.

این نشست به عنوان آزمونی برای حمایت از مسکو در آفریقا تلقی می شد، جایی که روسیه علیرغم انزوای بین المللی ناشی از جنگ در اوکراین، همچنان از حمایت آن برخوردار است.  روز پنجشنبه، رهبر روسیه به شش کشور آفریقایی وعده غلات رایگان داد و به آنها اطمینان داد که مسکو تقریبا یک هفته پس از خروج از توافقی که به اوکراین، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان غلات اجازه می داد محصولات خود را صادر کند، در تلاش است تا از بحران جهانی غذایی جلوگیری کند.

رهبر روسیه همچنین به عزم مشترک برای مقابله با استعمار نو، اعمال تحریم‌های غیرقانونی و تلاش برای تضعیف ارزش‌های اخلاقی سنتی اشاره کرد. نمایندگان 49 کشور از جمله 17 رئیس دولت در این اجلاس در شهر روسیه شرکت کردند. شرکت کنندگان اعلامیه مشترکی را امضا کردند که در آن خواستار «استقرار نظم جهانی چندقطبی عادلانه تر، متعادل تر و باثبات تر، مخالف قاطعانه با انواع تقابل بین المللی در قاره آفریقا» شد.

ابتکار جدید در قبال آفریقا

علی هاشم، خبرنگار الجزیره که از سن پترزبورگ گزارش می دهد، گفت که این اعلامیه «ابتکار جدید روسیه در قبال آفریقا» است.  به گفته او روسیه یک طرح حاوی ابتکارات بسیار جاه طلبانه درباره آفریقا دارد. ولادیمیر پوتین به دنبال جذب متحدانی از آفریقا برای خود است.  به همین دلیل است که بیشتر و بیشتر به سمت آفریقا حرکت می کند ،  تا جایی که رئیس جمهور پوتین می خواهد  سرمایه گذاری های دوره شوروی در آفریقا را احیا کند.

به گفته هاشم، روسیه برای ساخت کارخانه ها و افزایش ماموریت های دیپلماتیک در این قاره برنامه ریزی کرده است. پوتین همچنین قول داده که پس از خروج از قرارداد غلات دریای سیاه، عرضه غلات به آفریقا را حفظ کند.  وی غرب را به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی و تورم مقصر می داند و گفت: نظام اقتصاد جهانی در حال گذر از تغییرات قابل توجهی است. آفریقا مرکز جدید قدرت است. نقش سیاسی و اقتصادی آن به طور تصاعدی در حال افزایش است. همه باید این واقعیت را در نظر بگیرند.

برای چندین سال، کرملین آشکارا درگیر حملات دیپلماتیک و اقتصادی در این قاره بوده و خدمات امنیتی را در قالب ارتش مزدور واگنر به دولت‌های آفریقایی ارائه می‌دهد که از گروه‌های مسلح دفاع می‌کنند. اما در ماه‌های اخیر، روسیه مجبور شده است به جستجوی جایگزین‌هایی برای شرکای اروپایی سرعت ببخشد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه، از ژانویه دو بار به آفریقا سفر کرده  و به دنبال جذب کشورهای آفریقایی به اردوگاه مسکو و معرفی روسیه به عنوان سنگری در برابر «امپریالیسم» و «استعمار نو» غربی است.

در جریان نشست دو روزه با روسیه ، رهبران آفریقا به پوتین فشار آوردند تا طرح صلح خود  را برای پایان دادن به مناقشه اوکراین ارائه  دهد.  آنها اگرچه مستقیماً از روسیه انتقاد نکردند، اما اظهارنظرهای آنها در روز دوم اجلاس هماهنگ‌تر و قوی‌تر از مداخلاتی بود که کشورهای آفریقایی قبلاً ابراز کرده بودند.  مقام های کشورهای آفریقایی نیز نگران پیامدهای جنگ، به ویژه افزایش قیمت مواد غذایی بودند.

رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا به پوتین و رهبران آفریقایی در این اجلاس گفت: «این جنگ باید پایان یابد و تنها بر اساس عدالت و عقل می‌تواند پایان یابد. اختلال در عرضه انرژی و غلات باید فوراً پایان یابد. قرارداد غلات باید به نفع همه مردم جهان، به ویژه آفریقایی ها، تمدید شود. »

رئیس جمهوری کنگو ضمن استفبال از ابتکار آفریقا که توسط روسیه مطرح شده آن را شایسته توجه خواند اما تاکید کرد که باید برای صلح دست به اقدام های فوری زده شود.

رئیس جمهور سنگال در سخنانش به دنبال "کاهش تنش برای کمک به ایجاد آرامش" بود، در حالی که رئیس جمهور آفریقای جنوبی گفت امیدوار است که "تعامل و مذاکره سازنده" بتواند به پایان درگیری کمک کند.

این نشست در پی خروج روسیه از توافق غلات برگزار شد. تعلیق این توافق که به تثبیت قیمت جهانی مواد غذایی و جلوگیری از کمبود کمک کرده بود، ترس از بحران جهانی غذا را افزایش داد.

ولادیمیر پوتین بار دیگر تاکید کرد که روسیه به عرضه محصولات غلات به دوستان آفریقایی به صورت قراردادی و رایگان ادامه خواهد داد. او در بخش های دیگری از سخنانش افزود که رهبران برای بهبود همکاری در زمینه کمک، انرژی و تجارت، از جمله با تغییر مداوم به ارزهای ملی برای معاملات تجاری، توافق کرده اند. رهبر روسیه همچنین متعهد شد که بدهی های آفریقا به روسیه را نادیده بگیرد.

بسیاری از رهبران سخنان مثبتی در مورد سابقه حمایت مسکو از کشورهایشان در مبارزات آزادی‌بخش قرن بیستم داشتند، و  در علامیه نهایی وعده داده شده بود که روسیه به آنها کمک می‌کند تا به دنبال جبران خسارات وارده توسط حکومت های استعماری و تضمین بازسازی گنجینه‌های فرهنگی غارت شده باشند. رهبران مالی و جمهوری آفریقای مرکزی که دولت‌هایشان به شدت به خدمات گروه واگنر روسیه متکی بوده‌اند، هر دو از پوتین قدردانی کردند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.