ناظران می گویند که منطقه ساحل در غرب آفریقا به یکی از مرگبارترین مناطق جهان برای افراط گرایی تبدیل شده است.

به گزارش جماران، بیش از 1000 پرسنل خدماتی ایالات متحده در نیجر مستقر هستند تا از تسلط نظامیان بر ساختارهای سیاسی در غرب آفریقا جلوگیری کنند. مسئولیتی که البته با توجه به تحولات اخیر در نیجر می توان گفت تا روز چهارشنبه بر عهده این نیروهای آمریکایی بوده است. به گزارش خبرگزاری آسوشییتدپرس، نیجر به عنوان آخرین شریک اصلی در برابر افراط گرایی در منطقه فرانسوی زبان که احساسات ضد فرانسوی راه را برای گروه نظامی خصوصی روسی واگنر باز کرده بود، دیده می شد.  گروه‌های افراطی  مختلف در اطراف نیجر فعال هستند، که نباید با نیجریه، پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا، اشتباه گرفت. نیجر ، کشوری محصور در خشکی در غرب آفریقا و پایتخت آن شهر نیامی است. این کشور که در تاریخ ۳ اوت ۱۹۶۰ میلادی، رسماً از فرانسه اعلام استقلال کرد سال‌ها با تهدید فزاینده گروه‌های مختلف افراط‌گرایان مواجه بوده است.

تحولات نیجر برای امنیت منطقه چه معنایی دارد؟

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، با اشاره به اهمیت نیجر در منطقه ای که واگنر نیز در آن فعالیت می کند، در ماه مارس برای تقویت روابط و اعلام کمک مستقیم 150 میلیون دلاری، این کشور را "الگوی دموکراسی" خواند. اکنون یک سوال مهم این است که آیا نیجر ممکن است مانند همسایگانش مالی و بورکینافاسو که نیروهای فرانسوی را بیرون رانده اند، واگنر را به عنوان یک شریک ضد تروریسم انتخاب کند یا خیر. فرانسه پس از خروج از مالی در سال گذشته، بیش از 1000 پرسنل خود را به نیجر منتقل کرد. یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر، روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت: «آنچه در نیجر اتفاق افتاد، مبارزه مردم آن با استعمارگران است. عملاً به معنای پیروزی در استقلال یافتن است. بقیه به مردم نیجر بستگی دارد.»

صدها نفر روز پنجشنبه در نیامی، پایتخت نیجر تجمع کردند و در حالی که پرچم روسیه را به اهتزاز درآوردند، از واگنر حمایت کردند. پل ملی، مشاور برنامه آفریقا در اندیشکده چتم هاوس در لندن، گفت که دولت نیجر از نظر گفتگو و تعامل هم در داخل و هم با شرکای بین المللی بسیار باز و به اصطلاح دموکراتیک بوده است. بنابراین چیزهای زیادی در اینجا در خطر است.

نیجر از جنوب با نیجریه و بنین، از غرب با بورکینافاسو و مالی، از شمال با الجزایر و لیبی و از شرق با چاد همسایه‌است. نیجر برای سال‌ها پایگاه عملیات نظامی بین‌المللی بوده است، زیرا افراط‌گرایان اسلامی به شدت دامنه خود را در ساحل گسترش داده‌اند.  این گروه های افراط گرا  شامل بوکوحرام در نیجریه و چاد است، اما تهدید فوری‌تر ناشی از افزایش فعالیت در مناطق مرزی نیجر با مالی و بورکینافاسو از سوی گروه تروریستی داعش در صحرای بزرگ و جماعت نصرت‌الاسلام وابسته به القاعده است. در همین حال، هزینه های نظامی نیجر در سال 2021 به 202 میلیون دلار رسید.

تلاش های  ایالات متحده برای  نبرد با افراط گرایان در ساحل (منطقه ای است با اقلیم و تنوع زیستی مشابه که میان صحرای بزرگ آفریقا و ساوانای سودان قرار گرفته‌است. این منطقه در شمال آفریقا از اقیانوس اطلس تا دریای سرخ کشیده شده‌است. ساحل مناطقی از (از غرب به شرق) شمال سنگال، جنوب موریتانی، مرکز مالی، جنوب الجزیره و نیجر، مرکز چاد، جنوب سودان، شمال سودان جنوبی و اریتره را در بر می‌گیرد. )  در حال کاهش است.

حکومت نظامی مالی ماه گذشته به 15000 نیروی حافظ صلح سازمان ملل دستور خروج داد و مدعی شد که در ماموریت خود شکست خورده اند. با این حال، نیروهای واگنر در آنجا باقی می مانند و توسط ناظران به جنایات حقوق بشر متهم می شوند. ایالات متحده در اوایل سال 2021 گفت که از سال 2012 بیش از 500 میلیون دلار کمک نظامی و برنامه های آموزشی به نیجر داده است که یکی از بزرگترین برنامه های حمایتی در جنوب صحرای آفریقا است.

اتحادیه اروپا در اوایل سال جاری یک ماموریت آموزشی نظامی به ارزش 27 میلیون یورو (30 میلیون دلار) در نیجر آغاز کرد. ایالات متحده هواپیماهای بدون سرنشین را از پایگاهی که در شمال نیجر به عنوان بخشی از تلاش‌های ضد تروریسم در ساحل بزرگ ساخته است، به کار گرفته است. سرنوشت آن پایگاه و سایر سایت های عملیاتی ایالات متحده در این کشور پس از کودتای این هفته بلافاصله مشخص نیست.

جان مانلی، سخنگوی فرماندهی آمریکا در آفریقا در ایمیلی گفت: «برای حدس و گمان در مورد هرگونه اقدام یا فعالیت احتمالی آینده خیلی زود است. » او گفت که حدود 1100 پرسنل آمریکایی در نیجر هستند.

نیجر محل یکی از مرگبارترین برخوردهای نیروهای آمریکایی در آفریقا در سال های اخیر بود، کمین افراط گرایان در سال 2017 که منجر به کشته شدن چهار سرباز شد. این حمله مجدداً سؤالاتی را برای برخی از منتقدان واشنگتن در مورد اینکه چرا ایالات متحده در این قاره درگیر خواهد شد، ایجاد کرد.

افراط گرایی در منطقه چقدر مرگبار است؟

 ناظران می گویند که منطقه ساحل در غرب آفریقا به یکی از مرگبارترین مناطق جهان برای افراط گرایی تبدیل شده است. یک مقام ارشد منطقه ای در این هفته به شورای امنیت سازمان ملل گفت که غرب آفریقا بیش از 1800 حمله افراط گرایان را در شش ماه اول سال جاری ثبت کرده  که منجر به کشته شدن نزدیک به 4600 نفر شد.

عمر تورای، رئیس کمیسیون ECOWAS، بازوی اجرایی بلوک اقتصادی غرب آفریقا، گفت که بیشتر این مرگ‌ها در بورکینافاسو و مالی رخ داده است، در حالی که فقط 77 مورد در نیجر رخ داده است. ناظران هشدار داده اند که تهدید افراط گرایان در حال گسترش به سمت جنوب به سمت کشورهایی مانند غنا و ساحل عاج است. کودتا در نیجر ناامنی بیشتری را به همراه دارد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت: «ما شاهد این هستیم که کل کمربند جنوب صحرا در حال تبدیل شدن به یک منطقه بسیار مشکل ساز است. »

نیجر یکی از فقیرترین کشورهای جهان است که با تغییرات اقلیمی همراه با مهاجرانی که از سراسر آفریقای غربی در تلاش هستند تا از صحرای صحرا در مسیر اروپا عبور کنند، دست و پنجه نرم می کند. این کشور میلیون ها یورو سرمایه گذاری از اتحادیه اروپا در تلاش های خود برای مهار مهاجرت از طریق قاچاقچیان دریافت کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.