وزارت کشور فرانسه با محکومیت هر گونه خشونتی تأکید کرد که خشونت علیه سمبل های جمهوریت را تحمل نمی کند.«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز در پی خشونت ها و آشوب در پاریس و دیگر شهرهای این کشور خواستار نشست اضطراری دولت شد.

به گزارش جماران به نقل از الجزیره، اعتراض ها به قتل یک نوجوان در فرانسه که از دو روز پیش آغاز شد در سراسر این کشور گسترش پیدا کرد این در حالی است که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه با دولتش نشست اضطراری برگزار کرد.

رئیس جمهور فرانسه در این نشست که امروز صبح برگزار شد صحنه های خشونت باری که به گفته اش «علیه موسسات و جمهوریت رخ داده و نمی توان آن را توجیه کرد» محکوم کرد.

ماکرون ابراز امیدواری کرد که ساعت های آینده ساعت های «تأمل و احترام» باشد.

در پی این نشست دولت فرانسه اعلام کرد که 40 هزار پلیس و نیروی ژاندارمری را در سراسر فرانسه از امشب مستقر می کند. از این تعداد 5 هزار نیرو در پاریس و حومه آن مستقر می شوند تا با آشوب های احتمالی رویارویی کنند.

دولت فرانسه پیش از این  اعلام کرد که شب چهارشنبه در جریان خشونت های جدید در پی کشته شدن یک نوجوان به دست پلیس در حومه پاریس 150 معترض بازداشت شدند.

وزارت کشور فرانسه با محکومیت هر گونه خشونتی تأکید کرد که خشونت علیه سمبل های جمهوریت را تحمل نمی کند.«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز در پی خشونت ها و آشوب در پاریس و دیگر شهرهای این کشور خواستار نشست اضطراری دولت شد.

خبرنگار الجزیره گفت که معترضان واگن های تراموا را در حومه «کلامار» در جنوب غرب پاریس به آتش کشیدند.

این خبرنگار افزود که اعتراض ها به چندین حومه پاریس کشیده شده است.

معترضان به قتل نوجوان 17 سال به ضرب گلوله پلیس در چندین منطقه در حومه پاریس با پلیس ضد شورش درگیر شدند.

این درگیری ها همچنین به شهرهای«تولوز»،«لیون»، «لیل»،«روبیه»، «آمیان» و «رن» کشیده شده است.

معترضان در شهر«بیزون» در نزدیکی «نانتر» یک مدرسه را به آتش کشیدند. برخی از از معترضان در شهر لیل در شمال فرانسه نیز ساختمان شهرداری «مون اون بارویل» را به آتش کشیدند.پیش از این معترضان ساختمان شهرداری منطقه «وال فوریه» در «مانت لاژولی» در غرب پاریس را به آتش کشیده بودند.

خبرنگار الجزیره همچنین گفت که مرکز شرکت برق«اندیس» در حومه نانتر در غرب پاریس نیز توسط معترضان به آتش کشیده شد. معترضان علاوه بر آن، پارکینگ خودروهای پلیس در شهر «نویی سور مارن» در شرق پاریس را به آتش کشیدند.

در تحولی دیگر، پلیس به نیروهای امنیتی اجازه داده است که از پهپاد علیه معترضان در حومه پاریس استفاده کنند.

اعتراضهای خشونت بار در پاریس در پی آن آغاز شد که پلیس فرانسه نوجوان 17 ساله الجزایری تبار به نام«نائل» را حومه «نانتر» در غرب پاریس به ضرب گلوله کشت.

یورونیوز نیز در گزارشی نوشت: تیراندازی صبح سه‌شنبه پلیس فرانسه به نوجوان ۱۷ ساله‌ای که نائل نام داشت، موجی از اعتراضات را در کشور به راه انداخت و در پی آن معترضان طی دو شب گذشته تعدادی از خیابان‌ها و خودروها را به آتش کشیدند.

پلیس شب گذشته دستکم ۷۷ نفر را در پاریس و بیش از ۳۱ نفر دیگر را در باقی شهر‌های فرانسه بازداشت کرد. همچنین، ۱۵۰ نیروی پلیس هم در مواجهه با معترضان مجروح شدند که وضعیت جسمانی یکی از آنها وخیم گزارش شده است.

منطقه «نانتر»، در نزدیکی پاریس، جایی که درگیری‌ها از آنجا آغاز شد، شب گذشته شاهد درگیری‌‌هایی‌ میان معترضان و پلیس بود، مردم خشمگین بیش از ۱۲ خودرو و تعدادی سطل زباله را در این منطقه به آتش کشیدند. عبارت «عدالت برای نائل» و «پلیس می‌کشد» روی دیوارها نوشته شده است.

به گفته یک منبع پلیس، پست امنیتی در ورودی منطقه زندان فرنس (والد مارن) نیز به آتش کشیده شد اما «آشوبگران به محوطه زندان وارد نشدند.»

در اسون در حومه پاریس، گروهی از مردم در حوالی ساعت ۹ شب، پس از پایین کشیدن مسافران، اتوبوسی را به آتش کشیدند.

در کلان‌ شهر لیون نیز مردم خشمگین به سمت پلیس سنگ و نارنجک پرتاب کردند و ایستگاه پلیس را به آتش کشیدند.

به گفته پلیس فرانسه تا کنون خودروهای متعددی به آتش کشیده‌ شده‌اند و همچنین خساراتی به برخی فروشگاه‌ها، ایستگاه‌های پلیس و برخی ساختمان‌ها وارد شده است.

شب گذشته در حالی معترضان خیابان‌ها را به آتش کشیدند که ژرالد دارمنن، وزیر کشور، از بسیج ۲هزار پلیس برای شامگاه چهارشنبه در پاریس و حومه آن خبر داده بود.

مقامات دولتی برای جلوگیری از افزایش خشونت‌ها در سخنرانی‌هایشان ضمن ابراز همدردی با خانواده نائل و محکوم کردن اقدام پلیس، مردم را به آرامش دعوت می‌کنند. 

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه این حادثه را اقدامی «غیرقابل توضیح» و «غیرقابل توجیه» خواند. این سخنان اما از سوی جناح راست افراطی و پلیس مورد انتقاد قرار گرفتند.

البته آقای ماکرون، روز پنجشنبه نیز خشونت‌های شبانه در فرانسه را محکوم کرد.

مادر نائل، نوجوان کشته شده در ویدئویی با ابراز ناراحتی خود از این حادثه برای برگزاری راهپیمایی با هدف گرامیداشت یاد فرزندش، پنجشنبه در ساعت ۱۴ در منطقه هات-دسن، فراخوان داده است.

ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، نشان می‌دهد که یکی از ماموران پلیس در حالی که اسلحه به دست دارد، راننده نوجوان را متوقف کرده ولی نائل اقدام به روشن کردن دوباره خودرو می‌کند و سپس مامور پلیس نیز به ظن تلاش او برای فرار، به سویش تیراندازی می‌کند. در این ویدیو صدایی نیز شنیده می‌شود که می‌گوید «به سرت شلیک می‌شود» اما مشخص نیست چه کسی آن را بیان می‌کند.

پلیس ۳۸ ساله مظنون به تیراندازی مرگبار توسط بازرسی کل پلیس ملی (IGPN) برای تحقیقات بیشتر مورد بازجویی قرار گرفت. دادستان‌ها او را به قتل عمد متهم کرده‌اند. به گفته دادستانی، بازداشت او تا روز پنجشنبه تمدید شده است.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.